Avatar billede Rikke-G Nybegynder
16. februar 2012 - 19:58 Der er 3 kommentarer

Langsom explorer, samt kan ej åbne diskdrev, Firefox, stifinder mv. - Vista

Hej,

Jeg er egentlig ikke klar over hvad hovedproblematikken er. Men i et stykke tid har min Medion PC (Core 2,33GHz, 4GB RAM, 32-bit Windows Vista Home Premium - SP2 - mere info??) været MEGET langsom.

Når jeg prøver at åbne eksempelvis Denne Computer "crasher" Explorer . Ligeledes når jeg bruger Firefox er denne først langsom, og hopper og fastfryser.

Jeg kan ikke aflæse mine cd'er i mit dvd-drev, og de kan ikke se stifinderen på drevet.

Jeg har hentet CCleane, og renset den flere gange. Jeg har slettet temp filer. Jeg har kørt Anti-Malware (der slettede to filer). Disse tiltag har hjulpet en lille bitte smule på hastigheden, men intet nævneværdigt.

Kan jeg gøre mere før jeg hopper ud i en ny installation af Vista???

På forhånd tak for hjælpen fra hende der bare vil have at det skal virke og egentlig ikke er særlig it-minded :-)
16. februar 2012 - 21:10 #1
Velkommen til E. ...

Til Vista / WIN7 styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"

I boxen skriv: CHKDSK  C:  /F  /R  /V  -> ENTER

Genstart normalt - og la' den køre CHKDSK ved næste opstart...

---- og/eller ---

Til Vista / WIN7 styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"
Skriv:
SFC.exe    /scannow > ENTER
Der kommer en bjælke så længe scanningen køre - og når den er færdig forsvinder den igen og du får ikke andre meldinger.
Indsæt din Windows CD/DVD, hvis du bliver bedt om det.
Efter scanningen > Genstart...
Avatar billede Rikke-G Nybegynder
17. februar 2012 - 08:22 #2
Tak for hurtigt svar!

Jeg har igår sat begge løsninger igang. Først scannow, der tog et par minutter og viste ingen problemer (100% integreret eller sådan noget). Den anden (Checkdisk?) er jeg i tvivl om jeg kørte som administrator, da jeg jo havde genstartet efter scannow og ikke fik valgt det igen. Kommandoen jeg gav det hed : CHKDSK C: /F /R. I din besked ser det ud som om der skal et kursiv N med, men den besked ville den ikke godtage?? Er det den rigtige besked den har fået. Det tog flere timer, og jeg måtte efterlade den på et tidspunkt for at gå i seng, og der havde den ikke fundet noget usædvanligt - tror jeg;-)

Ja, undskyld for mine "dumme" spørgsmål.
Men faktum er at mit diskdrev til DVD stadig tager 7 minutter at åbne, og ikke kan læse. Sammen med mine øvrige langsom-hedsproblematikker.

ØV ØV! Skal jeg køre "chkdsk" igen eller??

Er ikke hjemme før i aften, men håber der ligger et svar til mig der:-) TAK!
Avatar billede Rikke-G Nybegynder
18. februar 2012 - 13:53 #3
Hej,

Jeg har idag kørt "chkdsk" igen - som administrator og med den rigtige kommando pront "CHKDSk C: /F /R /V".
Scanningen tog et par timer, men der var INGEN problemer i nogen sektorer.

Mit diskdrev virker dog stadig ikke, og når jeg trykker på "Denne computer" går der adskillige minutter før skærmbilledet er fremme - imens viser den fejltilstanden (svarer ikke)...

Nogen gode råd?? På forhånd tak!