Avatar billede niklasbp Nybegynder
05. december 2012 - 12:23 Der er 8 kommentarer

for meget kølepasta?

Hey eksperten

jeg har måske et problem, jeg har lige påført kølerpasta på min cpu, og min computer køre som en drøm nu.
så sad jeg og læste lidt om det og tror jeg har smørt for meget på, men hvis min comp bare køre der ud af nu burde det så ikke være en indikator for at jeg har gjort det rigtigt ? eller hvad :P?
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
05. december 2012 - 12:37 #1
Hej niklasbp,

Det er helt korrekt, at man kan komme for meget kølepasta på. Hvis du prøver at forestille dig, at man zoomer ind på køleren med et microskob, vil dens overflade ikke være helt jævn. Altså vil der på microplan komme lufthuller mellem cpu og køler. Det er disse hulle der skal udfyldes med kølepasta. Det vil sige, at det er bedst at bruge en meget tyndt lag pasta, men som er helt jævnt fordelt.

Grunden til det forholder sig sådanne er, at køleren leder varmen måske 1000 gange bedre end luft. Derfor skal lufthuller undgås. Dette gør du med kølepasta, men problemet er, at kølepasta leder varmen betydeligt dårligere end selve køleren (dog meget bedre en luft), så et for tykt lag vil medføre en dårligere varmeledningsevne.

Hvis du er bekymret for din cpu bliver for varm, kan man normalt gå ind i BIOS og se temperaturen. Man kan også finde programmer der viser temperaturen af CPU'en. Hvis dit system ellers virker efter hensigten, burdet det selv lukke ned, hvis temperaturen bliver for høj. Dette vil medfører computeren bliver ustabil, når dem belastes, men der burde ikke være fare på færre på kort sigt.
Avatar billede niklasbp Nybegynder
05. december 2012 - 12:44 #2
okay, men grunden til jeg begyndte at rode med det var at jeg ikke kunne spille uden lag, fordi min cpu blev for varm og så kørte den langsommere for ikke at blive for varm. men nu køre mit spil som en drøm, jeg forstår godt selve princippet bag kølepasta og jeg køre HWMonitor hvor jeg kan se min cpu er dejlig kold.
altså hvis man smider for meget pasta på burde den vil blive for varm og mit spil burde ikke køre som det skulle ? eller hvad =) ?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 13:05 #3
kig den efter dagligt eller efter stress
den vil altid vise den nuværende temperatur

hent SIW og se under sensors hvad den ligger på

http://siw.en.softonic.com/

m.v.h
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
05. december 2012 - 13:06 #4
Ja hvis du smøre for meget på hvil den blive varmere og mere ustabil, end ved det rette lag. Men hvis du oplever, at spillet køre perfekt og CPU'en holder en fin temperatur, ville jeg ikke være bekymret hvis jeg var dig. Det med den helt perfekte termiske kobling er mest for feinsmeckerer som prøver at hive de sidste hestekræfter ud af PC'en. For almindelige dødelige mennesker, kommer det sig ikke helt så nøje.
Avatar billede niklasbp Nybegynder
05. december 2012 - 14:18 #5
okay, men tænker at pasta'en bliver vel slidt af efterhånden så hvis der er lidt for meget nu så forsvinder det efter noget tid og går hen og bliver perfekt vel ? eller hvad =)?
- da jeg åbnede ned til cpu'en var det der var der før helt slidt men der var ligesom en "ramme" hvor det gamle pasta ikke var blevet slidt og så en "lomme" som jeg bare fyldte op til den kant, så det blev samme niveau som da jeg fik den.
når jeg satte køleren på cpu'en igen var der nogle der skrev at overflydende pasta ville blive mast ud så det kun kan være rigtigt, er det korrekt? =)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 14:35 #6
man renser jo normalt fladen helt ren

påsmører et tyndt lag igen og det var det

der vil altid fordampe lidt på grund af varme

http://hwt.dk/Forum/240930/hvor-meget-k248lepasta

http://www.octeamdenmark.com/forums/CK-luftkoeling/3859-hvordan-paafoerer-man-koelepasta.html

m.v.h
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
05. december 2012 - 17:22 #7
Enig med treatmenice. Hvis ikke CPU'en bliver for var vil jeg også mene, at du ikke har noget at frygte.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2013 - 12:43 #8
var det lsøningen