Avatar billede ozzi22 Nybegynder
12. maj 2012 - 12:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Computer bliver varm og slukker når jeg spiller.

Hej eksperter.

Min bærbar bliver varm når jeg spiller og så slukker den.
Det er en Dell Xps m1530

Har i nogen ideer til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede ozzi22 Nybegynder
12. maj 2012 - 12:29 #1
og har Intel Core 2 Duo
Avatar billede brainlesser Nybegynder
12. maj 2012 - 13:13 #2
Det tyder på at der et problem kølingen og maskinen lukker ned for at undgå at hardwaren brænder helt sammen.
Hvis det er garanti er det jo bare at få det fixet.

Eventuelt kan du måske afhjælpe det ved at køre en stander med blæsere på så kan hjælpe med at holde maskine afkølet.

Mvh

Brainless
Avatar billede Wally1973 Praktikant
12. maj 2012 - 13:18 #3
En bærbar er desværre ikke beregnet til at køre på max. ydelse hele tiden.

De eneste muligheder du har er at rense dine blæsere, hvilket kan betyde at du skal have bagpladen af, sørge for at din ind- og udsugning ikke blokeres og måske anvende en køleplade, der ofte kun giver minimalt ekstra køling.
Avatar billede brainlesser Nybegynder
12. maj 2012 - 13:35 #4
God ide med at rense blæsere og luftgange, min W500 bærbar kan nu sagtens køre fuld belastning i over 12 timer uden at lukke ned. :-)
Avatar billede Blaine Nybegynder
12. maj 2012 - 14:30 #5
Et stort problem ved bærbare, er at de skal være små og kompakte, hvorved der nemmere og hurtigere ophobes skidt i kølesystemet, som tilsvarende er sværere at rense.

Første skridt er at rense din køler, hvilket du kan få hjælp til her:
http://www.insidemylaptop.com/clean-replace-cooling-fan-dell-xps-m1530-laptop/
Du skal dog selv svinge skruetrækkeren, god fornøjelse =)

Jeg vil også overveje at benytte et produkt a la http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=491 når du spiller, da det kan mindske støj og øge computerens ydeevne.

Men der er ingen vej uden om at rense blæseren, det bliver kun værre.

Mvh
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
12. maj 2012 - 14:34 #6
Jeg vil nok også sige at det er noget med for høj temperatur...
Jeg prøvede engang hvor jeg ikke havde skruet køleren ordentligt i min stationære... når den bootede, lukkede den hele tiden ned.
Og at den bliver varm...
De to ting har nok meget med hinanden at gøre, så mit bud ville være at sørge for at få den kølet nok ned.
Prøv at skaffe en stander, med indbyggede kølere... men også tjek at kølerne sidder ordentligt fast, og de skal blæse ind ad, og ikke ud ad... Der skal så meget luft ind som muligt... den finder selv ud :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2012 - 17:16 #7
En af de bærbare der er til at rense kan jeg se.
Er også Acer modeller der er på samme måde, og det er dejligt når de skal renses.
Men det er vel ikke så nødvendigt at i første omgang, at fjerne hele heat sinken fra bundkortet? Man kan jo først prøve at løsne blæseren og fjerne skidtet og se om det er godt nok.
Avatar billede ozzi22 Nybegynder
12. maj 2012 - 18:29 #8
Hvor meget koster det at få den renset og noget kølepasta på den?
Avatar billede ozzi22 Nybegynder
12. maj 2012 - 18:34 #9
#5 hvor meget koster den der produkt.
Avatar billede ozzi22 Nybegynder
12. maj 2012 - 19:00 #10
er det normalt at grafikkortet er 63 grader varmt lige nu?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
13. maj 2012 - 09:57 #11
#8 hvis du skal have en virksomhed eller forretning til at gøre det, så bliver det lynhurtigt omrking 1500kr.

Normalt behøves du ikke afmontere blæser og køleribbe.
Fjernelse af skruerne til bagpladen og derefter bagpladen er ofte nok til at en dåse trykluft kan fjerne skidtet.
Er der røget i nærheden af maskinen, så vil skidtet typisk være blandet op med tjære og så er det noget klistret noget, hvor trykluft måske ikke er nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 12:47 #12
#12 Jeg kunne desværre frygte at man ikke fik det som man betaler for. Man kunne nemlig frygte at de kun fjerner skidtet uden at udskifte pasta, da blæseren jo kan afmonteres uden at tage heatsinken af.En test bagefer vil jo hurtigt afsløre hvilken stand kølepasta er i.
Og jeg mener det er det der skal gøres i første omgang.
Man kan jo teste bagefter om problemet er afhjulpet.
Og samtidigt kan man måske spare 1500 kr på en halv times arbejde.
#10 63 grader er ikke alarmerende for en bærbar
Avatar billede Blaine Nybegynder
13. maj 2012 - 13:30 #13
Ozzi22, det er ikke så svært at gøre det selv, din computer er nem =)

Du får her en guide til køle pasta, da det er det mest kritiske i processen: http://www.maximumpc.com/article/howtos/howto_install_cpu_and_apply_thermal_paste

Du burde kunne udføre operationen selv for omkring 50,-, og det er en god ting at kunne =)
Avatar billede ozzi22 Nybegynder
13. maj 2012 - 20:57 #14
#13 Når du siger en test. Kan man så teste det med et program på pceen?

#14 Jeg er bare bange for at min skærm bliver sort efter jeg har renset den.
Avatar billede DellLytter Nybegynder
14. maj 2012 - 14:09 #15
Hej

Jeg hedder Karina, og arbejder hos Dell.

Hvis de ovenstående gode råd ikke afhjælper problemet, kan du evt. prøve at køre en fejl diagnosticering via nedenstående link:

http://www.dell.com/support/troubleshooting/dk/da/dkdhs1/diagnostics?c=dk&l=da&s=dhs&~ck=anavml

Skulle du stadig stå uden løsning, er du meget velkommen til at sende mig dit servicetag i en privat besked, så skal jeg se på, om det evt. er noget jeg kan hjælpe med.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar & @Delllytter
Avatar billede ozzi22 Nybegynder
14. maj 2012 - 15:34 #16
Hej Katina kan jeg bare ikke skrive min servicetag her?
Avatar billede DellLytter Nybegynder
15. maj 2012 - 10:28 #17
Hej

Jeg vil anbefale dig at ikke skrive dit servicetag i et åbent forum som dette, da det er en følsom oplysning. Det kan desværre misbruges i de forkerte hænder.

Istedet vil jeg råde dig til at sende mig det i en intern besked, så skal jeg nok svare åbent her i forummet, når jeg har kigget på sagen, og fundet en evt. løsning.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar & @Delllytter
Avatar billede ozzi22 Nybegynder
01. januar 2013 - 22:14 #18
Har købt en ny.