Avatar billede djg Nybegynder
11. juli 2012 - 14:26 Der er 13 kommentarer

gamle højttalere til nye pc

Sikkert et dumt spørgsmål det her, men here goes.
jeg vil gerne slutte et sæt gamle logitech surround højttalere plus subwoofer til en ny pc med et lydkort hedder "realtek high definition audio". Men der kommer ingen lyd. Er det fordi højttalerne kun virker med bestemte lydkort?

Jeg har lydkortet fra den gamle pc hvortil højttalerne virkede fint: "Creative SB Live". Kan det fungere med den nye pc? Jeg har ingen drivere til kortet, og kan umiddelbart ikke finde nogen på nettet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juli 2012 - 14:41 #1
Her kommer der så måske et dumt svar

hvis dine højtalere virker på en anden PC´s udgang så er det nok et spørgsmål om at instille korrekt!
har du set i enhedshåndtering am det er aktivt?
se også under lyd.
http://img718.imageshack.us/img718/914/administrerlyd.png
Avatar billede djg Nybegynder
11. juli 2012 - 15:04 #2
Tak for svaret.

Enheden "Realtek Audio" er aktiveret. Ingen andre enheder kan findes. Jeg har markeret "vis alle enheder" og også "vis skjulte". Når jeg hiver jackstikket ud af pc'en popper flg besked op "youve just unplugged a device"...

Når jeg sættet stikket i igen, kan man vælge "line in", "mic in", "headphone", "front speaker", "rear speaker", eller "center subwoofer speaker out". Jeg har prøvet de forskellige men stadig ingen lyd...?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juli 2012 - 15:09 #3
Når du ddupper en finger på det yderste af jackstikket brummer højtaleren så?
Avatar billede djg Nybegynder
11. juli 2012 - 15:10 #4
Ups. jeg mente seføli "afbrudte og deaktiverede" enheder, og ikke "alle" og "skjulte"
Avatar billede djg Nybegynder
11. juli 2012 - 15:19 #5
Nej
11. juli 2012 - 15:28 #6
Hmmm... prøv lige højtaler på en helt anden enhed  ;-)
Avatar billede djg Nybegynder
11. juli 2012 - 15:48 #7
De virker fint med den gamle pc
Avatar billede djg Nybegynder
11. juli 2012 - 16:54 #8
Men problemet er altså nogen indstillinger, og ikke noget med lydkortet? Jeg har prøvet alle lyd indstillinger flere gange uden resultat. Jeg er næsten sikker på det ikke er højttalerne
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juli 2012 - 17:23 #9
Prøv at åbne bios og søg om der er et sted hvor du kan aktivere intern lyd sæt eventuelt til automatisk.
Avatar billede djg Nybegynder
11. juli 2012 - 19:24 #10
Jeg har været i bios og tjekke under "advanced" - "onboard  device" - "audio configuration".

- "azalia HD audio" er "enabled"

- azailia internal HDMI codec" er også "enabled"

- og "front panel audio" er sat til "high definition"

Jeg har ikke ændret noget for det står vel som det skal(?)

Jeg kan umiddelbart ikke finde andre lydindstillinger i bios
Avatar billede djg Nybegynder
12. juli 2012 - 15:24 #11
Kan det have noget at gøre med om signalet ud er analogt eller digitalt?

På mit gamle lydkort var der både en analog og en digital udgang. På Realtek kortet er kun en udgang.

Playback devices viser kun "speakers - Realtek HD audio" og ikke "Realtek digital output" som på dette screenshot: http://puu.sh/zDoV

Jeg har prøvet at få device manager til at finde et digitalt output, men problemet er måske bare at der ikke er noget?
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. juli 2012 - 15:53 #12
Hvis du bruger det grønne stik på bagsiden så skal du brugte den i midten Aktiver.
Avatar billede djg Nybegynder
14. juli 2012 - 11:45 #13
Nu griner i nok! Problemet var kablet. I min gamle pc's lydkort var der en digital udgang som man kunne forbinde til subwooferen's digitale indgang:

http://www.firingsquad.com/hardware/xtrusio/images/12.jpg

Kablets var med TRRS jack 3,5 stik. Så vidt jeg kan forstå er forskellen ift TRS at der også er mikrofon-forbindelse. Men det er vel stadig analogt, så hvorfor det virker i den digitale forbindelse forstår jeg ikke.

Med det nye (TRS) kabel fungerer lyden fint, men kun i hhv. analog front / analog rear. Atlså ingen lyd hvis kablet sættes i den digitale indgang. Dvs jeg kan kun få lyd i to af højttalerne.

...så mit næste dumme spørgsmål er selvfølgelig: Hvordan får jeg lyd i alle fire højttalere?