Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
23. april 2012 - 11:02 Der er 37 kommentarer

Blue Screen of Death - systemfejl

Hej,

Jeg købte ny bærbar for snart halvanden måned siden, men har desværre ikke fået så stor glæde af den som ønsket. De første par uger var der ingen problemer, men så kom BSoD. Computeren finder på at genstarte af sig selv på de mest underlige tidspunkter. Der kommer kort en blå skærm som melder systemfejl, og så genstarter den. Jeg har prøvet at søge rundt på nettet for at finde en løsning, men det er endnu ikke lykkedes mig. Jeg kan desværre ikke oplyse en fejlkode, da det ikke er lykkedes mig at nå at identificere den før den blå skærm forsvinder. Til at starte med troede jeg, at det var Steam der var skyld i problemet, men en afinstallation har ikke løst problemet. Så jeg ved desværre ikke om det er en software fejl eller hardware fejl.

Der er ingen rytme i hvornår den genstarter. Jeg behøver ikke engang sidde ved maskinen, det kan sagtens ske mens den bare har internetbrowseren åben eller andet.

Er der nogen der har en idé til hvad jeg kan prøve at gøre?

På forhånd tak.
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. april 2012 - 11:20 #1
Prøv at installere følgende program for at få mere information:
http://download.cnet.com/BlueScreenView/3000-2094_4-10965136.htmlMohammed
Avatar billede mireigi Novice
23. april 2012 - 11:23 #2
Kontrolpanel -> System -> Avancerede systemindstillinger -> Avanceret -> Start og Genoprettelse -> Indstillinger -> Fjern markering i "Genstart automatisk".

Næste gang fejlen opstår, kan du læse hele fejlbeskeden. Du skal herefter selv genstarte computeren.
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. april 2012 - 11:34 #3
Vil lige tilføje at det program jeg linker til osse giver information om årsagen til tidligere BSoD tilfælde vha. logfiler windows har gemt på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2012 - 11:41 #4
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
23. april 2012 - 12:00 #5
Sand321 nu har jeg installeret Blue Screen View, men hvordan får jeg programmet til at vise information om årsagen til tidligere BSoD tilfælde? Indtil videre er program vinduet nemlig helt blankt. Skal jeg bare vente på at den næste BSoD kommer?
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. april 2012 - 12:26 #6
Du skal åbne .dmp filerne i mappen: %systemroot%\Minidump
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
23. april 2012 - 14:42 #7
Det her er sikkert et dumt spørgsmål, men er C:\Windows\MiniDump lig med %systemroot%\Minidump? I givet fald er mappen tom.
Avatar billede mireigi Novice
23. april 2012 - 14:48 #8
Ja, %systemroot% er det samme som C:\Windows
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. april 2012 - 14:48 #9
Ja, det er det.

Hvis der ikke ligger nogen .dmp filer i mappen er det fordi logningen skal aktiveres.

Hvis det er tilfældet så se her under "Configure the dump type":
http://support.microsoft.com/kb/315263
Avatar billede habalap Nybegynder
23. april 2012 - 16:30 #10
ellers hvis der stadigvæk er garanti på så byt den dog
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
23. april 2012 - 16:40 #11
Under Skrivning af fejlfindingsoplysninger står den til Lagring af kernehukommelse og at filen skal gemmes i %SystemRoot%\MEMORY.DMP.

Så burde det ikke være aktiveret?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2012 - 16:44 #12
hvis nirsoft ikke læser den er den der IKKE

hvis du slår den til og venter til den laver en kan den vise den måske
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
23. april 2012 - 19:09 #13
Ud fra hvad jeg skrev i mit forrige indlæg bør det så ikke være slået til, eller tænker du på nirsoft?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2012 - 20:00 #14
for at nirsoft kan læse noget skal der være noget
hvis den ikke er lavet kan den jo ikke læse den
den gør det auto når den er der man behøver ikke pege på den eller andet - det sker auto

du må så få slået dmp til så den laver en fil
så finder du årsagen

du stresse den til at lave en dmp fil

m.v.h
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
23. april 2012 - 21:12 #15
Treatmenice jeg tror du misforstod mig. Jeg er helt med på at Nirsoft programmet ikke kan læse en ikke eksisterende .dmp fil. Det jeg ikke forstår er, hvad jeg skal gøre for at få pc'en til at lave .dmp filen næste gang pc'en genstarter af sig selv. For så vidt jeg kan se i indstillingerne burde det være aktiveret at den laver en .dmp fil, men den da den tidligere ikke har lavet en .dmp fil er der jo noget der ikke stemmer.

