Avatar billede sorrybuddy Nybegynder
12. august 2012 - 03:44 Der er 7 kommentarer

Er det ulovligt ?

Kunne godt tænke mig at vide hvorvidt det er ulovligt at logge på en andens Facebook-bruger`?
Jeg læste at det skulle være ulovligt, hvis jeg lavede noget ulovligt på hans profil, men dette var ikke dansk lovgivning.
^ Det overstående er ret logik, at hvis jeg truer en somom jeg er person kan det medføre straf, men mit konkrete spørgsmål er;
Er det ulovligt at logge på en anden persons Facebook, hvis jeg har fået hans kode uden brug af "Hacking"? Dvs. ingen programmer, men måske ligefrem gætte sig til hans kode, fx hans navn med tallene 123 sat på?

Der står i lovgivningen at Hacking er ulovligt, men hacking er jo et term for brug at programmer til at hacke sig ind i databasen.
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. august 2012 - 08:22 #1
Det må du ikke nej
Avatar billede jernrosen3 Forsker
12. august 2012 - 10:00 #2
For mig at se svarer det til at læse andres private post. Ulovligt.

Ved at gå ind på en andens facebook-profil kan du få informationer om den andens privatliv som burde være et lukket land for alle andre end ejeren. Lidt som at lirke en dør op uden at have den rigtige nøgle. Ulovligt.

Lad mig give dig dette råd : Som det gode menneske og den rigtige ven du er ! Fortæl din ven at du kan gætte hans/hendes password - og bed ham/hende at ændre det til noget sværere. Du slipper derved at lave ulovlige ting - og vinder måske en ven *S*
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2012 - 10:46 #3
Jeg vil kalde det en krænkelse af privatlivets fred, og det må man ikke.
I øvrigt, så står det sikkert også i brugerbetingelserne for brugen af Facebook, at man ikke må dette.
(Ligesom vi har brugerbetingelser for at bruge denne side her.)
http://www.eksperten.dk/brugerbetingelser
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2012 - 11:13 #4
http://www.facebook.com/legal/terms
3 Sikkerhed- linie 5:
Du vil ikke anmode om en andens login-oplysninger eller tilgå en andens konto.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2012 - 11:28 #5
Enig i #2.
Avatar billede pstidsen Novice
12. august 2012 - 11:52 #6
En op på #2 og #5.
Avatar billede webmover Nybegynder
08. oktober 2012 - 14:52 #7
Det er ikke lovligt det er et brud på straffelovens § 263 nr. 1, der fastslår følgende:
"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet".

Og det at "gætte" sig til et password er en meget primitiv form for hacking hvor ens hacking værktøj er ens hjerne