Avatar billede KHHP Juniormester
11. august 2012 - 23:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Datalager

Hej
Jeg har nu arbejdet en del med databaser, men har egentlig aldrig sat mig ind i hvad forskellen på de forskellige datalager-typer, som man kan vælge imellem, når man opretter en ny tabel i phpMyAdmin.
Indtil nu har jeg altid arbejdet med datalager sat til MyISAM, men der er jo også noget der hedder InnoDB, samt nogle andre.
Mit spørgsmål er så om der overhovedet er nogen forskel på de forskellige typer og om der er nogen der er bedre at bruge, hvis man arbejder med MySQLi-API i forhold til andre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. august 2012 - 23:20 #1
InnoDB understøtter transaktioner og fremmednøgler. Hvis du ikke ved hvad det er, kan du ikke tillade dig at påstå at du ved noget om databaser. Google er din ven (og ja, jeg vidste det heller ikke til at begynde med...)
Avatar billede KHHP Juniormester
12. august 2012 - 00:49 #2
Ok. Så dvs. at InnoDB er godt hvis jeg vil relatere mellem flere tabeller og hvis mine brugere indsætter, redigerer og sletter data samtidig.
Det bliver også bekræftet her: http://www.mikebernat.com/blog/MySQL_-_InnoDB_vs_MyISAM
Smider du lige svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2012 - 01:41 #3
De to stoerste fordele ved InnoDB efter min mening er:
* support for transaktioner
* mere robust (ikke noedvendigt at reparere tabeller med myisamchk)

Jeg har meget svaert ved at se nogen god grund til at bruge MyISAM idag.

Bare brug InnoDB.

Hvis det er godt nok for Facebook, Wikipedia, Yahoo og Google - saa er det sikkert ogsaa godt nok for dig.
Avatar billede KHHP Juniormester
20. august 2012 - 14:10 #4
Så er det jo klart. Jeg kan roligt vælge InnoDB og skrotte MyISAM.
Smider I lige svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2012 - 20:04 #5
svar