Avatar billede per2edb Praktikant
07. januar 2013 - 14:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

custom designed menu

Jeg skal i Access 2007 have øverste menu(Den med Startside opret osv..) udskiftet i formularvisning (ikke i designvisning) med min egen menu hvor der bla er en combobox.
Google giver mange eksempler men de er alle ufuldstændige (enten ikke 2007 eller mangler Dim)

Kan i hjælpe med et eksempel:
Avatar billede fdata Forsker
07. januar 2013 - 23:05 #1
Der er en grund til at de er ufuldstændige. Microsoft har gjort stort set alt for at gøre det sindssygt bøvlet at ændre på båndene. Derfor går mange kold midt i processen.

I runde tal er det letteste at oprette "menustrukturen" i XML kode, som lægges i tabellen USysRibbons (som er skjult indtil du under Navigationsindstillinger markerer Vis systemobjekter. Syntaksen til at oprette et bånd er veldokumenteret på nettet. Både hvad angår de konstanter, der skal til for at danne knapper, kombobokse osv og de callback rutiner, som er de makroer, der er den aktive del af båndene.

Så skal du have en "Ribbon loader". Den kan du også finde på nettet.

Min erfaring er at det allersmarteste at følge "Customizing the 2007 Office Fluent Ribbon for Developers", som er 3 artikler fra Microsoft.
Avatar billede per2edb Praktikant
08. januar 2013 - 20:46 #2
Tak for anvisningen
Jeg har prøvet før med dårligt resultat.

Er det ikke muligt at kode en menu i VBA således at øverste menu ( Den med startside opret extern data...) erstattes af min egen menu i formularvisning men ikke i design visning.

Har i koderne til et simpelt eksempel
Avatar billede per2edb Praktikant
09. januar 2013 - 10:43 #3
Jeg vil lige uddybe.
Jeg har samme problem som mange jeg har læst om fra Google.
Det er bøvlet men primært dette problem:
Er båndet slået fra kan man ikke komme ind igen med designvisning.
Har i en kode til VBA (jeg kan indlægge bag et password) så jeg kan skifte mellem custom design menu og MS bånd
09. januar 2013 - 22:10 #4
Jeg mener ikke det er muligt at skifte frem og tilbage mellem den indbyggede ribbon, og din custom ribbon. Det efterlader som jeg ser det muligheden for:

Lav dit custom ribbon som et contextual ribbon. Dermed burde det blive synligt når din formular er åben i "form view" og forsvinde igen når du lukker formularen (og formodentligt også i Design view). Det skjuler dog IKKE den originale MS ribbon.
Avatar billede fdata Forsker
09. januar 2013 - 23:47 #5
Jo da. Det er bestemt muligt at switche bånd.

Du kan ikke bare kode et nyt bånd i VBA. Det skal ske i XML; men XML koden kan lægges i en (skjult) tabel i databasen.

Det er umuligt at forklare detaljerne her; men jeg har en lille testdatabase, jeg kan sende til dig. Så kan du måske bygge videre på ideerne i den.
Avatar billede per2edb Praktikant
15. januar 2013 - 09:13 #6
OK Tak for hjælpen
Vil du lave det så du kan få point
Avatar billede fdata Forsker
15. januar 2013 - 22:15 #7
Velbekomme. Hermed et svar.