Avatar billede sazo Nybegynder
14. juni 2012 - 19:53 Der er 8 kommentarer

Strømforsyning

Hej Eksperter

Står og mangler en generel strømforsyning. Det jeg skal bruge er en adapter/transformer der kan lave stikkontaktens 220 VAC til noget et sted mellem 12-24 VAC, altså vekselstrøm til vekselstrøm.

Nogen der ved hvor det kan anskaffes?

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. juni 2012 - 20:44 #2
Hvor mange ampere skal du bruge - evt hvor mange watt.
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. juni 2012 - 21:23 #3
For mig ser det ud til,det er en transformator
(ikke strømforsyning )du søger. Der findes et meget stort antal af slagsen, - prøv fx at kigge i RS kataloget, du kan 'google' RS transformere.
Jeg har en del transformere liggende, og kan måske hjælpe dig , - hvor stor effekt (VA) skal du bruge ?
Avatar billede store-morten Ekspert
14. juni 2012 - 21:53 #4
Dimensioner L x B x H 36 x 64 x 90mm
Forsyningsspænding 230V
Indgangsspænding 230V
Nominel effekt 8VA
Type 4AC3108
Udgangsspænding 2 x 12 Vac / 1 x 24V

kr 355,00

http://dk.rs-online.com/web/p/lavspaendings-belysningstransformere/0395890/
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. juni 2012 - 22:29 #5
Den model har jeg ikke, men nu ved du hvor/hvormeget.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. juni 2012 - 23:30 #6
Denne her

http://www.harald-nyborg.dk/p4750/transformer-fra-230v-t-12volt

leverer godt nok jævnstrøm, men mon ikke den består af en transformer - en ensretter og en udglatter så med et passende indgreb er den måske en billig løsning . Er du uheldig er den dog lidt under 12V AC for at kunne levere 12V DC.
Avatar billede sazo Nybegynder
15. juni 2012 - 08:37 #7
Jeg skal bruge det til at lave induktion med nogle elektromagneter, hvor den ene elektromagnet skal tilsluttes en fast VAC strømkilde og den anden skal tilsluttes en lille elektromotor. Så derfor leder jeg efter en spænding og strøm som er stor nok til at virke, men lille nok til samtidig ikke at slå mig ihjel, skulle jeg få stød.

Vil din strømkilde være anvendelig, store-morten?
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juni 2012 - 23:19 #8
Nej, tror jeg ikke....

Fik set at den er til en dørklokke, alså kortvarig belastning ;-(