Avatar billede pstidsen Novice
07. december 2012 - 15:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til en programmør/webudvikler om hans arbejde

Først: Hedder det programmør eller webudvikler når man vil kode hjemmesider?

Jeg skal til at skrive en opgave om programmør/webudvikler og derfor har jeg et par spørgsmål (selvom der er én der har svaret skal du også bare komme med din mening):

*Hvilken uddannelse har du indenfor programmering? Eller er det selvlært?

*Hvordan arbejder en programmør (med hvem, hvor osv.)?

*Hvilke kvalifikationer er vigtige for at blive en god programmør?

På forhånd tak!
Avatar billede tobrukDk Novice
07. december 2012 - 15:58 #1
Jeg vil mene det er programmør da han laver det, hvis det var webudvikler så udvikler han vil siden på en måde..

Det er selvlært da jeg ikke gider have en lærer som slår mig op i hovedet!.

Forklare lidt mere så kan det være at jeg kan svar dig bedre på spørgsmål.

hvad tænker du på ?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2012 - 15:59 #2
programmør
udvikler
developer
software developer
software engineer

bruges stort set i flæng.

Og så kan der puttes qualifiers foran med omraade:

web
frontend
OLTP
backend
mobil
embedded

Og level:

junior
senior
erfaren

Antallet af gyldige kombinationer meget stort!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2012 - 16:16 #3
*Hvilken uddannelse har du indenfor programmering? Eller er det selvlært?

En raekke IT fag som del af oekonomi uddannelse.

En lang raekke kurser.

En masse selvstudie.

*Hvordan arbejder en programmør (med hvem, hvor osv.)?

Jeg er ikke helt sikker paa at jeg forstaar spoergsmaaelet.

Maaske http://www.eksperten.dk/guide/1190

*Hvilke kvalifikationer er vigtige for at blive en god programmør?

generelt:

engelsk
matematik
logisk tankegange
systematisk tilgang til problem loesning
evner til at koncentrere paa det som er vigtigt
evner til at laese en praecis tekst
evner til at skrive en praecis tekst

fagligt:

udviklings metodologier
UML
OO A/D/P
big O
UX teori
overordnet system fortstaaelse

(og det er ikke en fejl at jeg ikke naevner Java, PHP, SQL, MySQL, HTML, JavaScript etc.)
Avatar billede ntholm Nybegynder
08. december 2012 - 01:53 #4
Hvis man vil "kode" hjemmesider.. kan det vel godt forstås som html og css..? :)

Jeg ser nok ikke HTML og CSS som programmering.. snarere et "præsenations-sprog" om man vil. Men jeg tror godt det kan være hvad han mener.

I en moderne web-virksomhed vil man have nogle som laver front-end(design, html, css,javascript,mobil,crossbrowser osv.)

Andre der vil lave datalaget (back-end) i f.eks Java/C# etc., database og serverhåndtering osv.

Man kan lave en statisk hjemmeside, bare ved at lære noget html og css... men så ville det nok være at strække den at kalde sig selv programmør ;)
Avatar billede pstidsen Novice
08. december 2012 - 09:34 #5
Arne, hvad mener du med
fagligt:

udviklings metodologier
UML
OO A/D/P
big O
UX teori
overordnet system fortstaaelse
Fatter intet ;-)

ntholm: Jeg mener ikke bare HTML og CSS. Jeg mener alt hvad der er af back-end på en hjemmeside - altså HTMl, CSS, PHP, MySQL, JS m.m.
Avatar billede pstidsen Novice
08. december 2012 - 09:39 #6
Selvfølgelig en fejl jeg lagde et Svar.
Avatar billede pstidsen Novice
09. december 2012 - 11:09 #8
Smid Svar allesammen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2012 - 14:47 #9
svar
Avatar billede pstidsen Novice
09. december 2012 - 18:15 #10
Lige et hurtigt spørgsmål... Jeg bruger Notepad++ og one.com som webhotel, men jeg bøvler med at mit PHP virker fint, undtagen når der er noget med æ, ø og å. MySQL er indstillet til utf8_danish_ci alle de steder jeg har kunnet finde sprogindstillinger og Notepad++ er indstillet til utf-8 uden BOM. Min meta ser således ud:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8;" />
Hvad mangler jeg???
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2012 - 20:15 #11
#10 Næ.. det skulle vidst være det hele.

Forms måske:  <form accept-charset="UTF-8" action="....

Det burde ikke være nødvendigt. Forms leverer, default, samme encoding som siden de bor i.
- Så HVIS det gør en forskel, har du ikke ret i, at sourcen er gemt som UTF-8 - et forsøg værd..
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2012 - 20:45 #12
Form data submittes vel som default i hvad HTTP server og HTML meta tag siger at siden er i - ikke hvad siden faktisk er gemt i!?
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2012 - 23:05 #13
Er du sikker - hvis de to konflikter ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2012 - 23:13 #14
Ja.

Browseren har ingen mulighed for at vide hvad siden faktisk er gemt i.