Avatar billede KenSchultzDK Nybegynder
20. september 2012 - 12:59 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Encoding i.f.m. PHPs mail funktion

Jeg bruger PHPs mail funktion til at udsende en mail hvor indholdet i mailen er en tekst gemt i variablen $besked (teksten kommer fra et formularfelt).

Mit problem er at nogle modtagere af mailen i f.eks. Gmail oplever at æ, ø og å ikke vises (der vises spørgsmålstegn i stedet for).

Kan jeg encode variablen $besked så æ, ø og å vises ordentligt i en mail og hvordan skal jeg gøre det?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2012 - 14:03 #1
spørgsmålet havde nok været bedre placeret over i php gruppen, hvor dettte spørgs må iøvrigt har været opppe mange gange
hvilke tegnsæt anvender din HTML side ??
hvilke tegnsæt er din HTML side encodet med ??
hvilke tegnsæt er din HTML side gemt med ??
hvilke mail headers sætter du  charset ??
$headers  = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n"; <--

svaret på alle 4 ovenstående spørgsmål SKAL være det sammen

personligt kører jeg UTF8 hele vejen rundt og anvender functionen skrevet i
http://www.eksperten.dk/spm/961816 #3

men ellers kig på http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php
Avatar billede KenSchultzDK Nybegynder
20. september 2012 - 14:32 #2
Tak for svar. Jeg kigger på det.