Avatar billede taaben Nybegynder
09. juli 2012 - 20:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dårligt netkort - eller?

Min søn har købt en Samsung netbook 305 U1A til skolebrug mv.

Den har et netkort der hedder Broadcom 802.11n Network Adapter. Dette nye netkort modtager trådløst internet væsentligt dårligere end 2 notebooks vi har (den ene er en ellers elendig, gammel E-machines) På korte afstande er der ingen problemer, men gennem vægge er det ret dårligt. Er det netkortet, der bare er dårligere end i de andre maskiner? Og må vi bare acceptere dette?

Har prøvet at flytte routeren tættere på (selvom dette kræver lange ledninger til et par stationære) og dette gør forbindelsen nogenlunde, men ikke god.

Hos Elgiganten, hvor maskinen er købt, synes de umiddelbart ikke der var noget problem (lavede en speedtest, som var lang tid om at starte, men gav et vist resultat). Deres kundeservice har foreslået en såkaldt Repeater. Kan det anbefales?

Vi har en nyere Jensen router på 300 mbps. Vi har den slukket om natten, så den "resettes" (hvis det er det, det hedder) jævnligt.

Bh
Tåben
Avatar billede jensenjs Juniormester
09. juli 2012 - 21:37 #1
Først du må altså ikke kalde e-machines for elendig og gammel.
Du gør min reserve maskine ked af det ;)
"Den kører forøvrigt fortrinligt med win7-64 bit"

Bortset fra det.
Jeg har da oplevet bærbare hvor det lille antenne stik ikke sad helt fast.

Har du en Android mobil, så hent "wifi analyzer af kevin yuan"
det er et genialt program til analyse af trådløse netværk, du kan blandt andet se hvilke kanaler der er lavest aktivitet på, og vælge ud fra det.
Der findes et lignende gratis program til PC Cirrus wifi inspector.
http://www.xirrus.com/Products/Wi-Fi-Inspector.aspx
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. juli 2012 - 21:37 #2
Her har jeg selv en Acer med samme type netkort, har dog ingen problemer med dette, hverken gennem vægge eller på afstande.
noget i evt. kan prøve er at opdatere driveren, en anden ting er hvis i mulighed for at låne et USB-netkort også evt. prøve om det giver bedre dækning med det i stedet for.
en anden ting der også kan være er evt. forstyrrelser fra naboer der køre på samme kanal på deres trådløse netværk, her skal i ind i router-opsætningen og ændre denne.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. juli 2012 - 23:34 #3
Mange af de små netbooks har lidt problemer med WIFI og afstande til access pointet, men i flere tilfælde er det altså også access pointet, der er dårligt.
Specielt de access points, der ikke mindst er testet til 801.2n-draft2.0, hvilket der er mange der ikke er.
Hvis det er muligt, så gå efter access points, der er certificeret til 801.2n.
Avatar billede taaben Nybegynder
14. juli 2012 - 17:52 #4
Hej

Tak for svar!!

Har nu installeret Xirrus-programmet på et par maskiner. Problemmaskinen giver en lidt dårligere forbindelse i dBm, når jeg er et stykke væk, men giver væsentligt dårlige signalstyrke og pingværdi. Undrer mig over en ting: På den gode maskine opdaterer programmet automatisk signal-værdien, mens jeg på problemmaskinen skal trykke Connect, hvis jeg skal have den aktuelle værdi. Kan det have noget at sige?

Har prøvet at opdatere driveren, men maskinen siger, at det er den korrekte driver den allerede har.

Min router sender på frekvenserne 2412 og 2432, hvor naboerne bla. sender på 2472 og 2462. Er det afstand nok?

På routeren står for øvrigt Draft 2.0, så det er vel ok, så?

Bh Tåben
Avatar billede taaben Nybegynder
16. juli 2012 - 20:56 #5
Hej

Tak for svar!!

Har nu installeret Xirrus-programmet på et par maskiner. Problemmaskinen giver en lidt dårligere forbindelse i dBm, når jeg er et stykke væk, men giver væsentligt dårlige signalstyrke og pingværdi. Undrer mig over en ting: På den gode maskine opdaterer programmet automatisk signal-værdien, mens jeg på problemmaskinen skal trykke Connect, hvis jeg skal have den aktuelle værdi. Kan det have noget at sige?

Har prøvet at opdatere driveren, men maskinen siger, at det er den korrekte driver den allerede har.

Min router sender på frekvenserne 2412 og 2432, hvor naboerne bla. sender på 2472 og 2462. Er det afstand nok?

På routeren står for øvrigt Draft 2.0, så det er vel ok, så?

Bh Tåben