Avatar billede igel Nybegynder
07. juli 2012 - 15:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kryptering af det trådløse internet

Hej

Jeg har fået internet via Stofa kabelnetværk. Jeg har 2 computere, den ene med Windows 7 og den anden med Windows XP. Der var ingen problemer med at koble mig på det trådløse modem med Windows 7, hvorimod det ikke kunne lade sig gøre med Windows XP pga. af krypteringen.

Jeg har i dag fået ændret krypteringen af supporten fra Stofa til:

Sikkerhedstype: Ingen godkendelse (åben)
Krypteringstype: WEP

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at med denne kryptering er ens computer som en åben bog! Supporten bedyrede, at med den 26 karakteres trådløse nøgle, ville jeg være fuldstændig sikker. Er jeg det? Eller bør jeg gå tilbage til den tidligere løsning med:

Sikkerhedstype: WPA2-PSK
Krypteringstype: ? (har glemt det)

Det er ikke tvingende nødvendigt for mig, at den gamle computer absolut skal være på trådløst internet, da den kun sjældent bliver brugt andet som spillemaskine for børnebørnene, som efterhånden udelukkende bruger deres egne medbragte spillemaskiner ipad og ipod.

Venlig hilsen
Igel
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juli 2012 - 16:00 #1
wep er lige så usikker som ingen kryptering.
køb en http://www.pricerunner.dk/pl/117-2645015/Netvaerkskort/Trendnet-TEW-648UBM-Sammenlign-Priser
og sæt den i xp-maskinen - og deaktiver det gamle trådløse kort på maskinen. Så har du en hurtig trådløs, der kan wpa2 kryptering.
Avatar billede igel Nybegynder
07. juli 2012 - 18:32 #2
Hej

Tak for svaret. Det vil jeg overveje stærkt eller helt undlade at bruge den gamle PC på det trådløse netværk og simpelthen bare forbinde den med et kabel til modemet når/hvis det bliver nødvendigt. Den trådløse løsning er bare den nemmeste, når børnene gerne vil låne en computer :-)

Det undrer mig bare, at en support ved en udbyder foreslår sådan en løsning! Jeg har bare ikke lyst til at risikere "indbrud" i min maskine og forsøger at sikre mig bedst muligt.

Venlig hilsen
Igel
Avatar billede lclemens Nybegynder
07. juli 2012 - 18:39 #3
Intet bør undre dig, når du taler med sådan en supporter. De har ikke altid den største indsigt i tingene :-)
Avatar billede sadolin1978 Novice
07. juli 2012 - 19:17 #4
et alternetiv til at undlade den gamle pc på det trådløse er et USB netkort ( trådløst ) dette ville også bevirke at du får den sidste nye standard og dermed også en lidt bedre hastighed.

men ja WEP er meget usikker
Avatar billede igel Nybegynder
09. juli 2012 - 10:04 #5
Hej alle

Tusind tak for hjælpen. Min internetforbindelse er nu rettet tilbage til den oprindelige kryptering(wpa2-psk) og jeg vil nu løse problemet med et trådløst usb netkort.

Varme sommerhilsener
Igel
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2012 - 19:11 #6
hvis ikke andre giver et svar, så læg et svar selv, så du derefter kan acceptere det, og lukke spg.
Avatar billede igel Nybegynder
09. juli 2012 - 20:01 #7
Hej Claes57

Jeg mener, at da jeg oprettede mig som bruger læste et sted, at jeg kunne lukke spørgsmålet igen, når mit problem var løst, men jeg kan desværre ikke finde det sted igen, hvor jeg kan gøre det.

Men nu prøver jeg at give et svar, som du skriver og håber, at jeg kan lukke spørgsmålet :-)