I indstillingerne "Under Skrivning af fejlfindingsoplysninger" står den til "Lagring af kernehukommelse" og at filen skal gemmes i %SystemRoot%\MEMORY.DMP. Er det sådan indstillingerne skal være eller skal jeg ændre noget, for indtil videre har pc'en ikke gemt en .dmp fil??
Avatar billede mireigi Novice
23. april 2012 - 21:21 #16
Hvis du nu følge den korte guide jeg skrev, så behøver du ikke bøvle med alt det der. Det er desuden irrelevant at installere et program til at læse tidligere logfiler med, når der ikke findes nogen tidligere logfiler.

Eneste du selv skal gøre så, er at skrive 2 ting ned.
De er vist på billedet her:
http://mediawiki.middlebury.edu/wiki/LIS/Troubleshooting_Intermittent_Issues

Der er kun brug for de to første koder under Technical Information, og som regel er den første rigeligt.

Bagefter kan du bare google fejlbeskeden (den øverste med kapitalær tekst) og  fejlkoderne (de to første der starter med 0x....)

Det vil give dig et hav af løsninger.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2012 - 07:32 #17
du kan lave en cd med hirens og lade den søge efter fejl på hardwaren

http://www.hiren.info/pages/bootcd

der ligger bl.a ramtest som det kunne være

eller se under denne her

Device Driver Tools

du kan hente den her

http://www.hirensbootcd.org/download/

du kan starte den op i xp mode så der er billede på

det var en mulighed

hvilket styresytem er det

http://support.microsoft.com/kb/315263

m.v.h
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
24. april 2012 - 09:44 #18
Mireigi jeg har ændret indstillingerne, så den ikke genstarter næste gang BSoD "kommer". Så må vidst bare væbne mig med tålmodighed og vente på det sker igen.

Treatmenice det er en Windows 7 maskine jeg har.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2012 - 10:15 #19
http://social.technet.microsoft.com/Forums/fi-FI/w7itprogeneral/thread/e6ab0215-4e6d-406d-aa5a-03bc9a61dc78

jeg fandt denne her men har ikke prøvet denne vej

http://support.microsoft.com/hotfix/KBHotfix.aspx?kbnum=244139&kbln=en-us

men ellers kan du hente deres debuggin tool her

http://windows7themes.net/how-to-open-dmp-files-in-windows-7.html
-

hvis du ikke kan er det nok fordi du skal slå UAC fra
har noget at gøre med tilladelser til at rode med drev c
ja det er et besynderligt system

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2012 - 10:18 #20
hvad står der forresten i dit løsningscenter i systemtray
højre klik på den og gå i
eller

kontrolpanel
løsningscenter
vedligeholdelse
vis oversigt over pålidelighed

nogle gange kan man gå den vej

m.v.h
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
25. april 2012 - 10:39 #21
I løsningscentret står der ikke andet end at den vil have mig til at lave en sikkerhedskopierings dvd. Hvilket jeg dog allerede gjorde for flere uger siden.

I går aftes kom der "endelig" en BOsD, og denne gang fik jeg så mulighed for at tage et billede af den blå skærm og notere ned hvad der stod.

