Avatar billede Lene89 Nybegynder
26. februar 2012 - 10:52 Der er 17 kommentarer

Ny bærbar computer

Hej. Jeg er en ung pige, der mangler en ny computer til it studie. Er der nogen der har nogen gode råd til, hvilken bærbar computer, der kunne være den rette for mig? Jeg har ingen forstand på computere elle teknik generelt, men den skal kun bruges til det mest enkle i forbindelse med studiet. Jeg skal have den med på farten, så jeg vil sætte pris på, at den er forholdsvis lille (omkring 13").

Venlig hilsen Lene
Avatar billede Lene89 Nybegynder
26. februar 2012 - 11:06 #1
Jeg må komme med en relevant rettelse. Jeg er kommet til at skrive "it-studie". Det er det bestemt ikke. Jeg læser blot til lærer, og skal derfor ikke bruge computeren til noget avanceret. Derudover er min max pris på 5000 kr.
Avatar billede zoso Novice
26. februar 2012 - 12:01 #2
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2012 - 13:22 #3
Har fundet seks gode bud:
http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=5904910;5822387;6417986
http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=5822400;5340023;5593574

Det er lidt forskelligt hvad der er godt ved dem. Nogle har i5 processor som er noget bedre end i3. Nogle har lang batteritid som også kan være godt til studie. Nogle har stor eller hurtig harddisk og andre igen har godt grafikkort.
Avatar billede Lene89 Nybegynder
26. februar 2012 - 14:14 #4
pstidsen: Det ser spændende ud. Hvad gør i5 processor bedre en i3? Hvordan kan jeg mærke forskellen?

Når jeg kigger på en computer til 5000 kr kan jeg ikke lade være med at tænke at der ikke er langt op til en mac. Kan du nævne nogle grunde til jeg IKKE skal ofre lidt flere penge og så købe en mac?
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2012 - 14:29 #5
I5 er hurtigere. Den kan jonglere mellem flere programmer hurtigere.

Mac er vel mindst 2000 kroner dyrere. Grunden til du ikke skal tage en Mac har jeg lånt fra en anden bruger på eksperten:
I min verden er de kendt for at være pengegriske, censurerende, patentliderlige og innovationsbegrænsende.

Citat fra: http://www.eksperten.dk/spm/957775#reply_7910311
Avatar billede Lene89 Nybegynder
26. februar 2012 - 14:48 #6
Okay :). Så hvis jeg egentlig bare skal bruge min kommende computer til skolearbejde v. office pakken, have lidt private billeder samt have musik på til min ipod vil du ikke anbefale at købe mac??

Derudover, Asus i forhold til Lenovo, hvad synes du er bedst, mest holdbart osv.? Synes personligt designet er pænere ved Asus.
Avatar billede Lene89 Nybegynder
26. februar 2012 - 14:50 #7
Derudover, holdbarhed!

Har du erfaringer med holdbarheden ved Asus, Acer og Lenovo??

Jeg tænker på om computeren bliver meget langsom med tiden og støjende?
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2012 - 15:15 #8
Jo dyrere computer du vælger jo mere fremtidssikret er den. Når dit behov er så lavt så synes jeg du skulle nøjes ned en computer med i3 og så spare nogle penge.

Nej jeg vil ikke anbefale Mac!

Musik til iPod er ligeså nem på Windows.

Lenovo er kendt for at være holdbare, men ret grimme. ASUS har ok holdbarhed og design. Jeg har en Acer som jeg er glad for men der har også været problemer...

Det kunne være du skal tage den første eller den sidste af de seks computere.
Avatar billede Lene89 Nybegynder
26. februar 2012 - 15:19 #9
Hvilke problemer har du haft med din Acer? :)
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2012 - 15:49 #10
Har lige været inde og kigge i papirene. Den har været indsendt tre gange.

1. gang kunne den pludselig ikke lade mere end til cirka 69%. Garantien tog sig af det og jeg fik nyt batteri.
2. gang var ledningen mellem computeren og kassen på laderen gået lidt i stykker nede ved kassen. Flere fra min klasse og min lærer har også fortalt at de har problemer med det. Derudover var der gået en tast af (en meget dum ting min klassekammerat gjorde) samt jeg var kommet til at spilde sodavand i den. De to sidste ting kan dog ske ved alle computere. Jeg har heldigvis købt en 100% forsikring og den dækkede det.
3. gang frøs den fuldstændig og så kom der BSOD flere gange. Det viste sig at harddisken var røget. Forsikringen dækkede igen og jeg havde heldigvis backup ;-) Harddiskproblemer kan alle mærker også komme ud for.

