Avatar billede DingDongDynamofis Nybegynder
11. marts 2012 - 23:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan andre overvåge ens pc?

Hejsa

Jeg har en bekendt, som har brug for hjælp. Hun har været kæreste med en "computermand", som altid har stået for at installere og passe hendes computer. Nu er de gået fra hinanden (han var voldelig og meget jaloux) - og hun er nu bange for, at han kan have lagt ting ind i hendes computer, så han kan overvåge, hvad hun laver på nettet.

Er det muligt? Ville AL den slags (hvis det findes) blive fjernet ved at installere computeren helt forfra?
Kan det ligge på et andet drev end styresystemet og derfor ikke bliver slettet ved en geninstallering?

Hun har ikke selv ret meget forstand på computere, så jeg tror ikke hun ved noget om andre partitioner osv.

Nogen der kan hjælpe? Tak :)
Avatar billede Broxigar Praktikant
12. marts 2012 - 00:20 #1
Kort sagt: Ja.

Længere forklaring:
Hvis han har haft adgang til computeren, så kan han sagtens have installeret et overvågningsprogram, måske endda fjernskrivebord.

At få geninstalleret Windows vil fjerne programmet hvis det ligger på C:\ partitionen, og hvis det ligger på fx D:\, så vil de links der starter programmet blive fjernet ved at geninstallere Windows.

Mit bedste råd er, at tage backup af alt vigtigt, dvs:
* Dokumenter
* Billeder
* Musik
* Kodeord (Brug evt KeePass 2 til at holde styr på koderne i en krypteret fil)

Tag backup af ovenstående til en ekstern harddisk, og så formater de partitioner der er i brug, så som C:\ og D:\

Hvis det er en bærbar, så skal du IKKE formatere den partition som hedder noget med Recovery eller lign, og ej heller System Reserved.

Håber dette hjælper, ellers kan jeg hyres til sådanne opgaver, hvis det er i København området :)
Avatar billede Titanic15 Praktikant
12. marts 2012 - 01:43 #2
Kan man ikke lede efter, om der evt. findes sådan et spion program på computeren allerede. ?

Eller kan et evt antivirus ikke finde dette program. ??

Så man evt slipper for at formatere C & D drevet.

Det er jo direkte ulovligt for andre end politiet at overvåge ens Computer uden ens viden.

Politiet bruger vel engelig de samme slags programmer hvis de er overbevist om ulovligheder.

Men gerne ville bevise det ??

Titanic15
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2012 - 02:24 #3
Enig med #1 Der kan sagtens være installeret spion proggrammer, som Antivirus ikke kan finde. Så der er ikke andre sikre muligheder end at tage backup af vigtige data, formaterer drevet og geninstaller windows.
Avatar billede jensenjs Juniormester
12. marts 2012 - 03:40 #4
Som #1 og #3

Hvis der tages backup af diverse data som dokumenter, e-mail, bookmarks, filer på skrivebordet, og andet så er en ny installation sikker, da som #1 skriver alle links/genveje til evntuel skadelig software brudt.
Og softwaren kan sansynligvis ikke benyttes igen, der er dog undtagelser DERFOR er det som #1 også skriver nødvendigt at slette andre parititoner der ikke er oprettet af systemet under første start.

OBS,OBS,OBS
#2
Det kan man "i teorien" godt, om det er lovligt eller ej, er et kompliceret spørgsmål da det er en retsafgørelse der bestemmer det. Der til ved jeg for lidt.
Men enig det er ulovligt for os almindelig "dødelige" bare at installerer disse uden brugeren viden.
Men det er jo ingen garanti for at det ikke sker.

Men det er faktisk muligt for sådanne programmer at omgås de fleste malware/antivirus skannere, firewalls og lignende, allerede under installationen, og jævnlige automatiske opdateringer, da den der har installeret programmet selvfølgelig har givet de fornødne tilladelser.
Det nytter ikke noget at se efter programnavnet på computeren, da programnavnet sjældent eller aldrig optræder på computeren andet end i grafisk udgave.
De mest avancerede skifter filnavn/service efter behov.
12. marts 2012 - 06:52 #5
Velkommen til E. ...

Du kunne gennemføre proceduren her ->
www.eksperten.dk/guide/1232
Avatar billede DingDongDynamofis Nybegynder
12. marts 2012 - 17:37 #6
Tusind tak for svarene, alle :)

Nu skal jeg lige se, om jeg kan finde ud af at give point. Jeg vælger at give det til nr. 1.