Avatar billede johnnybp Juniormester
17. februar 2012 - 16:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad foretager min computer sig når jeg er på arbejde??

Jeg har anskaffet en mini PC "ASRock ION 3D", og har installeret win7 på den. Jeg har lagt mærke til at den er tændt, når jeg kommer hjem fra arbejde selv om den er slukket om morgenen. Ved at søge på filer ændret d.d., har jeg set at den starter af sig selv hver dag kl ca kl 11:00, for på det tidspunkt er der  ændret en masse filer. Der er en del hændelseslog filer, men de fortæller ikke hvad der har startet PC'en
Hvordan finder jeg ud af hvad der får den til at starte??
Jeg kan ikke finde noget der hedder "scheduler" eller task manager - og MS config røber ikke  hvorfor den starter. Windows update er sat til at køre om Søndagen, og mit antivirus progam har ingen fast update tid.
MVH
Johnny
PS jeg kan selvfølgelig bare hive stikket ud - men jeg vil hellere finde ud af, hvad den har gang i.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2012 - 17:20 #1
Prøv at gå i bios og se hvilken startrækkefølge der er valgt.
Det normale er dvd drev først og så harddisk og derefter måske noget usb/lan.
Det kan måske være noget wake on lan der gør at den starter op.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2012 - 17:26 #2
Prøv at gå i enhedshåndteringen under dit netkort og gå til strømstyring.
Kontroller at enheden ikke må bringes computeren ud af standby.
Og måske også at windows må lukke for enhed for at spare strøm.
Avatar billede johnnybp Juniormester
17. februar 2012 - 17:31 #3
Jeg har sat den til HD først - Hvis jeg får brug for en anden rækkefølge, kan jeg under opstart vælge boot menu (F11). Wake up on lan er ikke nævnt i bios.
Johnny
Avatar billede johnnybp Juniormester
17. februar 2012 - 17:40 #4
Så har jeg checket netværks kort. Det trådløse stod "rigtigt". Det almindelige stod til at måtte vække computeren. Det er nu ændret, så ser vi om det var derfor. Det undrer mig bare, at den kan være slukket hele natten, for så at starte af sig selv kl 11:00 hver dag - Det tyder da på at et job er scheduled til det tidspunkt. (eller at nogen forsøger at komme ind i pc'en via nettet på det tidspunkt hver dag).
Avatar billede tubber Juniormester
17. februar 2012 - 17:51 #5
Det kan evt. også være din router opdatere lease på IPer eller log hvor den laver nogle forespørgelser på LANet

Hvis netkortet må bringe den ud af dvale er det en udefrakommende handling der er skyld i det (nu forudsætter jeg godt nok det er netkortet der gør det).

Og er det det der er skyld i det så forudsætter det også der er et kabel i.
17. februar 2012 - 18:27 #6
... Samt Check WAKE-ON-LAN setting i BIOS!!!
Avatar billede tubber Juniormester
17. februar 2012 - 18:42 #7
#6 må vi gå ud fra er gjort eftersom det blev skrevet i #1 hehe
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. februar 2012 - 23:31 #8
Lyder godt nok mere, som om BIOS er sat til automatisk at starte computeren op på et bestemt tidspunkt hver dag.

Det er ikke en setting i Windows der gør det.
Når maskinen er lukket ned er der kun BIOS og netværket til at starte maskinen automatisk.
Avatar billede johnnybp Juniormester
27. februar 2012 - 17:22 #9
Hej Alle tak for, at i prøvede, men der var ingen som jeg syntes gav et så brugbart svar at jeg kunne komme videre.
Wally - Du tager delvis fejl- Windows eller rettere programmer under windows, kan sætte parametre i Bios, som maskinen så reagerer på når den er "slukket".
I mit tilfælde, fandt jeg ud af at det var programmet "instant boot" (et Windows program) som via bios ønsker at starte maskinen på et bestemt tidspunkt, men jeg har ikke fundet, hvor man kan indtille tidspunktet, eller slå funktionen fra. Andre programmer, som f.eks windows media center kan også gøre det (automatisk opdatering). Men Instant Boot programmet har sin funktion inden windows starter, men styres via indstillinger i windows. - Jeg ved ikke nøjagtigt, hvad det laver, men i gamle dage var det meget almindeligt at køre en "BAT" fil under Dos inden windows startede -
Der må være en oversigt et eller andet sted over de tasks, der er sat til at køre før windows, men jeg kan ikke finde det
nogen steder.
Jeg må hellere finde en ekspert at spørge til råds.
27. februar 2012 - 17:38 #10
Se i
C:\Windows\Tasks

???