Det skriver:

PFN_LIST_CORRUPT

0x0000004E  (0x0000000000000099, 0x000000000023c2BB, 0x0000000000000002, 0x000000000023c27E)
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2012 - 10:49 #22
det burde nirsoft kunne vise dig ved at starte den op

det her skulle være løsningen

dem der laver de koder griner godt
det er kun dem der laver dem der ved hvad det er

http://www.pcmemoirs.com/2009/12/15/bsod-in-windows-7-pfn_list_corrupt/

test dine ram for fejl
den starter du med havd siger de af fejl

reparer din win system med windows i drevet

m.v.h
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
25. april 2012 - 11:16 #23
Hvordan tester man sine ram? Skal jeg hente et program, eller kan Win 7 selv klare det?

Win7 var installeret på pc'en da jeg fik den, og der fulgte ikke en Win 7 DVD med, så kan ikke smide windows i drevet.

Nirsoft siger at denne driver er skyld i problemet:

ntoskrnl.exe

Adressen er:

ntoskrnl.exe+7cc80

NT Kernel & System

Microsoft® Windows® Operating System
Avatar billede sand321 Nybegynder
25. april 2012 - 11:22 #24
Du kan teste dine ram med memtest:

http://forum.edbpriser.dk/forums/t/106288.aspx
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2012 - 12:23 #25
du skal lave en cd med hirens på den ligger den

test af ram skal ALTID foregå inden windows er startet for at være troværdigt

hent hirens

m.v.h
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
25. april 2012 - 12:38 #26
Har lavet en Hirens DVD. Prøver den, for kunne ikke lige få MemTest til at virke.
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
25. april 2012 - 12:46 #27
Hvordan får jeg pc'en til at boote fra den dvd jeg har lavet? Når jeg genstarter pc'en med dvd'en i drevet sker der ikke noget. Den starter bare normalt op.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2012 - 12:57 #28
tryk f8 og vælg cdrom drev
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2012 - 13:32 #29
eller gå i bios og sæt første boot til at være cdrom
andet harddisk
3 usb og så videre
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
25. april 2012 - 13:58 #30
Jeg beklager at mine evner foran skærmen ikke er så store. For når jeg trykker f8 under opstart kan jeg ikke vælge at den skal boote fra cd/dvd drev. Jeg kan kun vælge fejlsikret tilstand og nogle andre ting, men ikke cd/dvd.

Jeg har også prøvet at trykke delete under opstart for at komme ind i BIOS og under boot har jeg prøvet at kigge lidt rundt. Jeg prøvede at aktive noget omkring cd/dvd drev, men pc'en starter stadig normal op.

Så jeg må jo gøre et eller andet forkert.
Avatar billede sand321 Nybegynder
25. april 2012 - 14:01 #31
I bios er der en bootprioritetsrækkefølge og der skal du have dvd drevet til at stå øverst. Du kan i biosen se hvilke taster du skal bruge for at flytte op og ned på de forskellige muligheder.
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
26. april 2012 - 09:29 #32
I går aftes fik jeg testet rammene med den version af MemTest som er i Hirens. Jeg lavede tre gennemløb men der blev ikke fundet nogen fejl.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 13:45 #33
så henter du burn in test og kører en test med den

det kunne være den sladrer

sæt en tilfældig cd i drevet og test

http://www.passmark.com/products/bit.htm

det kan også godt være et varme problem men prøv først med burn in test
m.v.h
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
26. april 2012 - 16:33 #34
Burn In Test fandt ingen fejl, hvor det bare var en musik cd jeg havde i drevet.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 17:15 #35
hent siw og under sensors ligger dine temp på makinen

http://siw.en.softonic.com/

m.v.h
Avatar billede D-Wade-03 Nybegynder
26. april 2012 - 19:13 #36
ACPI - 50
Grafikkort - 41
HDD - 33
Intel Sandy Bridge - Core0 51 og Core1 48.

Er det meget normalt?
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2012 - 07:26 #37
ja det er der - de er fine så det er ikke det der er årsagen

kunne godt tyde på en ødelagt windows installation af en eller anden art
kan ikke lige gennemskue den når jeg ikke sidder ved den.

hvis du prøvede når alt andet er prøvet at geninstallere den og fejlen så ikke kom, igen så ved du da det

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

men vent lidt - der kunne være en med en ide

jeg kunne måske også pludselig komme på den
m.v.h