Avatar billede TDR1202 Nybegynder
05. oktober 2012 - 20:04 Der er 14 kommentarer

Dell Vostro 1520 starter ikke op.

Hejsa.
Min Vostro starter ikke op, der er windows XP på.
Når jeg tænder for min laptop, fremkommer Dell logoet og den blå bjælke kører ca. halvvejs, derefter sker der intet.
Jeg har prøvet at trykke både F2 og F12 i opstarten, men der sker intet.
Yderligere har jeg prøvet at demontere, harddisk og ram, men intet hjælper.
Cmos batteriet er også skiftet.
Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2012 - 07:56 #1
Hej og velkommen til.
Prøv at trykke F8 gentagne gange med det stamme når du starter pc.
Kan den det kommer du ind i en sort boks med tekst.
Prøv først "sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede"
Hvis det ikke virker, så start op i fejlsikret tilstand med netværk og forsøg en systemgendannelse til der hvor du er sikker på den virkede korrekt.
Med systemgendannelse mistes ikke personlige filer, men kun programmer i mellemliggende periode.
Avatar billede TDR1202 Nybegynder
06. oktober 2012 - 08:31 #2
Mange tak.
Der sker intet når jeg trykker F8 gentagende gange i opstarten.
Bliver bare i det samme opstarts vindue, Dell logo med bios version A02.
Hvis jeg trykke F12 skrives der:
Preparing one-time boot menu, men lige meget hjælper det.
Avatar billede TDR1202 Nybegynder
06. oktober 2012 - 14:22 #3
Nu har jeg prøvet at tage harddisken ud, så kan jeg godt komme ind i fejlsikret tilstand.
Er det HD der er defekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2012 - 14:32 #4
Hvis du piller disken ud og starter pc skriver den så ikke "insert system disk?
For evt at få data ud fra den så kan man enten sætte den til en anden pc som slave enten ved hjælp af en sata ide adapter eller direkte i stationær pc ved siden af systemdisk.
En anden måde er at bruge en live cd.
Der findes flere af slagsen.
På Hirens Boot cd findes en der hedder mini Xp og virker faktisk også sådan + at der er et hav af programmer til diagnostificering af hardware:
Her er en guide til programmet:
http://www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede DellLytter Nybegynder
08. oktober 2012 - 13:33 #5
Hej

Hvis du ikke kan bruge F2 eller F12, kan det godt være selve motherboardet der er problemet.

Har du forsøgt at teste din memory, ved at fjerne dem en af gangen, og starte systemet op? Så kan du finde ud af, om der evt. er en af RAM'enen der er defekte.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede TDR1202 Nybegynder
09. oktober 2012 - 16:53 #6
Hej Karina.

Det har jeg forsøgt, de virker ok.

Nu er den begyndt at starte op med hvilken version bios der er i,
samtidig skriver den:
System Ram passed.
2154 KB L2 Cache.
System Bios shadowed
Video Bios shadowed

Jeg kan så trykke F2, for Bios setup eller F12, for boot device selection menu.

Når jeg så prøver at trykke F2, skrives der Entering SETUP, men der sker intet.
Ved F12, sker der absolut intet.
Avatar billede DellLytter Nybegynder
10. oktober 2012 - 09:16 #7
Hej

Prøv at send mig dit servicetag i en privat besked, så kigger jeg lidt nærmere på det.

// Karina
#IWork4Dell
Avatar billede DellLytter Nybegynder
15. oktober 2012 - 11:48 #8
Hej Torben

Beklager mit sene svar.

Lyder meget som om der er et problem med motherboardet, men vi skal naturligvis lige have undersøgt dette nærmere.

Prøv at fjen harddisken, og disk drevet, og se om du på denne måde kan komme ind i BIOS. Du kan også prøve at køre systemet udelukkende på batteri og udelukkende på adaptor, og se om du har samme problemer.

Hvis problemer fortsætter efter ovenstående fejlsøgning, så er det helt sikker motherboardet den er gal med.

// Karina
#IWork4Dell
Avatar billede TDR1202 Nybegynder
15. oktober 2012 - 19:43 #9
Hejsa.

Det er helt ok.

Jeg har lige taget hd ud, derefter F2, så er jeg inde i bios igen, men jeg bliver ikke meget klogere.

Hvad skal jeg prøve at foretage mig?
Avatar billede DellLytter Nybegynder
16. oktober 2012 - 13:17 #10
Hej

Da du nu kan komme ind i BIOS, tyder det lidt på, at harddisken skaber noget vrøvl.

Jeg vil råde dig til, at prøve at køre en PSA, for at teste for andre hardware fejl, så som motherboard.

Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo)

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede TDR1202 Nybegynder
16. oktober 2012 - 19:40 #11
Hej.

Så har jeg prøvet dit forslag, der fremkommer ingen fejl ved testen, alt er accepteret.
Så det er vel en ny hd, der skal til? og hvad med alle mine data i den gl. hd, er det muligt at hente det frem?
Avatar billede DellLytter Nybegynder
17. oktober 2012 - 10:19 #12
Hej

Ja, det lyder med stor sandsynlighed som, at det er harddisken der skaber problemet, da alle andre dele går fint igennem diagnosticeringen.

Hvis harddisken er brændt helt sammen, vil jeg desværre ikke mene, at det er muligt at få dataene fra den, men du kan altid prøve at indsætte den i en anden maskine, og se om det er muligt at hente dem frem. Men jeg kan ikke garantere, at det lykkes.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede TDR1202 Nybegynder
04. november 2012 - 10:19 #13
Hej igen.
Undskyld mit meget sene svar.
Jeg har bestilt en ny HD, lad se om det er det.
Jeg skal nok skrive, når jeg har yderligere info.

På forhånd mange tak.
Avatar billede TDR1202 Nybegynder
20. november 2012 - 22:07 #14
Hejsa herinde.
Så virker min pc endelig igen.
Harddisken var død, motoren kørte ikke mere.
Mange tak for hjælpen.