Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2012 - 17:47 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Ny velkomstside - virker den ?

http://dagfordag.dk

Jeg har lavet en (synes jeg selv) urimeligt lækker side-skifter - virker den i din browser ?
- mødes rammer og baggrund som de skal ?
- hører du lydeffekten ?

"Sælger" siden generelt - eller er der noget der støder dig væk ?
Jeg ved godt at der er temmelig meget tekst - jeg har meget at sige : )
- er der noget af det jeg kan skære væk ?

På "demo" siden, vil der komme en mere spisevenlig demo/komigang-video!
- den mangler stadig - dén der ligger der nu, er noget helt andet.
Men kapitel-vælgeren (Index), øverst til højre, virker den ?
Og ville din mor forstå den ?

NB: Du er meget velkommen til at prøve/teste selve systemet!
Men det er jo en større sag, som jeg før har prøvet at lokke jer til, uden held...
Avatar billede Himbear Nybegynder
25. oktober 2012 - 17:56 #1
Hehe... nej den virker ikke helt. Ændrer jeg på vinduets størrelse, så kan jeg se næste side begynde ude til højre. Og tab'en der markerer den aktive menu passer ikke bag teksten når man ændrer vinduets størrelse.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
25. oktober 2012 - 18:27 #2
ie9 : ingen lyd
firefox, opera, chrome, safari virker.

Det er i hvert fald sjovt lavet.

Fatter ikke hvad det handler om og gider ikke læse det.
Men jeg syntes video(demo) siden er meget godt lavet med en dropdown vælger også kan man skifte "side" og videoen køre stadig i baggrunden.

Men du skal nok også tænke på at man skal kunne linke direkte til en bestemt "side". Altså hvis jeg vil linke direkte til Demo siden så ville det ikke være så smart hvis ikke jeg kunne det men skulle linke til forsiden også forklare folk at de skal lige trykke på demo først får de kommer ind på den side jeg mente.
Avatar billede LeChox Nybegynder
25. oktober 2012 - 18:50 #3
Jeg sidder i Chrome, og side-skifte-funktionen virker umiddelbart helt fint her, både med animation og lydeffekt - og ja, den er i sandhed lækker! ^^ Når jeg ændre på vinduets størrelse, opstår nogle af de samme ting som bliver nævnt i #1, men det tilpasser sig i løbet af et sekund eller derunder, og så ser det helt fint ud igen.

Tror min mor ville blive en anelse overrasket den første gang, men ville nok ikke have et problem med at bruge den ^^.
Avatar billede jokkejensen Novice
25. oktober 2012 - 19:34 #4
JS fejler i ie8 og ned hvis det har interesse.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2012 - 20:53 #5
Takker - rart at høre : )

Jeg er "af princip" holdt op med at særkode til iE - se hvorfor nederst på opret- og login-siderne.

Både iE og Safari: Lyden virkede ikke - så nu forsøger end ikke at spille i nogen de to:
if (!$.browser.msie && !$.browser.version.indexOf("Safari") > -1)
    play...

window.onresize fyrer hele tiden mens man resizer, så for ikke at lægge browseren helt død, venter jeg et kvart sekund med at tilpasse bredden (og igen hvis vinduet stadig resizes).
Men det skulle meget gerne springe på plads så snart man slipper (eller holder stille et øjeblik)
- gør den ikke det hos dig tino_bh ?

Dén med at linke til en bestemt side, havde jeg ikke tænkt på...
Det hele ER jo den samme side, og jeg aner ikke hvornår brugeren laver sit link/bookmark
- mednindre jeg reloader ved sideskift (/index.php#side3) men så ryger hele animationen jo : (

Mest alvorligt: scootergrisen: Fatter ikke hvad det handler om og gider ikke læse det
Præcis dét er mit store problem - alle har en kalender i forvejen, og tror at den virker fint.
Så ingen gider at læse 3 linjer om kalendere : (
- Og det er bare ikke nok til at forklare hvorfor de burde skifte til min.

Når videoen er klar, vil jeg lade Demo-siden være den første man ser
- måske er det lettere for folk at holde ud, når informationen bare flyder ind af ørerne...
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2012 - 20:57 #6
Hov, jokkejensen - kan du sige hvad det er 8'eren kløjs i ?
- jeg har kun en 9'er - og dér spiller det fint (bortset fra lyden)
Avatar billede jokkejensen Novice
25. oktober 2012 - 23:22 #7
tryk F12 i ie9, så kommer der en "dims" frem i bunden af browseren.

i toppen af denne, skifter du "browsertilstand" til ie8, så kan du i "konsol" fanen se der er mange javascript fejl.

Sig til hvis jeg skal finde løsningen.

vh
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 00:38 #8
Det er da egentlig en ret smart feature - "vis som det ville se ud i den tidligere version"

Arh MANGE js-fejl - kun 2.

