Avatar billede ngr Praktikant
31. januar 2012 - 22:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PS og Bridge fra CS3 kan ikke åbne RAW/NEF

På min gamle PC kunne de godt åbne Nikons NEF filer, men efter jeg har installeret på min nye PC, skriver PS:
Could not complete your request because it it not the right kind of document.

Kan det være fordi jeg ikke kan finde nøglen til programmet og derfor kun har installeret det som trial?
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2012 - 22:44 #1
Avatar billede ngr Praktikant
31. januar 2012 - 23:57 #2
Kigger på det.
Men jeg forstår ikke, hvorfor PS pludselig ikke kan åbne en NEF fil, når den hidtil har kunnet.
PS er det samme program, og NEF-filerne er de samme, så.....
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2012 - 16:00 #3
Og måske er nogle funktioner blokerede på trialversionen.
Avatar billede ngr Praktikant
01. februar 2012 - 20:54 #4
Det tænkte jeg også, men det fremgår ingen steder.
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2012 - 22:46 #5
Jeg ved ikke, om du er klar over det, men RAW/NEF er ikke bare RAW/NEF. De fleste kameraer har deres egne, individuelle koder for billeder i RAW-formaterne, og det betyder, at det program, som skal tolke RAW-oplysningerne, skal kende disse koder. Selv om Adobes Camera RAW måske kan tyde .NEF-filer fra et D80, er det ikke sikkert, det også kan læse dem fra et D300.

Dit problem kan skyldes, at du måske ved den oprindelige installation af CS3 opgraderede Camera RAW til nyeste version med understøttelse af dine .NEF-filer.
Avatar billede ngr Praktikant
01. februar 2012 - 23:01 #6
Jo, det er jeg godt klar over, men jeg forstår ikke, hvad du mener med:

Dit problem kan skyldes, at du måske ved den oprindelige installation af CS3 opgraderede Camera RAW til nyeste version med understøttelse af dine .NEF-filer.
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2012 - 11:25 #7
#6.

Jeg går ud fra, du denne gang har installeret CS3 fra de samme medier(CD/DVD)som første gang. Hvis du første gang måtte opgradere Camera RAW for at få understøttelse til dit kameras .NEF-filer og ikke har gjort det denne gang, kunne det være løsningen.

Men jeg har måske misforstået dig? Hvilket kamera kommer billederne fra?

Og har du forøvrigt prøvet at opdatere Camera Raw?
Avatar billede ngr Praktikant
02. februar 2012 - 11:38 #8
Det mindes jeg ikke at have gjort, og hvis jeg har, så ville jeg vel også være blevet bedt om at gøre det nu - og det er ikke sket.

Nikon D90

Har forsøgt at opdatere det, men det er endnu ikke lykkedes.

Mvh
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2012 - 13:00 #9
#8.

De oprindelige Adobe Creative Suite 3 og Adobe Photoshop CS3 har ikke understøttelse for D90, hvilket du kan se på linket herunder. Altså må du eller en anden have opgraderet programmet, ellers ville du ikke have kunnet åbne NEF-filerne fra dit D90.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4036

På siden herunder er der forøvrigt også en udførlig beskrivelse af, hvordan du opgraderer:

"Manual installation on Windows®:

1. Exit Photoshop CS3 and Adobe Bridge.
2. Open My Computer.
3. Double-click Local Disk (C:).
4. Navigate to: (Please read directory carefully)

Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats

5. Move the existing Camera Raw.8bi plug-in to another location (for example, a new folder on your desktop). Ensure you keep this version in case you need to revert back.
6. Copy the Camera Raw plug-in, Camera Raw.8bi, from the download into the same folder as Step 4.
7. Launch Photoshop CS3 or Adobe Bridge."

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4036
Avatar billede ngr Praktikant
13. juni 2012 - 23:11 #10
Tak for det Milter. Vil du give et svar til points?
Avatar billede milter Ekspert
14. juni 2012 - 01:17 #11
Velbekom, og svar kommer her.