Avatar billede chino2990 Nybegynder
03. februar 2012 - 21:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bilags nr?

Hey alle,

jeg sidder og prøver at lave en database til bogføring.

er der nogen som kan fortælle mig om det er muligt at få et felt til automatisk at indsætte et bilags nr. fortløbende vel at mærke (stigende)

er det til at forstå?

på forhånd tak

venlig hilsen
Christian
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2012 - 22:40 #1
Brug autonummerering i din tabel!~)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
04. februar 2012 - 10:46 #2
Til bogføring (fakturering) må man aldrig stole på autonummerering til tildeling af bilag/fakturanumre.
Der står i bogføringsloven at der ikke må være spring i nummerserien og det kan man på trods af forsigtigheder altså stadig opleve med autonummerering.
Avatar billede fdata Forsker
04. februar 2012 - 14:16 #3
Hvis du er den eneste bruger af systemet, kan du jo i din formulars BeforeUpdate hændelse lægge noget i stil med:
  Me.BilagsNr = nz(DMax("BilagsNr","Bilag"),0) +1

(nz er medtaget, idet det første bilag jo ikke kan finde et max. nz sætter så max til 0, hvilket giver bilag nr. 1, hvis du forstår)
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 14:26 #4
Det gaar nu nok med autonummerering (der vil ikke vaere 2, der er ens), men hvis du vil gaa med livrem og seler, saa kan du have et felt, som laver en kombination af aar/dato og dit autonr.

Autonummeret primaernoegle boer du have i enhver tabel under alle omstaendigheder!~)
Avatar billede fdata Forsker
04. februar 2012 - 15:32 #5
Autonummerering er altså en skidt idé. Der vil godt nok ikke være 2 éns; men som hugopedersen skriver, kommer man let i konflikt med bogføringsloven. Så snart en post fejloprettes/slettes, opstår der et hul i nummerrækkefølgen (og det sker jo!) - og forklar så myndighederne, hvor det bilag er blevet af.
Avatar billede mugs Novice
04. februar 2012 - 21:08 #6
fadta's forslag burde fungere, men jeg vil foretrække at indsætte koden i formularens Current hændelse således:

If me.newrecord = true then
kode
end if
Avatar billede BD37 Nybegynder
05. februar 2012 - 14:23 #7
Hej, sidder lidt med samme problematik og tænker om man kan lægge noget i tabellen hvor Bilags NUmmer ligger. F.eks. Default Value ??? Er lidt ny ud i dette, så en evt. løsning må gerne være "nem at forstå" !!! På forhånd tak.

BD37
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2012 - 19:24 #8
..jeg stemmer også for fadta's forslag!~)