Avatar billede Slettet bruger
17. november 2012 - 17:07 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Fra Windows 8 til XP

Har opgraderet fre XP til windows 8 og har fortrudt. Kan man gå tilbage til XP?
Avatar billede chalde Seniormester
17. november 2012 - 17:34 #1
Ved at geninstallere det ja.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2012 - 18:05 #2
Nå ja, det siger sig selv. Men jeg ønsker at nedgradere fra windows 8.
Avatar billede sadolin1978 Novice
17. november 2012 - 18:30 #3
der er vist stadig kun at formatere og genindstallere
Avatar billede claes57 Ekspert
17. november 2012 - 18:35 #4
i microsoft's termer kan du kun opgradere - den anden vej er 'start forfra - så kan du lære det'
Men du lavede vel et disk-image før opgraderingen, så det bare skal køres ind ;) (10-20 minutters opgave)
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2012 - 18:41 #5
#4
Ja så har jeg lært det. Og jo lavede et Image, som jeg slettede ved en fejltagelse. Så der er kun det lange seje træk. Hel hel dag Øv!
Læg venligst et svar.
Og tak til alle.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. november 2012 - 18:52 #6
ok - jeg kender det - så jeg laver altid 2 images - og det ene ligger på en disk, som ikke er tilsluttet mens jeg ændrer på maskinen. Det kræver så minimum 2 backup-disk men jeg har engang imellem brug for #2 - lært af erfaring.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2012 - 18:59 #7
Ja man skal jo ikke være for gammel til at lære, men desværre bliver man heller ikke for gammel til at kvaje sig:)
Avatar billede buttwipe Juniormester
17. november 2012 - 22:37 #8
Hvis du ikke bryder dig om Windows 8 var det måske en ide at købe Windows 7 i stedet for at klynge sig til et 11 år gammelt styresystem.
Når du nu alligevel skal til at starte forfra.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 09:48 #9
#8
Tak for forslaget, men for at mine gamle prog. kan køre, skal jeg så bruge wirtuel XP og så skal jeg købe Windows 7  pro til omkring 1.100 kr. men XP den har jeg. Og når man bare bruger computeren som skrivemaskine og til at gå på nettet, er XP helt fin.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 10:14 #10
Ps. Mine gamle prog. er Gyldendals ordbøger og Oxford Engelsk med lydfiler. Temmelig dyrt at udskifte med sidste nyt.
Avatar billede chalde Seniormester
18. november 2012 - 10:49 #11
Ellers kan du bruge Virtual Box eller VMware Player.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 11:34 #12
#11
Jo det har du da ret i, men jeg har engang prøvet (ikke købt) windows 7 pro, og der prøvet Wirtual box og derefter Microsoft Wirtual XP og fundet, at Wirtual XP fungerede bedst når man bare lige skulle åbne f.eks en engelsk ordbog.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 20:08 #13
@ chalde
Nu har jeg også prøvet VMware Player, og den fungerer udmærket med XP på Windows 8. Tak for tippet:)
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 21:32 #14
Ps. Men der er ingen lyd. I følge Speccy er der slet ingen lydkort, og det kan ikke instaleres fra driver-CDén.
19. november 2012 - 06:56 #15
PS: Du skal være sikker på at der findes XP software passende til hardwaren ???
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2012 - 10:08 #16
Jo tak, men jeg har før kørt XP med det lydkort, Problemet er åbenbart, at XP som Wirtual slet ikke kan se lydkortet. Og jeg har været inde i lydindstillinger. Der er ingen lydenheder overhovedet.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2012 - 12:49 #18
#17
Jeg har prøvet linket, men XP giver slet ikke mulighed for at tilslutte lydkortet; heller ikke under Tilføj ny hardware.
Jeg har købt Gyldendals Engelske ordbog Large til min iPad for kun 199 kr. og så må jeg jo bruge den. Men tak for indsatsen.
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. november 2012 - 09:23 #19
Til Gyldendals ordbøger, så er denne reader testet til at fungere på Win7 (jeg vil derfor tro, at det også kan køre på Win8):

https://github.com/ejvindh/JavaGro
(kræver at man har Java installeret)
Klik på Zip-knappen, for at få hele pakken downloadet.

Er du ikke vild med Java, kan du evt. prøve denne udgave af samme program:
https://github.com/ejvindh/spt-gro
...den kræver så bare, at man har Python installeret ;-)

Det kræver lidt nørderi (i form af, at du selv skal flytte ordbogs-databaserne ind i de rette mapper).

Du skal dog være opmærksom på, at readeren ikke understøtter lydgengivelsen af udtalen. Så hvis det er vigtigt for dig, er det nok ikke en vej at gå :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2012 - 11:12 #20
Tak for dit indslag. Der er ikke lyd på den gamle Gyldendal, og jeg har Java, Det er på Oxford, så jeg ser på det.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2012 - 13:14 #21
#19
Dit link hjalp mig indirekte til at få både Tysk og Engelsk installeret. For da jeg roede med problemet prøvede jeg noget nyt.
Jeg havde prøvet at installere direkte fra filen men fik at vide, at windows ikke kunne finde exe filen. Så pakkede jeg programmet ud med Winrar, men kunne alligevel ikke få exe filen til at køre.
Men så i dag prøvede jeg bare at åbne programmerne i Winrar, og så virkede exe filerne, og det kører som det skal.
Uden dit indlæg havde jeg ikke prøvet sidste mulighed, så du skal have mange tak:)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. november 2012 - 08:46 #22
Nå, det var da godt. Jeg mener nu også at Gyldendal burde virke i nyere windows. Dog kan det godt nogle gange være meget længe om at starte op.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2012 - 11:42 #23
Jo men denne version 3.1 er ældgammel:)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. november 2012 - 15:30 #24
Jeg har set v3.1 køre på en Win7 computer, men netop med ovennævnte symptom: Evigheder om at starte op.

Win8 ved jeg ikke med :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2012 - 15:45 #25
Hos mig starter Gyldendal op ganske hurtigt, ligesom de plejer faktisk. Men det gjorde de også da jeg prøvede win7 pro. Jeg er meget tilfreds med resultatet.