Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2013 - 22:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp! Mobiltbredbånd -eller?

Hej Eksperter

Jeg skal flytte til Hasle (Bornholm) meget snart og der får jeg selvfølgelig brug for internet. Da jeg ikke lige ved det vildeste indenfor denne kategori har jeg brug for lidt ekspertise. Skal det være Mobilt bredbånd jeg skal vælge? Hvor fra? Hvad er bedst og hvad er billigst?

Jeg er også i tvivl om hvordan mobilt bredbånd fungere. Er det bare et USB stik jeg modtager og stikker i usb-porten - eller hvordan?

Da jeg downloader meget, spiller og generalt bare er meget på computeren, har jeg et par krav:

Min. 20mb/s download (gerne mere)
Høj eller ubegrænset dataforbrug
God forbindelse i Hasle

Pris omkring de 300 pr. måned

Tak til alle der kan give et bidrag! :)
Avatar billede Andyboy Nybegynder
26. januar 2013 - 00:27 #1
Du kan ikke få mobilt bredbånd med ubegrænset forbrug. Find derfor ud af om du bruger over eller under 30GB om måneden. Jeg vil til enhver tid anbefale en fast forbindelse. Fullrate reklamerer med de kan levere på bornholm. Eller kan du bl.a finde udbyderne her: http://www.bredbaand-internet.dk/
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2013 - 00:46 #2
Jeg fandt dette fra 3 med fri data http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Abonnement/MB-FRI/, men det bliver 450 om måneden (med modem), og det virker bare lidt halvdyrt.

Jeg ved ikke hvordan en fast forbindelse vil foregå, da det er en ungdomsbolig jeg skal flytte ind i. Jeg tænker at der skal graves og alt muligt, kan det være rigtigt? Det var sådan jeg fik idéen til mobilt bredbånd. Og jeg får ikke brug for at tage det med på farten, kun til lejligheden. Så fast forbindelse ville helt klart være det bedste, jeg er bare i tvivl om det kan lade sig gøre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 04:07 #3
Det du har brug for er et fastnet telefonstik.
Ring til ungdomsboligerne og hør om der er mulighed for du kan ha fastnettelefon.

Trådløst svinger utrolig meget i hastighed alt efter område.
(jeg skriver lige nu via et trådløst USB modem)

Da du mere eller mindre vil anvende det som fastnet (på samme lokation) kan man ikke sige hvem der er den bedste udbyder.

Din oplevelse vil afhænge af 2 ting...

1: Hvor kraftigt signal du har på lige præcis det punkt du opholder dig på (meget afhængig af afstanden til nærmeste mast).
Kan give altid dårligt signal (meget meget lav hastighed)

2: Hvor mange i området der benytter samme mast som dig (Her vil du om dagen opleve meget lav hastighed, mens der mellem klokken tre og fire om natten vil være fin hastighed)

Det eneste sikre vil være at teste dækningen rent fysisk med lige det selskab du agter at benytte - Det kræver i vid udstrækning en bekendt som kan låne sit kort ud, da teleselskaberne ikke er flinke til at lade folk prøve et par dage. (der er masser af huller i selv København og Århus)

På afstand kan jeg kun henvise dig til landkort over masternes placering, samt mobilselskabernes TEORETISKE dækningskort (de er tit for optimistiske, det går sjældent den modsatte vej)

Husk forskellen på eksisterende og planlagte positioner.
http://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx

http://www.erhvervsstyrelsen.dk/mobildaekning

Til slut vil jeg til dit brug anbefalde dig at gøre en ekstra indsats for fastnet.

PS. Pil spil har alle (4G ikke lige så slemt) mobilforbindelserne (uanset hastighed) en elendig Ping!
Den kan slet ikke måle sig med fastnet.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2013 - 04:33 #4
Tak for jeres svar!
Det jeg vil satse på er nok fastnet så. Men hvis der ikke er fastnet stik (mener jeg ikke dér er) hvad er mulighederne så? Er der andre end mobilt bredbånd?
Og jeg gætter på at hvis jeg i stedet for at bruge de 450 om måneden på et sløset mobilt bredbånd, ville jeg nok få 50xgange hastighed og stabilitet hvis jeg købte fast internet til 450 om måneden.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2013 - 09:14 #5
har noget familie der bor i hasle, og han har fibernet 30/30 mbit, som er det mindste man kan købe.
Det er jo sådan at øen deltager i noget der hedder EcoGrid, og ei den forbindelse indføres fibernettet.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2013 - 09:29 #6
Fedt :) Men så vidt jeg læste ang. fibernet skal der graves og sådan noget. Det tror jeg ikke bliver muligt eftersom det er en ungdomsbolig, og mange lejere.
Sorry, men jeg ved intet om det her.. ved bare at jeg vil have noget hurtigt og godt internet hehe..
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2013 - 12:11 #7
Du kan jo kontakte udlejeren og høre om fibernettet er kommet forbi der hvor boligerne er, og om det er kommet i huset?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 13:56 #8
Jeg sidder ca. 900 meter (måske en smule mere) fra en TDC mobilmast, jeg kan hive omkring 3 megabit ned og 0.05 megabit op.

Om sommeren hvor der er flere i området (vil nok også passe på "ferieøen" Bornholm) kan jeg hive omkring 1 megabit om dagen og 3 om natten.
Kører jeg op og stiller mig lige ved masten, så er 8-16 megabit muligt for mig.

Det giver dig en fornemmelse af hvad du kan forvente når det kommer til mere end teori.

Jeg vil mene at der er en meget stor chance for du kan ha fastnet telefon på værelset, hvor imod fiber er langt mere tvivlsomt.

Få den størst mulige forbindelse, opsæt wifi, del udgiften med 1-2 af dine naboer. ;)

Vi er tilbage ved hvad jeg skrev sidst: Ring til dem og forhør dig om mulighederne.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 14:01 #9
Glemte lige at skrive at selskabet 3 yder en smule mere her.
De ligger 1-2 megabit over tdc, dvs. de kan levere 1 til 5.5 megabit ned og "op til" 0.3 megabit op.