06. juni 2012 - 23:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Excel Drop Down

Først og fremmest: Jeg kører engelsk office. Hvis i kan, må i gerne skrive de engelske funktioner, men kan i dem ikke, skriver i bare de danske, så skal jeg nok finde dem.

Jeg har et excelark, som indeholder en masse produkter (200 ca) og til hvert produkt er der en pris. Disse ting ligger på sheat 2 (Kolonne B og F). Jeg jeg har nu lavet en drop-down på sheat 1 (A2), hvor jeg kan vælge mellem alle produkter. Det har jeg gjort ved Data-validation(source: "=Produkter"). Der er så 2 ting jeg gerne vil have:

  1. Jeg vil gerne have at hvis jeg fx skriver "s" i cellen og så trykker på pilen, så er den hoppet ned til produkter der starter med "s". Kan det lade sig gøre?

  2. Dernæst har jeg en kolonne(B) "Antal" ved siden af den drop-down kolonne og selvfølgelig har jeg en "Total" (E2) ved siden af igen. Det jeg gerne vil have er evt. en formel som tager produktnavnet jeg har stående, finder prisen der passer til, ganger den med antallet og viser mig total.

Der er selvfølgelig mange drop-down bokse under hinanden, så "Total" skal selvfølgelig vise mig hvad jeg har handlet for i det hele.

Kan alt, eller bare noget af dette lade sig gøre?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2012 - 23:53 #1
Jeg kan måske hjælpe lidt med 1.
Du skal sortere listen.
Jeg arbejder med en faktura skabelon, hvor jeg har lavet denne sortering.
Eksempel:
    A
    Affaldsække        rulle        29,00
    Affugter        dage        48,00
    Alu kappe 95 mm dækliste        stk.        38,00
    Alu kapsel 25 mm        stk.        22,00
    Alu kapsel 35 mm        stk.        23,00
    Alu solbænk 25x80 mm        stk.        34,00
    Alu tag fod 60 mm        stk.        32,00
    Arbejdsmand        timer    0,00    320,00
    Ask 25x38 mm        m         19,00
    B
    Bajonetsavsklinge        stk.         40,00
    Beslagskrue 5x40 mm        stk.        0,55
    Bindetråd vindsel        stk.        15,00
    Bitumen fugemasse        patr        39,00
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2012 - 23:56 #2
Det er en copy/paste fra min "prisliste" fra faktura skabelon.
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget?
Når jeg tilføjer noget i den, så markerer jeg det hele i arket og vælger en A til Å sortering. Derved får jeg det i den korrekte rækkefølge.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2012 - 23:59 #3
Det er vigtigt at man markerer det hele, for ellers følger de data der er tilknyttet ikke med.
07. juni 2012 - 00:07 #4
Det har jeg gjort. Den liste jeg loader ind er sorteret alfabetisk, men det jeg gerne vil have er at jeg kan "søge" i drop-down listen ved at trykke på et bogstav og så hopper den ned til det første produkt som begynder med det bogstav jeg nu har trykket på.
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
07. juni 2012 - 08:17 #5
Her er ihver fald en idé til hvordan det kunne gøres.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = Range("A1").Address Then
        SøgeTekst = Range("A1").Text

        Range("C9").Select

        Do Until Len(ActiveCell.Text) = 0
            If LCase(Left(ActiveCell.Text, 1)) = LCase(SøgeTekst) Then
                Exit Do
            End If
            ActiveCell.Offset(1, 0).Select
        Loop
    End If
End Sub
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
07. juni 2012 - 08:18 #6
ups, fik ikke lige set den sidste kommentar :/
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juni 2012 - 08:43 #7
Hvis du for eksempel skriver a og herefter trykker på pilen, så ruller der de første 8 emner op i menuen.

Har du flere emner som starter på ak for eksempel, så indsætter du i din liste et punkt der hedder ak og sorterer listen.
Når du så skriver ak og trykker på pilen vil din søgning gå direkte til denne del.

Hvis du vil have at du skal få forslag til dine søge resultater under indsrivning, skal du bruge kombi box som gør dette.
Jeg har i min faktura skabelon en kombi box der kommer til syne ved højreklik på mus.
Jeg her ikke selv kodet den, men hvis du vil have koden kan jeg copy paste den ind her.
21. juni 2012 - 07:28 #8
Jeg har droppet det igen. Det viste sig at ham jeg skulle lave det til, ikke ville have det alligevel. :D