Avatar billede louiseha21 Nybegynder
13. maj 2012 - 11:38 Der er 4 kommentarer

Hvornår havde økologien sin "debut"??

Hej,

Er der nogen her som kunne fortælle mig, hvornår (årstal) man rigtig gik op i økologiske fødevarer, som fx. is, madvarer mm.?
13. maj 2012 - 12:19 #1
Hej

Egentlig debut omkring økologi er svær at datere. NOAH havde allerede i 1960'ere egentlige tiltag på økologi, men det var ikke så kendt i offentligheden. I '70'erne begyndte de egentlige miljøforeninger at dukke op (nogle eksisterer endu (check deres hjemmesider)) og i 80'erne begyndte den alminedlige befolkning at blive mere bevidst på miljøet, en udvikling som senere har eskaleret til det vi kender i dag.

Lovgivningen har så søgt (i større eller mindre omfang at følge med: Eksempler: Lov om  tilsætningsstoffer (E-farverne), dato-mærkningen ), men her må du kontakte justitsministeriet for at få år (og / eller) dato. De har en fin INFO-afdeling.

Men læge her mærke til, at lovgivningen har her "BARE" søgt at følge med udviklingen. Fødevareindustrien har stadig en stærk LOBBY (læs: professionelle folk, som skal påvirke bestemmende politikere til netop at vælge DERES interesse-felt(er)) i og på tinge - det samme gælder MEDICIN-industrien (men det er en anden historie - som, når du får den opgave, da kan spørge om (hehe)...

KRistian (som har nok med at LOBBY'e sine omgivelser...)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 13:09 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 13:09 #3
Læs global økologi.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2012 - 08:53 #4
Kan vi få en tilbagemelding?