Avatar billede larsini Seniormester
12. november 2012 - 08:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ip adressekonflikt

Jeg kører win7 og forstanderinden win xp home - begge pc'er kobles på internet trådløst via en lokal router. Jeg får et par gange om ugen denne fejlmelding. Jeg lukker bare og kører videre som om intet var hændt og alt fungerer tilsyneladende, men noget må der være galt - hvor man løser/undersøger ved jeg ikke!

"
Der blev fundet en IP-adressekonflikt

En anden computer på dette netværk har den samme IP-adresse som denne computer. Kontakt netværksadministrator for at hjælp til at løse problemet. Flere oplysninger findes i Windows System-hændelseslogfilen.
"
Avatar billede sadolin1978 Novice
12. november 2012 - 09:54 #1
er i de eneste 2 der kære på det netværk ? ellers kunne der evt. være andre hvor en part måske har sat en statisk IP der konflikter med rangen på det trådløse
Avatar billede larsini Seniormester
12. november 2012 - 12:58 #2
tak til sadolin for hurtigt svar (jeg har være lidt off line, planlagt

1. routeren kører med mac filter, så ingen (fremmed) burde kunne komme på

2.
i alt 4 enheder her i huset har mac-godkendelse til at koble på

3.
fejlmeldingen kommer kun når forstanderinden og undertegnede er på nettet, eller kobler på medens den anden er på, samtidig. dvs de sidste to enheder er ikke tændt, ja dvs min smartphone er tændt men den er ikke på vores router - eller er den uden at jeg ved det?
Avatar billede sadolin1978 Novice
12. november 2012 - 13:28 #3
hvis du mistænker din smartphone så prøv at deaktivere trådløst på den.

det næste når begge enheder er tændt så gå i cmd. og kør en ipconfig eller en ipconfig /all hvis du vil have lidt flere detaljer.

chek evt. alle enheder for statist IP der kan konflikte
Avatar billede Locodk Nybegynder
13. november 2012 - 10:41 #4
Som sadolin skriver så kig på hvilken IP adresse din enhed har når der opstår en konflikt.

cmd og skriv ipconfig
Når du ser IP adressen laver du samme nummer på de andre enheder. Check evt. i routeren hvilken enhed der burde have denne adresse tildelt.
Avatar billede larsini Seniormester
13. november 2012 - 11:40 #5
tak for endnu et input.
jeg checker IP adr når konflik opstår igen.
i mellemtiden: har netop kørt ipconfig/all på begge pc.
min pc nr 1 siger ip adr 192.168.1.100 og så står der derefter FORETRUKKEN
pc nr 2 siger 192.168.1.101 (og ikke noget med foretrukken).
og routeren viser at de to pc er koblet med disse adr.
de 2 pc er logget på i nævnte rækkefølge - får jeg andre adr hvis jeg logger på først med pc 2 og derefter pc 1 ???

netværk er ikke min spidskompetence, langfra, men jeg må undersøge når konfliktmelding opstår igen
Avatar billede Locodk Nybegynder
13. november 2012 - 11:53 #6
Hvis du har reserveret IP'erne til specifikke mac adresser burde rækkefølgen være ligegyldig.

Hvis pc'erne er stationære, så sørg for at deaktivere wifi netkortet hvis de har kabel i (så de ikke forbinder til router på begge kort).
Avatar billede larsini Seniormester
13. november 2012 - 12:24 #7
øh - reserveret, tror jeg ikke.
pc nr 1 er bærbar og nr 2 er stationær og begge går trådløst på router.
suger info til mig og undersøger videre, og når fejlmelding kommer igen ved jeg nu hvd jeg skal gøre.
jeg vender tilbage asap.
Avatar billede larsini Seniormester
16. november 2012 - 11:06 #8
jeg har nu modtaget fejlmelding igen - her ligger screendump af ipconfig, side 1 er fra stationær compaq side 2 og 3 er fra bærbar hp - begge komlet op til en router trådløst: http://gratisupload.dk/vis/687375/

hvad mon der er galt?
Avatar billede Locodk Nybegynder
16. november 2012 - 11:18 #9
Det ser sådan set fint ud, hvilken PC fik fejlen frem? (De har hver sin IP adresse så de burde ikke fejle).

Det eneste jeg studser over er at den bærbare har et Tunnel-netkort installeret, er det noget du anvender?

Hvis ikke du anvender den til noget, synes jeg du skal fjerne/deaktivere det. Det kan du gøre inde under netværkskort.

På tidspunktet for fejlene, var der da andre enheder koblet på? Vi snakker netværksprintere, mobil telefoner, spillekonsoller, netværksharddiske eller lignende.
Avatar billede larsini Seniormester
16. november 2012 - 11:28 #10
tunnel - deaktiverer jeg.
da fejlen kom i morges var stationære koblet på da jeg loggede ind med min bærbare, fejlmeldingen kommer altid på min bærbare, ingen andre var på netværket, overhovedet ingen, hvilket jeg osse ku se da jeg checkede hvad routeren kun vise

tak for hurtig respons
Avatar billede larsini Seniormester
16. november 2012 - 11:29 #11
ps
hvad filan kan jeg bruge tunnel-netkort til ?
Avatar billede Locodk Nybegynder
16. november 2012 - 12:32 #12
Det er typisk et virtuelt netkort der kan samle to forskellige netværk. Man bruger det normalt ikke til noget hvis ikke der er tale om en arbejds pc eller man leger med virtuelle lan forbindelser.

Kan ikke helt forklare hvorfor det kommer frem, du kan eventuelt prøve at ændre den IP range din router anvender, så kan du udelukke at der er et statisk ip konfigureret et eller andet sted som har forbindelse. Du kan evt ændre ip range til 192.168.1.150-200 eller vælge et helt andet net ala. 192.168.2.1-50

Om ikke andet så bare for at teste. Du kunne evt. også geninstallere netkortet på den bærbare
Avatar billede larsini Seniormester
16. november 2012 - 15:28 #13
har nu deaktiveret nvidia, som åbenbart og formentlig dækker over det der tunnel netkort.

har ændret range på routeren fra 100-200 til 150-200.

er lykkeligt uvidende om hvad jeg har gjort, men virker som om det hele kører bedre. f.ex hvis jeg bladrer i berlingske e-avis i fuldside format skiftes siden nu efter 2 sekunder - før kunne det godt tage op til 20 sekunder at komme til næste side, kan være tilfældigt!!! og den slax er livet sq for kort til  ;-)

tak for et efg-kursus, jeg lukker og slukker og siger tak for hjælpen til Locodk - nu skal vi se om jeg kan finde ud af at give points - jeg tror du skal smide et svar
Avatar billede Locodk Nybegynder
16. november 2012 - 16:46 #14
svar :)