Avatar billede foeller Nybegynder
09. juli 2012 - 20:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med time out på det trådløse internet

Hej alle sammen

Jeg har det kæmpe problem, at min router Netgear WGR614 v6, som har den nyeste firmware, oplever problemer, når der er for mange enheder på netværket. Jeg fik oprindeligt problemet, da jeg havde TDC, og efter jeg skiftede til Fullrate er problemet ikke gået væk (problemet var dog ikke årsagen til flytningen).

Det, der sker af og til, er, at når der tilsyneladende er for mange enheder på netværket på en gang, så kan enkelte computere (eller PS3 eller iPhone) ikke oprette forbindelse til netværket, da der opstår et timeout problem. Netværket er stadig synligt for den enhed, som ikke kan komme på det trådløse internet, men den gider ikke oprette forbindelse. Det er også hændt, at computeren står som tilsluttet til netværket, men uden at der reelt er forbindelse til internettet. Problemet er opstået flere forskellige computere, som dog andre gange fint kan komme på nettet. Problemet plejer at gå væk, når man genstarter routeren, men det kan så dukke op igen nogle timer senere. Jeg har prøvet et hard reset på routeren, men det hjalp ikke.

Min umiddelbare tanke er, at der er et problem med tildelingen af IP-adresser, men hvor problemet ligger ved jeg ikke. Min router er sat op som en DHCP, der har 50 IP-adresser at give ud af. Der er typisk 3-5 enheder af gangen på nettet, og aller højest 7.

Kan I gennemskue, hvad problemet er, eller kan det blive nødvendigt at købe en ny router? Og hvis ja, hvilken en?
Avatar billede supportsiden Professor
10. juli 2012 - 11:31 #1
En klient kan godt have en IP adresse tildelt selvom den ikke er "på" (lease time).
Kan du styre lease-time på Netgear WGR614 ? Så prøv at sætte den ned til f.eks. 1 time. Ellers prøv at sætte flere adresser af i DHCP, f.eks. 100 stk.Hvordan med sikkerheden på det trådløse, det kan være der er uvedkommende der benytter dit net. Sikkerhed bør som minimum være WPA/WPA2 mixed.
Kig i loggen på Netgear WGR614, det kan være du har fået virus
Avatar billede foeller Nybegynder
10. juli 2012 - 13:49 #2
Min router gider højest at sætte 50 adresser af, så det er desværre ikke en mulighed. I loggen kan jeg ikke finde noget, som tyder på virus. Jeg har nu ændret min adgangskode til WPA med en kode, der har en Key Lifetime på 60 minutter, men dette er vel ikke det, som du snakker om mht. lease-time?
Umiddelbart kan jeg i hvert fald ikke se, hvor jeg ændrer dette henne.
Avatar billede foeller Nybegynder
11. juli 2012 - 01:56 #3
Så vidt jeg kan se er min lease time 5 dage på min router. Så hvis du kan fortælle mig, hvordan man ændrer denne tid, ville jeg blive meget glad.
Avatar billede supportsiden Professor
11. juli 2012 - 10:19 #4
Kender ikke din router, så kig rundt i konfigurationen. Det er ikke sikkert at man kan ændre lease-time. WGR614 er et udgået produkt.
Som jeg forstår det, så bruger du din egen router bagved Fullrate routeren ? Hvilken fullrate router har du ?
Hvis du ikke har nogen grund til at have egen router så bed Fullrate om at få en http://www.fullrate.dk/support/bredbaand/router/netgear_vvg2000/ den har jeg selv gode erfaringer med i forhold til Zyxel routeren f.eks. - og så kun een router.
PS!
Har for nylig set et lignende problem hos en bekendt. Brugte meget tid på at fejlfinde, indtil jeg satte en ny router på, så virkede det.
Brug ikke mere tid på den WGR614 router, du kan sikkert få en http://www.fullrate.dk/support/bredbaand/router/netgear_vvg2000/ gratis fra Fullrate.
Avatar billede foeller Nybegynder
11. juli 2012 - 11:22 #5
Jeg har ikke nogen Fullrate router, men kun et fullrate modem, da det kostede penge at bestille en router fra Fullrate. Dette gad jeg af gode grunde ikke gøre, da jeg havde min egen i forvejen.

Mange tak for hjælpen i hvert fald. Jeg er egentlig ret sikker på, at det var lease tiden, der var problemet, men når man ikke kan ændre den i routeren, så er der ikke så meget at gøre ved det. Jeg giver dig pointene nu. :)