Avatar billede peterwolf Nybegynder
21. september 2012 - 15:25 Der er 5 kommentarer

Muligheder i Access

Hej Eksperter.

Jeg skal opbygge en database eller et program med det formål at gætte fugle. Jeg ved ikke helt hvordan det lettest kan bygges op, men forestiller mig et hierakisk opbygget mappesystem, hvor der øverst er hovedgrupper, derunder undergrupper, så enkelte arter. I de enkelte artsmapper er der tre mapper med hhv. billedfiler, lydfiler og tekstfiler.
På en side i databasen vælger man hvilke gruppe man vil benytte, samt om det skal være billede, lyd, tekst eller flere af disse samtidig. Man skal så få vist/afspillet en helt random art ud fra den valgte "pulje".

Ideelt set vælger man mappe og filtype via f.eks. access, mens jeg bare kan smide nye billeder, lyd- eller tekstfiler ned i de relevante mapper, når jeg har nogen, men kan ikke lige gennemskue hvordan det gøres lettest, eller om det overhovedet kan lade sig gøre.

Er der nogen der har ideer til hvordan jeg kan gribe det an?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. september 2012 - 15:36 #1
Hvilken kontekst skal det afvikles i?

Er det noget du selv påtænker at udvikle - eller..
Avatar billede peterwolf Nybegynder
21. september 2012 - 16:01 #2
Ja, det er noget jeg skal lave og bruge selv.

Der er en række spørgsmål jeg funderer over:
- Kan et databaseprogram (eller et hvilket som helst andet program) vælge alle filer i en bestemt mappe, uden at få defineret en sti ned til hver enkelt fil?
- Kan access vælge tilfældigt? -Har læst at access har en random-funktion, men at den vælger samme rækkefølge hver gang man gentager funktionen
- Hvor meget kan access, og hvor meget skal jeg i givet fald selv programmere?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. september 2012 - 16:09 #3
- Ja
- Det kommer jo lidt an på hvad der skal kunne præsteres.

Vær opmærksom på, at der via VBA kan ske en integration mellen flere applikationer.

Hvor mange fugle skal der registreres?
Avatar billede peterwolf Nybegynder
21. september 2012 - 16:30 #4
Der er tale om to hovedgrupper, ca 50 undergrupper og omkring 500 arter. Til hver art kommer der måske 25 billeder (jpeg), 15 lydfiler (mp3) og 5 tekstfiler (whatever filformat).

Da jeg bestemt ikke er nogen haj til programmering, kunne det være kanon hvis databaseprogrammet selv kunne klare det hele...
Avatar billede supertekst Ekspert
21. september 2012 - 18:09 #5
Ja - det er jo "lidt at et arsenal".

Det kræver jo nok en analyse/beskrivelse af de ønskede detaljer.