Avatar billede fonner Nybegynder
07. maj 2012 - 13:45 Der er 3 kommentarer

Problem med at regne med tid i Excel

Sidder og er ved at skive noget hoved opgave og føler mig noget dum  lige nu skulle regne en masse timer sammen for at kunne sammen ligne dem.

Men havde ikke sat excel til at regne i timer, nu kan jeg så ikke finde ud af om man lige kan noget hurtigt og smart så det bliver i time format. eller om jeg skal sidder og taste 30 sider ind igen :s

Jeg har forsøgt at gå ind og rette formatet i felterne til tt:mm men  ændre det til en dato. i stedet for at stå som de timer jeg havde skrevet ind. Hvis jeg laver et nyt felt og taster det ind virker det for mig. Men håber at jeg kan slippe uden om at skulle lave alt om igen.

Bruger excel 2010 hvis det hjælper
07. maj 2012 - 14:28 #1
"Jeg formoder at du har indtastet tider som decimaltal, og nu ønsker det ændret til timer/minutter.

Hvis du har indtastet tiderne i A-kolonnen kan du indtaste denne formel i den første celle i f.eks. B-kolonnen, og kopiere den nedad til alle rækker.

=TID(HELTAL(A1);REST(A1;1)*100;0)+HELTAL(A1/24)

Indholdet i B-kolonnen formateres som klokkeslæt, og du kan nu lave beregninger på tiderne.
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2012 - 15:17 #2
Hvis f.eks. du har 10,5 i a1
=A1/24 giver 10:30:00

Hvis du har 10,5 A1 og 11,75 i A2
=(A2-A1)/24 giver 01:15:00
Avatar billede store-morten Ekspert
07. maj 2012 - 18:27 #3
Prøv at skrive 24 i en tom celle, kopier denne,

marker alle dine komma-tal/tid celler,

højre-klik og vælg 'Indsæt speciel' -->
under 'Handling' flyt markering fra 'Ingen' til 'Divider' og tryk OK,

med markering, højre-klik igen og formater
Brugerdefineret format = [t]:mm og du kan skrive/regne med timer over 24 timer.