Avatar billede fiffi Novice
24. marts 2012 - 07:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Makro til at finde gruppe der passer

Jeg har et løbsprogram hvor jeg har en tabel med alle løberne hvor deres alder er registreret. Disse løbere skal tilknyttes en bestemt aldersgruppe. Aldersgrupperne er anført i en anden tabel med alder til. Exempel.

Tabel - Deltagere
DeltagerID  Deltagernavn    Alder  Aldersgruppe
5            Peter Sørensen  14      ?  (skal finde 1)
10          Hans Hansen      39      ?  (skal finde 2)

Tabel - Aldersgruppe
GruppeID    Gruppenavn      Aldertil
1            Op til 15 år    15
2            Over 15 år      99

Umiddelbart kan jeg jo ikke lave relationer mellem dem, eller kan man ?

Jeg kan ikke se andet en der skal en makro der løber deltagerne igennem med en function der slår op i aldersgruppetabellen, eller noget i den stil.

Er der nogen der har en god ide ?
Avatar billede mugs Novice
24. marts 2012 - 10:28 #1
Du kan ikke lave relationer mellem tabellerne, idet der jo ikke er noget felt der fortæller db hvordan der skal relateres. Jeg ville lave et felt i tabeller deltagere der markerer hvilken aldersgruppe deltageren tilhører og så kan du lave relationer. der er med andre ord en fejl i databasedesignet.

Når du opretter en ny deltager kan du kode dig ud af at indtaste aldersgruppen.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2012 - 23:40 #2
Hvis vi formoder at du har en formular, som har feltet alder og feltet aldersgruppe, så under egenskaber for feltet alder vælger du fanebladet hændelser og klikker i feltet EfterOpdatering. Så kommer der en knap med 3 prikker, den trykker du på og vælger kodegenerator. Din kode skal se sådan ud:

Private Sub Alder_AfterUpdate()
If Me.Alder <= 15 Then
Me.Aldersgruppe = 1
ElseIf Me.Alder > 15 Then
Me.Aldersgruppe = 2
Else
Me.Aldersgruppe = Null
End If
End Sub

Der er selvfølgelig mange andre måder at gøre det på, du kan f.eks. bruge relationer til din aldersgruppe tabel, men hvis der kun er 2 muligheder, så er det ikke nødvendigt!~)
Avatar billede fiffi Novice
26. marts 2012 - 11:47 #3
Jeg arbejder med forskellige intervaller alt afhængig af hvilket rute man vælger, om man er mand eller kvinde.
Jeg har løst problemet via en forespørgsel hvor jeg finder hvilken interval der er rigtig og så opsummerer dem.
Efterfølgende løber jeg alle løberer igennem og giver der grupper.
Så jeg har fået løst mit problem. Tak for hjælpen.
Avatar billede mugs Novice
26. marts 2012 - 12:45 #4
OK - Vær venlig at afslutte spørgmålet.