Avatar billede Novice-1 Forsker
11. juli 2012 - 11:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af paration på ny PC

kan jeg på en ny pc -henholdsvis hvor windows endnu ikke er installeret
henholdsvis hvor windows allerede er installeret
oprette parationer, og hvordan gør jeg lige det..Findes der et program man kan bruge, eller er det så nemt at gøre det som at klø sig i nakken
tanken var at have windows7, 64 bit på den ene del af computeren
--og helst windows7 32 bit på den anden del af computeren (til ældre programmer)
eller sekundært win 7/ 64 bit og win xp 32 bit på den anden del

tidligere har jeg  eksempelvis  set pcér, hvor man  kunne  vælge mellem at installerer en 32 og en 64 bit version af windows 7
men lige nu har jeg kun set pcér hvor man frit kunne vælge mellem windows 7 32 bit og xp i 32
når det gælder tilbud på ny  bærbar pc  -til en  fornuftig pris.

jeg går ud fra  at der ingen problemer er med licens eftersom begge styresystemer skal lægge på den samme maskine!!
og er/  bliver!! købt sammen med  maskinen

en af jer mente at man i stedet for kan flytte det gamle XP over på den nye maskine på en særskilt paration
men igen, hvordan gør man lige det med  parationer?

på  forhånd tusind tak for hjælpen
Avatar billede sadolin1978 Novice
11. juli 2012 - 12:35 #1
hvis du tænker på at købe en ny maskine så overvej om du ikke skal have en pro udgave af Windows 7 med, her har du nemlig den mulighed at lave en viretuel XP maskine til ældre programmer.
Det er simpelt, du undgår flere partioner og det virker.
men ellers skulle der ikke være den helt store opgave i at oprette flere partioner på en ny disk, her skal du dog være opmærksom på om din XP understøtter SATA systemet
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2012 - 19:36 #2
Enig i at man på en windos 7 pro eller Ultimate kan installerer Windows virtual PC, og det fungerer rigtig godt.
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

Men man kan også have dual boot, hvor man har XP på 1 partition og Wint7 på en anden. XP skal dog lægges ind som den første.
På en kørende windows kan man altid lave flere partitioner, MEN det er kun i windows7, man kan tage plads fra C-drevet.
Hvis harddisken er tom, kan man boote op på en XP-CD og oprette partitioner (eller nedlægge) XP kører fint med Sata, men som der står i #1 kan der være et problem med installationen, fordi XP skiven ikke kan se Sata disken. Så det kan blive nødvendigt at have Sata driveren på en CD eller USB og trykke på Enter, når det står (kort tid) på skærmen.
Men hvis du ikke allerede har en XP, skal du vide, at de ikke sælges mere. Men nogle, ikke alle, gamle programmer kan køres i win7, når programmerne sættes til at installerer i XP mode.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2012 - 19:41 #3
Ps. Du skal være opmærksom på, at en del 32bit programmer slet ikke kan køre på 64bit.
Og vær opmærksom på, at mange computere sælges med Windows Premium, som ikke kan køre Virtual PC.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2012 - 15:03 #4
Ingen respons fra spørger, så jeg slukker for overvågning.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2012 - 11:58 #5
Avatar billede Novice-1 Forsker
31. juli 2012 - 11:21 #6
ked af at jeg har været så længe om  at kigge forbi
--og tak for link
men mit problem er blot at jeg ikke kan eet ord engelsk
findes der  nogle danske link som samtidig er meget lette at gå til
--ellers må jeg selvsagt give point uden kunne bruge svarene

og  er det svære at oprette en paretion på en gammel 64 bit maskine i forhold  til en helt ny maskine?

og man kan vel godt på en 64 bit maskine med win 7 64 bit
installerer win xp eller xp pro på 32 bit på en særskilt paration?
Avatar billede sadolin1978 Novice
31. juli 2012 - 15:38 #7
det burde være muligt at køre en 32 bit på en særskildt paretion.

om du stater fra bunden med en ny maskine eller om det er en gammel maskine gør ingen forskel andet end hvis du vælger at bruge et andet program til at opdele din HDD med istedet for windows.
Avatar billede Novice-1 Forsker
02. august 2012 - 09:24 #9
Sadolin og Rasmus
                  hvis i begge skriver et svar så vil jeg give point. Og så må jeg jo se hvordan googles oversættelsesprogram virker :-) når jeg når så vidt

glæder mig at jeg kan få win xp /xp pro  med over på en 64 bit maskine  med win 7  når som helst
-så så er der ikke noget forgjort ved at investerer i et program der kun kan kører på en win 32 bit maskine (mit gamle xp)
tak for hjælpen!
Avatar billede Novice-1 Forsker
08. august 2012 - 14:45 #10