Avatar billede stevengab Nybegynder
19. november 2012 - 19:35 Der er 16 kommentarer

min pc slukker af sig selv

min pc er begyndt at slukke sig selv er ikke den store computer haj. Når den har stået stille i noget tid kan den ca køre et minut til halvanden og der efter ca 30 sek så går den ud. Nogen der en ide om hvad det kan være årsagen og om hvordan det kan løses?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2012 - 20:47 #1
Hej og velkommen.

Er det en bærbar? Og hvor gammel er pc?
Styresystem?
Har du renset kølesystemet på den?
Jeg tror det kan være varmerelateret nemlig.

Ps Skriv venligst tilbage som kommentar, da andre hjælpere vil tro problemet er løst hvis du skriver som svar.
På forhånd tak.
Avatar billede stevengab Nybegynder
19. november 2012 - 21:31 #2
Det er en stationær der er ca 2år gammel. Kører med windows 7
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2012 - 21:45 #3
Er den 2 år kan der godt være snavs i den.
Prøv at installere et program der viser temp i den.
Bruger selv SIW som under sensors sladrer om temperaturen:
http://www.gtopala.com/siw-download.php
(home edition nederst som er gratis)
Siw kan udover at vise temperaturer også fortælle stor set alt om pc'en med de værktøjer den har.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2012 - 00:38 #4
check om der er slået noget strømstyring til, og hvordan det er indstillet.
Avatar billede stevengab Nybegynder
20. november 2012 - 08:13 #5
Lidt svært for mig at hente noget på nettet når min pc går ned altså slukker før den kommer ordentlig igang ikke. Så  andre måder at gøre det på?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2012 - 15:59 #6
Du må tage siden af og tjekke om den er beskidt.
Er den ikke beskidt kan det også være en strømforsyning der ikke er stabil og lukker ned.
Avatar billede stevengab Nybegynder
21. november 2012 - 07:00 #7
Må lige se til strømforsyningen. Her senere det kan ikke være cpu en den er galt med ?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2012 - 15:42 #8
I princippet kan det være alt muligt, men vi er nødt til at tage det fra en ende af.
Avatar billede stevengab Nybegynder
21. november 2012 - 16:43 #9
Men er der en måde man kan finde ud af om strømforsyningen ikke virker som den skal på? For den er helt clean og alle blæserne kører som de skal så hjælp søges
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2012 - 16:58 #10
Måden man kan teste forsyningen er med et multimeter der viser hvilken volt forsyningen giver ud.
Der er tre spændinger på den.
3,3-5 og 12 volt.
spændingen skal ligge stabilt.
http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt.html
Avatar billede stevengab Nybegynder
22. november 2012 - 18:24 #11
Hvor skal jeg måle strømmen er jo sindsyg mange ledninger i strømforsyningen?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2012 - 19:24 #12
På næste side i linket viser de stillet hvor du måler spændingen
sort er stel
Gul er 12 volt
Rød er 5 volt
orange er 3,3
http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt2.html
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2012 - 19:24 #13
stillet=stikket
Avatar billede stevengab Nybegynder
22. november 2012 - 21:17 #14
Tak for hjælpen den virker nu jeg skulle skifte cpu blæsseren selvom den kørte den kørte bare ikke nok . Men stor tak for hjælpen
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2012 - 21:21 #15
Velbekomme.
Du kan lukke med dette svar.
Lukke tråd:  http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2012 - 20:07 #16
lukketid?