Avatar billede Claus Mester
17. maj 2012 - 13:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PC og Laptop i netværk

Jeg er ikke sikker på jeg poster det rigtige sted. Så hvis det er forkert hører jeg gerne om det :)

Jeg har en bærbar der kører trådløst og en desktop der kører via kabel. De to ønsker jeg at forbinde i et netværk så jeg kan dele filer mellem dem.

Er der en der kan give mig en tydelig og klar guide eller link til en, der viser og fortæller hvordan jeg gør det? - og som evt. gider hjælpe mig hvis det ikke funger undervejs.

Har minus forstand på netværk.
17. maj 2012 - 13:59 #1
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2012 - 15:46 #2
Simpelt, du skal bare bruge en trådløs-router.
Du forbinder, din pc via et netværkskabel, derefter forbinder du din laptop til ruterne via trådløs

Spørg hvis du er  i tvivl :-) :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2012 - 17:50 #3
Formoder begge dine pc'ere er på nettet derhjemme over samme internet forbindelse.
Det du skal have gjort er at de skal være medlem af den samme arbejdsgruppe på netværket. I de forskellige versioner af Windows bliver det kaldt forskellige navne.
I Xp hedder det Mshome, og i Vista og Win 7 mener jeg bare det hedder Workgroup (ret mig hvis det er forkert).
Men som udgangspunkt skal dette være ens, for ellers kan du ikke bruge de mapper der er beregnet til fildeling, da de ikke kan se hinanden.
Avatar billede Claus Mester
17. maj 2012 - 18:26 #4
#1: Den bærbare køre med Win 7 Home Premium mens desktoppen køre med Win 7 Ultimate.

#2: Som beskrevet i mit spørgsmål er de forbundet som du beskriver

#3: De er på nettet over samme forbindelse. Hvor ser jeg de forskellige navne (eller ens navne)?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2012 - 20:31 #5
Hvis du højreklikker på Computer og vælger egenskaber kommer du ind i egenskaber for system.
Her kan du skifte navn på oc og arbejdsgruppen's navn.
Men da begge dine maskiner kører Win 7 hedder den nok Workgroup.
Avatar billede Claus Mester
17. maj 2012 - 21:48 #6
Så lykkedes det. Præcis hvad jeg gjorde, er jeg ikke helt klar over, men det var noget med ...

En kode til hjemmegruppen (workgroup) som begge computere skal udstyres med.

Og så skulle den mappe jeg gerne vil dele, indstilles til det ved at højre klikke på den respektive mappe og vælge "Egenskaber" og derfra "Deling" og "Del". Her indstilles adgangsniveauet "Læse eller Læse Og Skrive".

Til orientering for andre der leder efter løsning på samme udfordring.

Tak for hjælpen 220661, husk svar.
Og tak for respons til jer andre.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2012 - 21:52 #7
ok