En i en jquery-plugin, og (skammen) en ikke-erklæret global variabel i min kode : (

Begge fixet - Nul huller i "konsollen" - hverken i iE8 eller iE7 : )

Ikke at alting virker eller ser 100% korrekt ud, men det meste gør faktisk !?!
- inklusive boycott-iE-siden : )
26. oktober 2012 - 05:53 #9
Og så en kommentar fra mig som den gamle, dødkedelige dinosaur.  En god hjemmeside, det er når jeg med det samme kan se den indeholder det jeg lige står og skal bruge og så giver mig fred og ro til at absorbere det.  Når jeg studerer en hjemmeside og der så pludselig er et billed der skifter, så fanger det mine øjne og koncentration væk fra det jeg gjorde.  Jeg vil helst selv bestemme hvor min opmærksomhed skal gå, og jeg beundrer de webmasters der kan gøre indholdet så fangende at de ikke behøver grafiske triks for at forsøge at fange min opmærksomhed.  For mig virker din urimetligt lækkere side-skifter som en uvelkommen visuel og auditiv distraktion.  Det signalerer, at du fokuserer på din egen kunstneriske udfoldelse, og det er der ikke noget galt i, men hvor jeg som egoistisk bruger hellere ville have haft, at du havde fokuseret på bedre at forstå mit behov og imødekomme det.

Men sandsynligvis er jeg den eneste der reagerer således, så det behøver du nok ikke at tage dig af.  Og sandt at sige ville jeg nok kunne overvinde min aversion hvis indholdet fangede.  Men i stedet for at VISE mig, at du forstår mig behov og har et kalendersystem der bedre imødekommer det, så snakker du som et vandfald.

Sagen er den, tror jeg, at du har udviklet et kalendersystem med finkornet adgangskontrol og  rigt indhold, og det vil du gerne sælge, og for at fremme interessen uddeler du gratis vareprøver, begrænsede kalendersystemer.  Man kunne forestille sig, at du på forsiden, i stedet for den lange snak, gav en inter-aktiv demonstration, måske viste en kalenderdag, med mulighed for at tilføje en kalender begivenhed, og med mulighed for 'logge ind' som offentlig bruger så man kan se din salgspræsentation klokken 1500 men ikke aftalen med hende du ved nok klokken 2000 og derefter logge ind som kæresten og så kunne se aftalen.

Men under alle omstændigheder, held og lykke med foretagendet.

Jeg opretter dette som svar, således at du, når tiden er inde og du har indhentet svar fra andre, kan skride direkte til lukning.
Avatar billede kjeldsted Novice
26. oktober 2012 - 10:13 #10
Jeg bliver lige nødt til at kommentere et punkt under fanen "Beta?". Du skriver:
"☐ SmartPhone understøttelse:
Det er lykkedes at få tekstbehandleren i tale med mobillos (testet med Android).
Men ærligt talt, systemet er temmelig "vanskeligt" at bruge uden en rigtig mus..
I øjeblikket spekulerer jeg over, om jeg skal gå "app-vejen" eller "bare" lave en
mobil-version af websitet - ingen af delene er specielt tiltrækkende..."

Hvis jeg kom så langt at jeg læste denne side ville jeg straks forsvinde igen. For mit egent vedkommende (og jeg står formodentlig ikke alene med dette), så er dit formål med siden vel at udkonkurrere min kalender på min iPhone? Og hvis ikke der kommer en direkte integration mellem din side og min telefon, vil du jo have at jeg skal droppe at benytte den indbyggede kalender på min telefon mod så at bruge din. Men det vil så betyde at jeg pludselig står uden kalender når ikke jeg er der hjemme, eller i hvert fald i nærheden af en computer!? Og så føler man sig skudt 10 år tilbage i tiden på den front.
Noget af der vigtigste for mig mht. kalender er at jeg lynhurtigt kan aftale et møde en dag jeg kan, og at jeg kan skrive det i min kalender med der samme.

Og så er jeg stadig ikke fan af valget af baggrundsfarve.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 17:13 #11
Kjeldsted:
Jeg er godt klar over at "mobil-problemet" er en killer!
- jeg er selv relativt ny smartphonefører - og har klart undervurderet deres betydning..
Men er det ikke bedre at jeg "indrømmer" det up front (og at der arbejdes på det) end at det kommer som en spand koldt vand efter du er gået igang - mere ærligt..

Christian:
Den lange snak er uundgåelig - og jeg synes selv at jeg går ret direkte til pointerne..
Men du har ret i at snakken først skal komme i anden omgang når folk ER blevet interesserede nok til at begynde at læse. Derfor skal videoen, når jeg får den lavet, være det første man ser.

Jeg kan rigtig godt li' din idé om at sætte en "demo-familie" op, så folk kan logge ind som de forskellige medlemmer, og "opdage" skjulte hemmeligheder, og selv deltage i intrigerne : )
- en helt ny form for interaktiv fiktionsunderholdning!
Men jeg er lidt bange for at destruktive banditter vil ødelægge mor(d)skaben...
Avatar billede kjeldsted Novice
26. oktober 2012 - 17:36 #12
Jo, da. Jeg ville også bare gøre dig opmærksom på at du skal regne med at miste rigtig mange brugere når du melder ud af man ikke skal forvente at det fungere på mobilen foreløbig.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 17:55 #13
Jeg ved det, og hader det. Men det ER en stor mundfuld.

