Avatar billede mybbe74 Mester
21. februar 2012 - 11:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DVD vs Blu-Ray

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad forskellen på DVD og Blu-Ray er, når man taler om at brænde hjemmevideo ned på en dvd kontra en blu-ray.

Grunden til mit spørgsmål er at jeg ville lægge min film (lavet i Pinnacle Studio) ned på disk i den bedste kvalitet.
Derfor tænkte jeg Bluray, da der er 5 gange så meget plads som på en normal DVD.

Men da jeg til min store overraskelse lavede en dvd af en færdigredigeret film, kunne filmen lægges i en kvalitet svarende til 79%. Men da jeg ville lægge den på en Bluray kunne jeg blot få 67% af kvaliteten??

Jeg var overbevist om at jeg kunne få 100% af kvaliteten på Bluray + at jeg ville have mere plads på disken til andre ting, men nej?

Nogle der kan forklar mig hvordan tingene hænger sammen?

Vh. M

Ps! Husk at "besvare" hvis jeg skal give point ;)
Avatar billede pstidsen Novice
21. februar 2012 - 12:50 #1
Bluray er bedre kvalitet end DVD!
Avatar billede pstidsen Novice
21. februar 2012 - 12:50 #2
dog skal der speciel afspiller til at udnytte den gode kvalitet ;)
Avatar billede mybbe74 Mester
21. februar 2012 - 14:26 #3
Jeg har muligvis ikke forklaret mig godt nok, men at film er bedre kvalitet på blu-ray og der skal en bluray-afspiller til at afspille bluray er jeg helt med på.

Jeg forstå blot ikke førnævnte:

"
da jeg til min store overraskelse lavede en dvd af en færdigredigeret film, kunne filmen lægges i en kvalitet svarende til 79%. Men da jeg ville lægge den på en Bluray kunne jeg blot få 67% af kvaliteten??
"

Er forskellen på en dvd og en blu-ray ikke at der er mere plads på en blu-ray? Eller pakkes en film ned på en blu-ray så kvaliteten dermed er bedre?

Håber spørgsmålet er til at forstå? :)
Avatar billede pstidsen Novice
21. februar 2012 - 17:50 #4
Det ved jeg ikke..

For at hjælpe andre så var det en god idé at skrive hvilket program du bruger.
Avatar billede mybbe74 Mester
21. februar 2012 - 20:20 #5
Jeg skrev nu i første indlæg at det er "Pinnacles Studio"
Avatar billede zoso Novice
21. februar 2012 - 21:19 #6
Blu-ray har tre forbedringer ift. DVD

1. Billed-kvalitet.
2. Lyd-kvalitet
3. Special features

Dette skyldes Blu-ray's større kapacitet på 50GB ift. DVD's 8GB.

Mht. til dit spørgsmål omkring din film, kommer det an på hvilken opløsning din film er i. Blu-ray er 1080p, hvor DVD er 480p.

Du kan mange flere oplysninger omkring forskellen på Blu-ray og DVD på dette link.
http://reviews.cnet.com/4520-6463_7-6462511-2.html
Avatar billede mybbe74 Mester
22. februar 2012 - 08:50 #7
Nu nærmer jeg mig et godt svar. Er du Zoso venlig at "besvare", så jeg kan give point? :)
Avatar billede zoso Novice
22. februar 2012 - 17:14 #8
/zoso