Avatar billede wizzz Nybegynder
14. juni 2012 - 22:18 Der er 3 kommentarer

Hvad er det optimale sprog til et lille database script

Hej.

Jeg skal lave et lille script som når det køres kan tilgå en database, hente et timestamp i en tabel og så sende det til Windows eventloggen sammen med en fast defineret tekst. (Det er en 3.parts database så kan ikke benytte mig af en SQL agent eller andet)

Jeg har noget kendskab til VB, men vil det være det mest optimale sprog at benytte eller er der andre som vil være nemmere at gå til? Java eller batch f.eks?

Har aldrig lavet noget som er mere avanceret end at hente/skrive fra en flad fil og manipulere data for at få et terminalprogram til at foretage operationer så alle inputs til hvordan jeg løser opgaven er velkommen.

Mvh
Kent
Avatar billede Broxigar Praktikant
14. juni 2012 - 23:02 #1
Hvis det kun skal køre på Windows, så kan du jo prøve og kigge på C# da det er et sprog hvor koden er letforståelig i forhold til fx VBScript.

Hvis det også skal køre på Mac eller Linux, ville jeg lave det i enten Java eller Python.
Avatar billede wizzz Nybegynder
14. juni 2012 - 23:07 #2
Ja det skal kun køre på Windows servere.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2012 - 16:46 #3
Umiddelbart virker VBS helt fin til opgaven.

Database access via ADO og en OLE DB provider evt. ODBC driver.

WScript.Shell kn skrive til event log.