Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 14:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Beskære et fast px stykke ud af et stort billede

Hej,

Jeg har nogle store billeder, hvor jeg gerne vil udskære en del af dem. Udskæringen skal være 800px x 176px (langt smalt billede).

Det vil være perfekt hvis jeg kan få en flytbar "ramme" i den størrelse (800px x 176px) som kan flyttes rundt på det store billede indtil jeg får placeret "rammen" præcist hvor beskæringen skal være. Og derefter beskære, så jeg kan gemme.

Nogle forslag?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 14:14 #1
Der er 2 ting der skal besvares for at du kan få hjælp! 1. hvilket styresystem 2. hvilket billedbehandlings program bruger du?
Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 14:34 #2
Jeg har windows vista, men ved ikke billedbehandlingsprogram der skal bruges til denne opgave. Har Paint, men kan ikke få det til at fungere som jeg har beskrevet ovenfor.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 14:44 #3
Nu kender jeg ikke Vista det var på en bærbar jeg købte jeg tror højst en uge. men hvis du i system 32 har et ikon der hedder
"SnippingTool" så lav en genvej ud på skrivebordet eller åben og kør dette værktøj snagit32 der er en vejledning med tryk på IE ikonet.
http://gratisupload.dk/vis/672660/
Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 15:44 #4
System 32? Hvor finder jeg info om dette?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 15:48 #5
System 32 finder du på dit C: drev i mappen Windows.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 16:11 #6
Så har jeg fundet snipping tool og lagt det på skrivebordet.

Har prøvet det af, men hvordan får jeg boksen til at være på 800px x 176px?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 16:20 #7
Jeg tror ikke der findes et værktøj der kan lige det jeg bruger mit snagit32 til at klippe lige det jeg har brug for og justerer størrelsen i Photoshop og der ud over bruger jeg også ofte Crop funktionen.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 16:24 #8
Det skal gerne være i den størrelse, da forskellige billeder i samme størrelse skal lægges ind på over 20 forskellige sider på en hjemmeside.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 17:15 #9
Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 17:31 #10
Du viser resultatet, men ikke hvordan man starter på det på den side.

Derudover kan jeg se, at der automatisk bliver lagt et link ind til en webadresse som ikke er min egen. Det går ikke...
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 17:40 #11
Nu forstår jeg ikke mere det eneste jeg har sendt til dig er et link med billede af hvordan du kan gøre det linket ligger på Gratisupload! andet har jeg ikke sendt:!!
Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 17:42 #12
Ok, men den skabelon på de 800px x 176px....hvor finder jeg den henne af..? Det er jo den jeg skal bruge. :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 17:49 #13
den laver du i et billedbehandlings program kopierer pg lægger oven på det billede hvor du vil skære noget ud derefter bruger du Crop til at begrænse til dette område hvoreftre du fjerner det i dette tilfælde Røde lagog så er resterne af billedet på dine mål!
Avatar billede mickeycph Nybegynder
23. februar 2012 - 18:02 #14
Hvilket billedebehandlingsprogram kan du anbefale?

Crop...er det noget jeg skal bruge som tillæg til billedebehandlingsprogrammet?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. februar 2012 - 18:22 #15
De sidste indlæg jeg har skrevet kan jeg ikke se! underligt
jeg bruger selv Adobe photoshop men de fleste tegneprogrammer har Crop funktion Google eventuelt efter gratis programmer.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
27. februar 2012 - 08:57 #16
Jeg fandt selv en løsning via google.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. februar 2012 - 09:08 #17
Kunne du så ikke lige fortælle hvilke så andre kunne få glæde af det også??