Problemet er laderen. Det er virkelig for ringe! Det kan dog være det er blevet rettet nu ;-)
Avatar billede Lene89 Nybegynder
26. februar 2012 - 16:02 #11
Det lyder da ikke godt. Jeg håber, du har haft computeren i lang nok tid til, at det har været det værd. :) Jeg har lige været inde og kigge på denne her: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=647967

Har du nogle erfaringer med samsung? Og hvad med skærmen, når den er så lille? Bliver man træt af det eller er det en vanesag?

Tak for din indsats forresten. Det sætter jeg stor pris på.
Avatar billede zoso Novice
26. februar 2012 - 16:23 #12
#11 Hvad fik dig til at kigge efter en fra Samsung?

Mht. skærmstørrelsen på 11.6" - det er vel en smagssag.
Vær opmærksom på, at der ikke er noget CD/DVD-drev i pc'en.
Avatar billede Kumuluzz Nybegynder
26. februar 2012 - 16:24 #13
Mac, lad vær! Personligt har jeg selv én og er glad for den, men du skal bruge din computer til skolearbejde og derfor er kompatibilitet en forbandet vigtig ting.
Ja, Mac er blevet bedre til at arbejde sammen med andre computere, men til tider er der stadig små situationer hvor det ikke funger så godt sammen. Og hvis man ikke har den store forstand på computere, så vil man være på herrens mark.
Den eneste grund du skulle vælge en mac skulle være på grund af deres batterilevetid og vægt.

Omkring kvaliteten i forhold til Lenovo, Acer og Asus. Så hold dig LANGT VÆK fra Acer. Kan på ingen måde anbefales med mindre du havde et budget på omkring 2000,-.
Asus er fin kvalitet, men Lenovo er helt klart bedst. Ja, designet er måske ikke så pænt i forhold til deres ThinkPad, men vil du hellere have en computer du kan bruge et par år fremfor et enkelt år?
Du kan også prøve at læse om nogle andre mærker her:
http://baerbar-guide.dk/baerbar-maerker/
Avatar billede zoso Novice
26. februar 2012 - 16:45 #14
#13 Enig.

Apple har dog noget af det smukkeste design der findes. Desuden endte Microsoft's monopol på markedet takket være Apple og ikke mindst Steve Jobs.
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2012 - 16:54 #15
#11: Den er lige knap to år. Jeg har dog computeren med i skole og i tasken er den udsat for adskillelige stød hvilket den ikke indtil videre er dirkte ødelagt af. Det kan det dog godt være det var en medvirkende årsag til at harddisken stod af.

Den Samsung har nok en lidt for ringe processor. Dårligere end i3.

#13: Ja overdrivelse fremmer forståelsen! Der er da ingen modeller der har en middellevetid på 1 år! ;-)
Avatar billede mikaelch Novice
05. marts 2012 - 14:24 #16
Antal kerne i samsung Dual-Core kerner skulle da gerne betyde højere hastighed hvad jeg ved læste samme her den har 3htz speed http://www.edbpriser.dk/baerbar/samsung-series-3-305u1a-a02-id-5580102.aspx

jeg ville ellers have valgt denne computer da den ser hurtig ud og har en 11 skærm er dejligt side med bus og tog og sikkert også i skolen der er jo tit ikke plads hvor sider til en 15 skærm
Avatar billede pstidsen Novice
05. marts 2012 - 15:33 #17
#16: Nu er der jo ligesom andet end clock-frekvens og kerner der er vigtigt ved processorer. Og i øvrigt skal du kigge efter clock-frekvens og ikke hastighed. Allerede ved at kigge på modelnummeret AMD E-450 kan man se den er dårlig. Hvis man så går ind og sammenligner herinde: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html så kan man se at AMD processoreren fra Samsung ligger på 359. plads. Den dårligste i3 processor (en gammel udfaset model) ligger på 319..

Så hold dig fra Samsungen!