Jeg er ved at gennemgå præcis hvor man kommer i problemer, for at se om jeg ikke kan nøjes med at tweake systemet sådan, at man kan bruge den samme kode med både mus og fede fingre.
Avatar billede kjeldsted Novice
26. oktober 2012 - 18:19 #14
Jeg vil nok anbefale dig at lave to layouts. Det funger sjældent at benytte samme layout til computer og telefon.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 18:38 #15
Jo, men layoutet er i høj grad styret at brugerens egne valg.
- de kan lave ét der er godt til PC'en og et andet til mobilen.

Men de billige telefoner med 320 (eller 240!) pixels i bredden vil nok aldrig blive en success..
- selvom systemet tåle at blive zoomet uden at falde fra hinanden.

Min egen, med 1280x720, er jo sammenlignelig med den bærbare.

Det primære problem er "paletten" (editoren) der er nogle kontroller som er meget små - i fed-finger-sammenhæng - de må gentænkes.

F.eks. dér hvor man vælger ramme-style (solid/dashed/dotted/groove/ridge) kan jeg blot cykle igennem mulighederne ved klik på hele boksen, i stedet for som nu, at man skal klikke på dén (smalle) style man vil ha'
Avatar billede kjeldsted Novice
26. oktober 2012 - 19:03 #16
"Min egen, med 1280x720, er jo sammenlignelig med den bærbare."
Dér er jeg så ikke enig med dig. Det kan godt være at antallet fa pixels er det samme. Men nu findes der hjemmesider (som fx. eksperten hér) der gør sig glimrende på fx. en 21" computerskærm, men som er meget sværere at navigere rundt på påtelefonen. Simpelthen fordi jeg, på trods af et glimrende syn, ikke er i stand til at læse hvad der står. Og jeg ville da aldrig selv benytte en kalendre på telefonen hvor jeg hele tiden ville være nødt til at zoome ind, ud, og scrolle op, ned, til venstre og højre.
Selv Google har valgt at lave en telefon udgave (ja, de har også flere penge, I know), selvom google.dk nok må være noget nær det mest simple du finder af hjemmesider.
Hvis jeg skulle benytte et sådan system som kalender på min telefon, ville jeg helt bestemt kræve at der fandtes en udgave, der var meget skrapet. Altså hvor man ville kunne tjekke sin kalender, tilføje og rette poster, uden at skulle zoome og scrolle rundt på siden.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 21:38 #17
Ar, det er da ikke så slemt, lige zoome lidt ind (her altså), og så "scrolle omkring" med én finger.

men LIDT irriterende at man (jeg?) skal gøre det på hver side...
- ok, du har ret : )
Avatar billede kjeldsted Novice
26. oktober 2012 - 21:41 #18
Jeg skriver blot hvad jeg føler som bruger :) Og, jo, det er faktisk et ret stort irritationsmoment. Specielt når jeg har en indbygget kalender hvor jeg ikke behøver gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2012 - 08:35 #19
Folkens, i skal alle have tak for hjælpen.

Point'ene, har jeg bestemt, skal deles imellem:
Christial Belgien: for perspektiv og gode ideer
JokkeJensen: for tips til iE-debugginh
Kjeldsted: - for ihærdig ærlighed : )

Jokke og Kjeldsted - læg et svar hver : )

<rant>
Jeg har nu (midlertidigt) lukket for oprettelsen af nye organisationer.
- indtil jeg har fået klarhed over hvad der skal ske mht. mobilerne..

Jeg har opdaget at problemerne med "uensartet afvikling" i de forskellige browsere, som har plaget os allesammen, på desktoppen, i årevis, fortsætter på mobilen : (

F.eks: I Chrome kan man ikke have scrollbars i "indre elementer" - kun på hele siden!

Dette ændrede jeg så på splash siden, uden at ændre på sidens generelle design/funktion - sindsygt svært - tog en HEL lang frustrerende dag.
- se resultatet: http://dagfordag.dk

Firefox på mobilen laver om på font-størrelser når man skifter orientering (lodret/vandret) og alle tre browsere ignorerer bredden på mine tekstblokke (trods specifik både min-width og max-width).

Og af en-eller-anden grund opfører youtube sig anderledes når man forsøger at skifte "kapitel" i videon - starter helt forfra uanset hvad jeg beder den om. suk.

I det hele taget, har jeg lagt mærke til, er Google begyndt at opføre sig forskelligt, afhængigt af om benytter Chrome eller ej:
- Der er dét med youtube (url-parameter til start-tidspunkt) i mobil-Chrome..
- I maps, bliver linket leveret som https til Chrome og alm. http til de andre.
- I søgemaskinen - "define:closure" virker ikke længere i Chrome, men stadig i firefox/opera..
Nå, det var så igår - her til morgen er "define:" blevet stoppet i Opera og Firefox også - ØV!
</rant>
Avatar billede kjeldsted Novice
01. november 2012 - 10:48 #20
Held og lykke med projektet
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2012 - 09:07 #21
Tak skal du ha'

Så mangler vi bare dig, jokkejensen. Læg et svar hvis du vil ha' dine points..