Avatar billede brianmarinus Nybegynder
16. september 2012 - 10:34 Der er 9 kommentarer

Afinstallerer Ubuntu

Hej!
Jeg har altid kørt Windows,men har haft svært ved at få det til at fungerer ordentligt-måske fordi jeg er bosiddende i Thailand og tingene ikke kører som vi kender det,med hensyn til mange ting.
1.spørgsmål:Jeg installerede Ubuntu på et drev for sig selv-det vil sige-den snuppede to drev ud af mine 4,på hver knap 700GB.
Jeg kan fint køre både Ubuntu og mit Win 7 Ultimate,men vil gerne af med Ubuntu igen-og have mine 2 drev tilbage-er jo faktisk meget plads vi taler om.
Men har søgt på nettet og i min computer-kan ikke finde en løsning.
Windows 7 skulle gerne blive hvor den er.
Nogle forslag?
spørgsmål 2.Jeg startede med en internet forbindelse over telefonen,men gik så over til at køre en wireless forbindelse-har en router,samt et (tror det hedder ToLink på selve computeren,en slags antenne.
Men nu virker det som om,at den skifter mellem wireless og ikke wireless forbindelse hele tiden-skal lige siges-vi har ikke fastnet telefon mere.?
På forhånd tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2012 - 11:09 #1
hvis du pc starter med grub-menuen hvor du vælger ubuntu eller win7, så skal det fjernes - det gøres lettest ved at boote på win7-cd og vælge reparation / konsol, og der skrive 2 linjer (en ad gangen)
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
så skulle maskinen starte direkte i win7
Herefter går du ind i Computer/administrer/diskhåndtering
dine ubuntu-områder er dem, der ikke er NTFS eller FAT32 - dem sletter du, og så kan du udvide dine NTFS eller FAT32 partitioner, så de bruger den frigjorte plads.
Hvis noget af pladsen ligger på dit win7-bootdrev, så kan diskhåndtering altså ikke udvide c: - du skal i det tilfælde bruge et andet program (fra nettet).
Avatar billede thov Forsker
16. september 2012 - 12:33 #2
Et program til at møblere rundt på partitioner med, kunne være det gratis Easeus Partition Master http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede brianmarinus Nybegynder
16. september 2012 - 12:59 #3
Jeg siger tusind tak for de hurtige svar-skal nok vende tilbage med en melding om udfaldet.
Dejligt med mennesker som Jer,der gider tage Jer tid til at hjælpe andre,der ikke har den store viden om disse ting.
brian
Avatar billede thov Forsker
16. september 2012 - 13:48 #4
Win7 har også en boot editor til at rette i opstarter.
Programmet hedder BCDedit, men fordi det er temmelig håbløst at bruge for almindeligt dødelige, er EasyBCD et godt og gratis alternativ http://easybcd.en.softonic.com/download
Avatar billede brianmarinus Nybegynder
16. september 2012 - 16:23 #5
Hej!
Jeg prøvede at boote fra Win 7 cd-og valgte repair osv.-som beskrevet...men den svarede bare,at boot ikke er en anvendelig komando.
Nå-så åbnede jeg-fra win 7 cd og valgte repair-kom ind i en ny menu,med blandt andet repair ved hjælp af et disc image-der stod der nemlig,at alt andet på computeren ville forsvinde-og det gjorde det-ingen Ubuntu mere.
Så nu skal jeg bare have downloadet et patitions program og fundet de to manglende drev-n har jeg e på 90GB og et på 120GB-plejer at have sammenlagt 2200GB-så noget skal der gøres.
Men endnu engang tak til Jer,der ulejligede Jer med et svar-dejligt!
Brian-Thailand.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2012 - 16:29 #6
du skulle ikke skrive boot men bootrec (uden mellemrum) og efter bootrec så et mellemrum og /fixmbr eller /fixboot (begge er også uden mellemrum).
Avatar billede brianmarinus Nybegynder
17. september 2012 - 05:35 #7
Hej igen!
Nu har jeg så installeret Easeus partition Master+et recovery program dertil og kørt det.
Det har så fundet en partition,derstår under-other og med 1,3TB-men den vises ikke under drevene.Der er stadig kun de to mindre drev,C: og E:
I recovery programmet er der så følgende muligheder:
1.Copy partition
2.Delete partition
3.Format partition
4.Wipe partition
5.View properties
6.set active
Jeg aner simpelthen ikke,hvad jeg skal vælge-vølger eg set active-hvad jeg umiddelbart nok ville gøre,så står dr at så vil de nuværende aktive partitioner blive inaktive-så det tør jeg heller ikke.
Brian
Avatar billede thov Forsker
17. september 2012 - 11:57 #8
'Active' må der kun være en af, for det er den partition computeren booter på, og ændrer du på det, kan computeren ikke starte.

Ubuntu's filsystem kan Windows ikke genkende - derfor ses den ikke som noget drev.

Så det du skal gøre er enten 'Wipe' eller 'Delete', hvis du er sikker på, at det var Ubuntu som brugte pladsen.

Vælger du delete, kan du genbruge pladsen til nye partitioner, eller lade de tilbageværende partitioner brede sig.
Avatar billede brianmarinus Nybegynder
18. september 2012 - 05:41 #9
Hej!
Ja, undskyld det tog lidt tid med et svar,men har kæmpet lidt med det-men nu fandt jeg da det hele og har fået den store partition på plads-og orker helt ærligt ikke,at slås med den på de 4GB.
Jeg iger-endnu engang tusind tak,for god og hurtig hjælp-hvad skulle vi,der ikke er så meget inde i disse ting, dog gøre uden hjælpsomme folk som Jer.
Brian