Avatar billede stmsoe Nybegynder
30. december 2012 - 10:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af database - defineret for mange felter

Ifm oprettelse af en stor database med Access 32003 er jeg stødt på problemet at databasen ikke kan gemmes da der er defineret for mange felter. Når jeg sletter nogle kolonner kan databasen godt gemmes men der er så kun 128 kolonner og databaserne burde kunne indeholde 255 kolonner såvidt jeg har forstået?

Problemet betyder at jeg har måtte splitte databasen op i tre dele på ca 130 kolonner hver - er der en vej uden dette problem?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2012 - 10:44 #1
det er nok tabel-designet, der skal optimeres...
Avatar billede terry Ekspert
30. december 2012 - 10:45 #2
http://office.microsoft.com/en-us/access-help/access-specifications-HP005186808.aspx

Never heard of a limit of 128 columns before, maybe you could try compact repair.

You should also consider normalizing you tables, the need for 390 fields indicates to me that your design is wrong.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
30. december 2012 - 12:05 #3
Min personlige erfaring er at det ikke altid er 255 der er max. antal felter. Det er som om at det også har noget at gøre med feltnavne og felttyper at gøre. Andre gang har jeg været nødt til at tage alle felter og kopiere dem over i en ny tabel for at få lov at oprette flere felter - måske husker Access på noget som den ikke burde kunne.

Angående tabeller med mange felter, så har du 2 muligheder. Enten skifter du til MS SQL eller du redesigner dit layout.

Et layout med > 255 felter er dog ikke pr. definitation forkert - det kan være sådan af praktiske årsager.
Avatar billede stmsoe Nybegynder
30. december 2012 - 12:21 #4
Jeg har normaliseret min tabel og fået et bedre design.
Mange tak for hjælpen
Avatar billede stmsoe Nybegynder
30. december 2012 - 12:21 #5
Jeg har normaliseret min tabel og fået et bedre design.
Mange tak for hjælpen
Avatar billede stmsoe Nybegynder
30. december 2012 - 12:33 #6
terry, you solved my problem, thanks a lot 30 points to you
Avatar billede stmsoe Nybegynder
30. december 2012 - 12:37 #7
30 points to terry
Avatar billede terry Ekspert
30. december 2012 - 12:39 #8
you gave them to yourself, but thats OK :o)
Avatar billede stmsoe Nybegynder
30. december 2012 - 12:44 #9
Yes, pretty stupid:) It was my very first question and did not quite get how the system worked. Thanks though and have a nice weekend