Avatar billede lone_a_p Praktikant
17. februar 2012 - 15:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Browser tests

Kære eksperter,

Jeg har konstant problemer med de forskellige browsere.

Jeg har downloaded følgende:
IE, firefox, chrome, opera og safari (pc-versionen)

IE kan jeg indstille til at være ældre versioner (lækkert!). Jeg kan ikke finde denne mulighed i de andre browsere, kan det være rigtigt?

Eller er der nogle tilføjelses-programmer, hvor jeg har mulighed for at få vist siden som tidligere versioner?

Jeg ved, at nogle sider kan sende screenshots fra forskellige browsere - dette er desværre ikke en mulighed jeg kan bruge, da det meget er funktionalitet, som jeg skal teste og ikke noget statisk på siden.

Hvad gør I? Har I flere computere med forskellige browsere installeret?

Vil meget gerne høre, hvad I gør :-)

Mvh Lone
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2012 - 16:07 #1
Jeg gætter på at det er i forbindelse med udvikling af hjemmesider? Hvis det er tilfældet så handler det i højere grad om at have styr på sin kode end at have utallige browsere installeret - der er langt hen ad vejen en mentalitet omkring at browserne er dumme fordi de ikke kan vise en side rigtigt, men faktum er bare i at det i langt højere grad er udviklerne uden elementær viden der har skylden.

Personligt har jeg IE og FF samt til nød Chrome installeret.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
17. februar 2012 - 16:23 #2
Jeg søger min css-viden på w3schools, og der står altid at det forskellige er supporteret i flere browsere.

Men i så fald vil jeg gerne vide, hvordan man får helt styr på sin css :)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
17. februar 2012 - 16:23 #3
Og ja, i forbindelse med udvikling af websider.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. februar 2012 - 16:23 #4
Hejsa.
Du kan altid bruge http://spoon.net/browsers til at teste stort set alt i stort set alle vatianter og versioner af browsere. Her slipper du for at have alt muligt junk installeret.
/Carsten
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2012 - 16:31 #5
Lad for guds skyld være med at stole alt for meget på hvad der står på w3schools - den side er fyldt med fejl og har intet med W3, dem bag standarderne, at gøre. Se evt http://w3fools.com/.

Det klart bedste sted du kan gå hen er hos W3 selv - det er lige så brugervenligt som w3schools, til gengæld er det en valid kilde. Og glem heller ikke at din DOCTYPE og HTML er mindst lige så vigtigt som din CSS.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
17. februar 2012 - 17:16 #6
Jeg tjekker også af og til i W3 - og har netop rettet de sidste fejl. Men vist kun HTML indtil nu :)

Har netop tjekket CSS, og det ser heldigvis overskueligt ud. Jeg har dog en fejl, som du nok kan hjælpe mig med betydningen af:
Property writing-mode doesn't exist in CSS level 2.1 but exists in [css3]

Hvad betyder 2.1 og css3 ?

skal jeg angive en property i <style> for at angive hvilken "generation" af css, jeg benytter? Det er mit bedste bud :)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
17. februar 2012 - 17:25 #7
CRKrogh > jeg overså i første omgang dit svar, men har nu prøvet linket. Jeg får dog kun lov i 2 min pr. 24 timer, og det er nu brugt :-)

Hvor validt er deres system? Altså hvor godt kan man regne med at deres "browsere" stemmer overens med de virkelige?
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. februar 2012 - 17:26 #8
Jeg bruger https://browserlab.adobe.com/ (det ser ikke ud til at være nævnt)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
17. februar 2012 - 17:35 #9
tino_bh > vil du sætte et par ord på browserlab? Er det et system til at udvikle eller validere sider? Umiddelbart lyder det for mig til at være et udviklingsværktøj? Og så er det noget med at man skal tage screenshots ifølge videoen?
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2012 - 20:04 #10
browserlab er til at se sider i forskellige browsere og er et rigtig godt værktøj (mener dog at det kræver licens?).

Både CSS og HTML findes i forskellige versioner - og det er vigtigt at holde styr på hvad man vælger både i CSS og HTML.
Avatar billede visto Professor
22. februar 2012 - 11:22 #11
>Hvad betyder 2.1 og css3 ?

CSS 2.1 indeholder er det første og mest grundlæggende. CSS 3 indeholder nye ting, som fx når en "kasse" (div) skal have runde hjørner, altså CSS definitioner, som er kommet til senere. Der bygges hele tiden videre på systemet.

Hvis du bruger nogle af de nye som åbenbart din Property writing-mod, så får du, som du skriver, at Property writing-mode ikke findes i CSS 2 men i CSS 3, så når du bruger CSS 3 ting, skal du validere som CSS 3. Hvis du bruger denne http://jigsaw.w3.org/css-validator/ skal du udfolde "More options" og derefter under Profile vælge CSS level 3. Så burde den validere.
Avatar billede visto Professor
07. april 2012 - 22:29 #12
Tid til at afslutte / lukke?