Avatar billede mette117117 Nybegynder
03. marts 2012 - 11:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Atempting boot from CD rom

jeg skal reinstallere windows, har sat CD i, men hvad skal jeg trykke for at få den til at læse. Jeg formoder jeg skal slukke igen og trykke noget for at få den til at læse cd e, istedet for gå til tidligere log on(som jeg har glemt)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2012 - 11:37 #1
Hej og velkommen til Eksperten.
Du skal ind i din bios og rette til her, så cd drevet er første valg. Der er forkelleige måder at gøre det på alt efter den bios der er på pc.
På min her er der i første opstartbillede en mulighed der hedder "enter setup". Trykker jeg på den kommer jeg direkte ind i menu hvor man kan vælge boot rækkefølge.
Jeg har i min sat cd drev som første valg og harddisk som andet valg.
Når dette er valgt får du en oplysning om du vil starte med cd under opstarten. Du skal bare trykke på en vilkårlig tast så skulle du komme ind på installationen af Windows.
Formoder du har taget backup af dine filer, da de bliver overskrevet ved reinstallation.
03. marts 2012 - 11:37 #2
Er det 'bare' fordi du har glemt dit Windows Logon Kodeord ?
Hvilken Windows version ? Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7 ?

---

Forventer at der er tale om en original Windows (version?) instalations CD ?

Nogle PC'er skriver det KORTVARING på skærmen ved KOLDSTART/PowerOn...

Andre skal du i BIOS (INDEN existerende system starter op!!!) og ændre Boot Rækkefølgen...

---

PS: Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack's + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

Såååå - det er ikke bare lige gennemført på ~1 times tid; reserver >4 timer PC tid til 'øvelsen' !!! Også hvis du HAR styr på ovenstående 'detaljer' ...
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2012 - 11:40 #3
Her er en vejledning hvis du har denne type bios:
http://blog.itechtalk.com/2009/how-to-change-boot-sequence-in-bios/
Avatar billede pstidsen Novice
03. marts 2012 - 14:16 #4
På min pc skal jeg bare trykke  F12 under opstart og så vælge CD som boot. Så slipper man for at skulle ind i Bios og rette bootrækkefølgen tilbage..
Avatar billede mette117117 Nybegynder
03. marts 2012 - 14:26 #5
alles klar
jeg fandt bios med f10/f9 og valgte cd rom.
Ny kører den, vista ind igen.
Tak
Avatar billede pstidsen Novice
03. marts 2012 - 14:45 #6
Hvorfor tager du selv points?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2012 - 14:51 #7
Jamen velbekomme da...
Husk når du opretter dit næste spørgsmål her, at belønne den/dem der har hjulpet dig.
Det gør du ved at bede den/dem der har kommet med brugbare løsninger, om at lægge et svar du kan bruge til dette.

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5
Og herefter: http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2012 - 14:53 #8
pstidsen tag det nu roligt bare for en gang skyld.
mette117117 er jo helt ny bruger, så første gang kan man godt acceptere der begås en lille fejl.
Det har både jeg og sikkert også du gjort de første gange her.
Avatar billede pstidsen Novice
03. marts 2012 - 14:56 #9
Det accepterer jeg også. Spurgte jo også bare hvorfor.. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2012 - 15:03 #10
Okay. Jeg synes så måske du skulle bruge fremgangsmåden i #7 næste gang.Ikke?
Avatar billede pstidsen Novice
03. marts 2012 - 15:41 #11
Tjoo havde bare ikke lige tid.. :-)

Beklager hvis du føler dig stødt, mette117117. Sådan er jeg ikke :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2012 - 15:57 #12
#11 1: LOL
    2: Respekt.