Avatar billede MariaU Nybegynder
24. august 2012 - 12:16 Der er 9 kommentarer

MAC-hjælp til internet

Hej. Jeg ved ikke om man kan spørge om sådanne spørgsmål herinde, men jeg vælger at prøve. Jeg opdaterede min gamle MacBook i forgårs og genstartede den, hvorefter den så ikke ville gå på internettet. Når jeg trykkese på safari knappen reagerede den ikke engang og hvis den gjorde gav den mig en fejlmeddelse. Jeg ved virkelig ikke, hvad der kan være sket!? Er der nogen, der kan hjælpe?
Mvh Maria
Avatar billede KHHP Juniormester
24. august 2012 - 12:47 #1
Har du prøvet at rense systemet helt med installations-dvd, og hvis du har Mac OS X Lion 10.7.x eller OS X 10.8.x med recovery hd partition?
Avatar billede MariaU Nybegynder
24. august 2012 - 20:05 #2
Det er en gammel MacBook (Mac OS X) og jeg har desværres ikke så meget forstand på det, men har nu brugt en installations-cd og safari duer stadig ikke. Når jeg trykker på safari, så kommer der en meddelse op som siger at programmet sluttede uventet og den spørger om jeg vil starte programmet igen og når jeg sp trykker start igen, så giver den mig samme meddelse. Hnmm
Avatar billede KHHP Juniormester
26. august 2012 - 17:38 #3
Har du forsøgt at køre softwareopdatering?
Det kan være at der er en fejl. Kan du ikke åbne "Om denne Mac" fra menuen og se hvad version du kører af OS X. Det er ofte nemmere at finde den rigtige løsning når man kender systemversionen.
Hos mig ser "Om denne Mac" således ud: http://gratisupload.dk/vis_billede/684093/
Jeg ville kunne køre recovery fra harddisk, men hvis din er ældre model, så er det nok en anden løsning vi skal have fat i.
Avatar billede MariaU Nybegynder
26. august 2012 - 20:17 #4
Jeg har kørt softwareoodateringer og det nytter ingenting. Min er en Mac OS X, version 10.5.8. Jeg går ud fra at det er en noget ældre model...
Avatar billede KHHP Juniormester
27. august 2012 - 09:35 #5
Ja, det er en temmelig gammel model. Hvis softwareopdatering ikke løste problemet, så prøv at hente filen i nedenstående link og overfør via USB til din mac og installer.
http://support.apple.com/kb/DL1422?viewlocale=da_DK

Det skulle være den seneste version til din version af OS X.
Ellers skal vi prøve at hente en anden browser og se om den opfører sig ligeledes.
Prøv at hente firefox: http://download.mozilla.org/?product=firefox-14.0.1&os=osx&lang=da
Laver den samme nummer skal vi igang med en lidt irriterende proces. Husk efter hvert forsøg, blot for en sikkerheds skyld, at genstarte systemet.
Avatar billede KranIldved Nybegynder
28. august 2012 - 20:48 #6
Hjælp ønskes...

Har samme problem som MariaU.
Har prøvet alt software opdatering, downloade ny safari intet hjælper.
Macbook Air med Mac OS X 10.7.4 & safari 5.1.7. Kan komme på nettet med Firefox & Google Chrome, men ikke med Safari
Avatar billede KranIldved Nybegynder
29. august 2012 - 21:51 #7
Har fået løst problemer.
Slettede hele HD'en og ny installerede OS X, derefter tjekke for diverse software opdateringer, så var den i vinkel.
Avatar billede MariaU Nybegynder
12. september 2012 - 09:14 #8
Jeg forstår mig ikke på computere, så vil du (kranlldved) ikke forklare mig i detaljer, hvad jeg skal gøre?
Avatar billede KranIldved Nybegynder
13. september 2012 - 19:50 #9
En lidt kringlet vej nu.
Du skal ind via hjælpeprogrammer, diskværktøj, der har du flere muligheder, enten reparere disken, kontrollere disken eller i faneblad "slet" at vælge din HD og der slette din harddisk og starte helt forfra med at geninstallere, når dette er klaret, brug tid på at opdatere systemet og når du vil flytte ting fra en gammel/anden computer gør det manuelt og IKKE via overførselsassistenten.
Hvis du er usikker på fremgangsmåden be' evt en ven/inde om hjælp.
Det er nemmere med fingerne i sagerne, end med at forklare/skrive det