Avatar billede jetobi Juniormester
12. november 2012 - 17:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Wordpress tutorials eller guides

Hej eksperter!

Jeg har siddet meget med php, men så tænkte jeg at jeg ville prøve wordpress lidt, har set det er en opensource så man kan lave om på alt derinde :-) men eftersom wordpress på en måde har dens eget sprog, eller man skal lærer at kode til wordpress, det synes jeg er lidt besværligt. Ville bare hører om der var nogen herinde der kendte nogen gode guides eller tutorials til at lærer at kunne rediger alt på en wordpress blog, hvor den guiden/tutorialen starter i det simple, har prøvet at søge på google, og andre steder men finder ikke rigtig noget der godt.

Altså kender godt PHP i forvejen, og hjemmeside kodning.

Mvh Jesper,
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2012 - 19:30 #1
<ole>

En søgning på strengen "wordpress tutorial for beginners" returnerer 1.060.000 resultater. Kan du ikke bruge nogen af dem, må du nok forklare, hvad du så kan bruge.

/mvh
</bole>
Avatar billede vagnk Juniormester
13. november 2012 - 10:45 #2
Jeg synes ikke man kan tale om dens eget sprog. Man arbejder med det ved at udfylde felter og trykke på knapper, og det er hele ideen i WP eller et hvilket som helst andet CMS. Sæføli er det lidt besværligt at sætte sig ind i en helt anden tankemåde, men øvelse gør mester.

Hvis du skal lave plugins eller themes skal du have lidt styr på OOP i php, men for at komme i gang kan jeg anbefale de hjælpesider og forums du kan finde i det danske "http://wp-danmark.dk/" samt i "http://wordpress.com/".
Avatar billede jetobi Juniormester
13. november 2012 - 13:58 #3
Hej vagnk, jeg skal ikke selv lave mine plugins. Men jeg ville nu mere have at når jeg har downloadet et theme, at jeg så kan lave om på index'en osv, så der kommer et andet layout, og flytte ting rundt, og be den om nogen ting som man ikke kan hente plugins til :-)
Avatar billede vagnk Juniormester
14. november 2012 - 02:48 #4
OK. Selvom det er nogle år siden, så lige nogle gode råd.

For det første: Forsk lidt i hvilke muligheder der rent faktisk er i det aktuelle theme. I mange themes er det f.eks. muligt at flytte menuen fra en stav under sidebanneret til en menu i venstre side.

For det andet: Vent med at ændre i koden til du har en fornemmelse af tankegangen i WP.

For det tredje: Kig efter filer der hedder noget med *template.php. Det er her du rigtig kan flytte rundt med tingene. Man har mulighed for at ændre sourcefiler fra administrationsdelen, men da jeg heksede med WP, fandt jeg at man havde mere overblik sourcefilerne i ens eget IDE. Så længe man laver småændringer kan man altid geninstallere et theme, men når man virkelig er blevet grebet af det, kan man komme langt ud af tangenten, så...

For det fjerde: Når du har ændret i selve koden til det theme du arbejder med, så eksporter det og giv det et nyt navn. Så kan du eller din efterfølger nemmere komme tilbage.

Held og lykke. Det er ikke det mindst spændende i verden at rode med. Og rent faktisk lærer man noget hen ad vejen.
Avatar billede jetobi Juniormester
14. november 2012 - 09:04 #5
Hej vagnk.

Altså jeg har prøvet WP før, hvor jeg har prøvet at rode med det, men eftersom jeg ikke vidste hvor, eller hvad jeg skulle rode i, var det næsten et uoverskueligt projekt jeg var igang med. Altså downloade bare et gratis theme dengang, og så ville jeg bare lege lidt med det. Det jeg prøvede mest på var at sætte ind på forsiden ligesom på "gratisspil" at der ligger nogen billeder 4 på række og så 5 ned af. Eks. Ændrede i css'en osv, men fik det egentligt aldrig til at virke ordenligt, og eftersom jeg ikke kunne finde nogen tutorials inde for det specefike jeg gerne vil. Så fandt jeg det håbløst.

- Det jeg mest vil lærer eller have en guide til er hvordan man kan ændre i themet, så man får det 100% som man vil, hvor det stadig virker med plugins osv :-)!

Mvh jesper
Avatar billede olebole Juniormester
14. november 2012 - 18:48 #6
Det er der også bunker af på nettet
Avatar billede vagnk Juniormester
15. november 2012 - 09:52 #7
#1: så tænkte jeg at jeg ville prøve wordpress lidt
#5: Altså jeg har prøvet WP før, hvor jeg har prøvet at rode med det

Kan du se forskellen i de to udsagn og forstå hvorfor jeg efter det første udsagn roder mig ud i en masse der så tilsyneladende ikke er relevant?

Jeg har fornemmelsen af at du ikke søger en tutorial, der viser hvordan man sætter flere billeder ind i WP. Du søger en konkret løsning, og det kan jeg ikke hjælpe dig med.

Du har stadig de to links jeg angav i #2 og Oles søgning (#6) giver 24 mio hits.

Hvis ikke vi er ramt af tidens tendens med at hvis ikke man forstår på 2 sekunder er det uinteressant og jeg hopper videre, så gør dig selv den tjeneste at forske lidt i sagen.
Avatar billede vagnk Juniormester
15. november 2012 - 10:02 #8
Fortsættelse til #7:

Mit fjerde råd om eksport er stadig validt, og jeg taler af erfaring. Tro mig at man bander over sig selv, hvis man har lavet en masse ændringer og på et tidspunkt er tvunget til at geninstallere 2010 eller 2011.
Avatar billede jetobi Juniormester
11. december 2012 - 21:26 #9
Jeg sad og søgte rundt inde på wordpress.org efter løsninger. Da jeg så ikke kunne finde bestemt hvad jeg søgte efter opgav jeg!

men ellers tak for hjælpen.
lukket