Avatar billede Mik2000 Professor
17. oktober 2012 - 19:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Liste over filer

Hej

Jeg har nogle filer som der læses direkte fra et bibliotek

Navngivningen er:
navn_farve.jpg
f.eks. house_blue.jpg, house_green.jpg, computer_yellow.jpg, computer_green.jpg

Pt. vises de i en liste (select/option) element

Kan man evt. på en eller anden måde, f.eks. ved brug af explode, få den til at vise navnet i en drop down (house og computer), og så i en drop down ved siden af vise farver (når house er valgt vises blue og green | når computer er valgt vises yellow og green) - og det skal selvfølgelig være dynamisk så man kan lægge andre filer i.

Jeg ved hvordan man exploder dem, og får vist house, computer i den ene, men hvordan får man vist de farver der hører til i den anden?
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2012 - 19:55 #1
<ole>

Lav en tabel i din DB med de første house, computer, etc - en tabel med farver - og en tabel som knytter de andres ID'er sammen i mulige kombinationer.

Så laver du en dropdown med indholdet fra første tabel. Den lader du så (på onchange) hente data med Ajax, så du med JavaScript/DOM kan opbygge den anden dropdown.

/mvh
</bole>
Avatar billede Mik2000 Professor
17. oktober 2012 - 21:49 #2
Hej

Den forening jeg laver det for, har ikke mulighed for dette.

Kan desværre kun ligge som filer man kan læse - ellers vil det ikke være et problem :(

Så det kræver på en eller anden måde at man kan knytte dem sammen udenom databasen
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2012 - 22:07 #3
Nu ved jeg jo stortset intet om opgaven, men hvis det skyldes mangel på DB-muligheder, bør man nok skifte udbyder. Ellers står valget, såvidt jeg kan se, mellem 'en dårlig løsning' og 'ingen løsning'. Somme tider er bedste løsning jo at lade være  =)
Avatar billede Mik2000 Professor
17. oktober 2012 - 22:34 #4
Det er fordi billederne generes og gemmes på deres egen server, og der er ikke mulighed for at lave det anderledes.

Det behøver jo ikke være en dårlig løsning fordi man skal skrive noget kode, og da det er til administrationen, er der nok sjældent mere end en der belaster siden af gange, selvom det skulle blive tung kode :)

Så i det her tilfælde vil det være en god løsning hvis den fungerer og bruge valid kode :)

Men jeg må prøve mig lidt frem med hvad man kan så :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2012 - 22:51 #5
Jeg forstår ikke opgaven, så jeg kan vist ikke hjælpe
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. oktober 2012 - 23:05 #6
Du kan jo løbe mappen igennem med GLOB()

Og udlæser du alle filerne.

Laver en explode("_",$filename), så bør du få: "house/computer" og farve.

Disse 2 dele, gemmer du så i et array eller lign.
Og så er det "bare" at opbygge noget ajax og dropboxe system.
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2012 - 23:17 #7
Der skal også renses for fil extension. Hvis der skal opdateres med Ajax, skal det ske, både når første drodown udskrives, og når data til efterfølgende dropdown(s) skal hentes.

Det er muligt, at billeder genereres og opbevares på en remote server, men det skulle undre, om ikke der er en fiksere måde at skrue app'en sammen på  =)
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2012 - 23:17 #8
OleBole: Du er altid så korrekt. Giv nu bare brugeren sin løsning. :o)
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2012 - 00:29 #9
Jeg tror, vi har givet så meget løsning, vi på det foreliggende kan  =)

Der er to kald til serveren: Ét for at få loaded dokumentet med den første dropdown. Derefter et, som skal hente data til den anden.

De to kald skal foretages mod samme datamængde. Hvis datamængden kan ændre sig mellem de to kald, er der ikke garanti for kongruens mellem værdierne de to dropdowns.

Hvis der - for at få fat i billedstrengen - foretages et kald til serveren med billederne, hvergang browseren forespørger sin egen server, må der med andre ord ikke kunne uploades billeder mellem de to kald.

Derfor kan det være nødvendigt at cache strengen på serveren, som browseren tilgår. Det kommer an på, hvordan scriptet skal anvendes - og det ved vi ikke rigtig noget om
Avatar billede Mik2000 Professor
28. oktober 2012 - 17:17 #10
Hej

Tak for svarene. Fik det til at virke ud fra det I skrev.

Skriv svar for point :9
Avatar billede olebole Juniormester
28. oktober 2012 - 19:45 #11
Ellers tak, jeg samler ikke point, så de må være Jakobs  =)
Avatar billede Mik2000 Professor
01. november 2012 - 00:22 #12
Lukker den nu, da jeg intet har hørt - Jakob hvis du gerne vil have point laver vi bare en tråd til det
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. november 2012 - 15:16 #13
Jeg samler bestemt på point, men behold du dem bare. :o)
Jeg tror jeg har nok til at oprette et spørgsmål eller 2.
Og gider alligevel ikke indhente Arne_V. :o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. november 2012 - 17:47 #14
"Gider ikke" ... tsk-tsk ... du er en doven køter, Jake!  *D
Avatar billede Mik2000 Professor
01. november 2012 - 18:09 #15
Hehe :)
Tak for hjælpen :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. november 2012 - 22:56 #16
Doven er mit mellemnavn. :o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. november 2012 - 23:20 #17
Ahhhhh ... jakobdo(ven). Now I get it!  *D
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. november 2012 - 23:32 #18
OleBole: Gå i seng, du er tydeligvis overtræt. :o)
Avatar billede olebole Juniormester
02. november 2012 - 01:04 #19
- talking about mellemnavne. Næppe bedste råd mod overtræthed, du har dér  =)