Avatar billede hudsonium Mester
15. februar 2012 - 10:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ekstra partition med andet styresystem

Hej

Jeg har fået foræret en ny PC med Windows 7 pre-installeret på det diskdrev der sidder i. Så vidt jeg kan se er der ikke plads til flere diskdrev inde i kabinettet, til gengæld er der masser af ledig plads på drevet (over 400 GB).

Jeg ønsker at beholde det pre-installerede Windows 7 der er installeret, men da jeg er mest til Windows XP, og har licens til det, er spørgsmålet om man kan oprette en partition på diskdrevet og installere Windows XP på dén, uden at det medfører sletning af det pre-installerede Windows 7 - er der nogen der har erfaring med dette?

På forhånd tak, Anders.

Specifikationer:

PC: Lenovo Thinkcentre
Processor: Intel(R) Core i3-2120 CPU, 3.3 GHz
4 GB RAM
OS: Windows 7 Pro, 64 bit
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. februar 2012 - 10:58 #1
Du kan godt installerer Windows 7 på samme system som XP
Da Windows 7 kender til XP
Men du vil få problemer hvis du installerer XP på samme system som Windows 7 på grund af XP's boot manager ikke er compatibel med Windows 7 bootmanager

Prøv om dette link kan hjælpe dig
http://www.tomshardware.com/forum/687-63-installing-windows
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. februar 2012 - 11:06 #2
Glemte lige:

Du kan også vælge at lave en backup af Windows7
Eventuelt lægge den på den store 400GB partition (jeg går ud fra at din HDD er partitioneret)
Og oprette/brænde en startdisk.
Installerer XP (ikke anbefalet)
Så kan du reetablerer systemet igen med startdisken.
Og det ved jeg du vil gøre med tiden.
Det er kun et spørgsmål om lidt tilvænning, og kun til det bedre.
Avatar billede hudsonium Mester
15. februar 2012 - 11:34 #3
Hej Jensen

Tak for dine forslag.

Jeg må lige præcisere: Jeg ønsker sådan set mest at bruge Win XP, men da jeg allerede har installeret et par programmer under Win 7, og genereret et par dokumenter og andet, vil jeg gerne beholde det.

Hvis nu Win XP blev installeret på en anden partition, burde systemet jo se dette styresystem som installeret på en helt anden harddisk - er det så ikke uafhængigt af styresystemet på den oprindelige partition?

Det er jo ikke fordi begge styresystemer skal kunne køre samtidig - jeg havde forestillet mig man i opstarten kunne vælge hvilken partition der skulle bootes fra - svarende til, at der sad to fysiske diskrev i systemet, med hver deres styresystem installeret (det har jeg nemlig haft før). Og hvert styresystem ville så blot se det andet som en datadisk med en masse filer på.

Mvh Anders
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. februar 2012 - 14:19 #4
Jeg bruger selv samme opsætning, i to forskellige versioner.
1. Vista + Windows 7 (Vista installeret først)
2. XP + Windows 7 (XP installeret først, derfor ingen problemer)

Din situation er at så vidt jeg ved skaber det problemer for din Windows boot, at installerer XP oven i.

MEN-MEN-MEN
det burde kunne lade sig gøre, ved at bruge Windows system disk.
Dog er der ingen garantier.

Her er hvad du "kan" gøre.

Hvis der er to partitioner på din Harddisk, det tror jeg der er.
Så "kan du godt, på eget ansvar" installerer XP på den partition der ikke har Windows 7 installeret, så installationerne ikke ligger på samme partition, da dette kan skabe endnu større problemer.

Windows XP vil så "efter hvad jeg har erfaret fra andre" erstatte windows 7 boot med sin egen, og her kan det godt være, at du hvis du vil bruge windows 7 senere, er nødt til at reparere boot med en windows 7 startup/rednings disk.

Men jeg vil stadig anbefale at du laver en total backup af dit C: som du lægger på en ny partition først og laver en startup/rednings cd så du kan reetablerer hvis du får brug for det.

Så kort ja du kan godt installerer XP parralelt med Win7 på en anden partition.
Avatar billede hudsonium Mester
15. februar 2012 - 14:29 #5
OK tak, det vil jeg da lige kigge på.

Jeg skal nok vende tilbage med en melding, det kan jo være at andre også kan bruge det til noget.

Mvh Anders
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 14:30 #6
Avatar billede hudsonium Mester
15. februar 2012 - 14:52 #7
Hej Helge

Tak for det - det er nu godt nok Vista det drejer sig om, vil det så også virke til Windows 7 - med efterfølgende installation af Win XP ?

Mvh Anders
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 15:05 #8
Det vil jeg da tro
Avatar billede hudsonium Mester
15. februar 2012 - 15:11 #9
Men så skal jeg jo ikke bruge noget der hedder Vistaboot .. ?
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 15:47 #10
Der er post i din postkasse
15. februar 2012 - 16:09 #11
Avatar billede hudsonium Mester
04. marts 2012 - 13:12 #12
Hej, jeg har besluttet mig for ikke at gå videre med det da det ser lidt for bøvlet ud til mig - nu har jeg også vænnet mig til Win7 alligevel - det er ikke så slemt (det er jo ikke Vista).

Tak til alle for jeres forslag.

Anders