Avatar billede swa2012 Nybegynder
30. januar 2012 - 20:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Access 2007 Dcount i formular, skal tælle antal poster hvor felt i formular indgår som kriterium

Jeg har oprettet en formular som viser oplysninger baseret på en forespørgsel.

Jeg har en tabel med 100.000 rækker hvor der indgår flere felter
herunder et felt med typer, jeg vil gerne tælle antallet af typer på en bestemt bruger, men kan ikke finde det rigtige kriterium, som angiver at det kun er dem som netop passer med på den unikke bruger og brugeren kan have alt fra 0 til 200 rækker i tabellen.

=DCount("[Type]";"Alle biler";"[Bruger]= & me.bruger")
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2012 - 20:55 #1
Hvis feltet bruger er alfanumerisk skal du ændre syntaksen til dette:

= DCount("*"; "alle biler"; "[bruger]= '" & Me.bruger & "'")

Hvis bruger er numerisk skal du udelade apostrofferne.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. januar 2012 - 06:00 #2
Problemstillingen er lige gennemgået i spørgsmålet
http://www.eksperten.dk/spm/956020#reply_7898245

Jeg er ikke enig med dig Mugs i den systax du har skrevet - der skal kun enkelt ' om hvis du direkte intaster en værdi  "[bruger] = 'mugs'"  Hvis det er et felt så er det "[Bruger]=[form]![Bruger].value")

Jeg kunne godt have en mistanke om at problemet kan være at der er en kontrol på formen der hedder Bruger som har en kontrolkilde der hedder Bruger - så kan Access ikke finde ud af det.
Avatar billede swa2012 Nybegynder
31. januar 2012 - 18:36 #3
Hej Mugs

Det virker perfekt i en rapport, jeg har nu et yderligere kriterier i samme udtryk, i tabellen er der et felt der hedder type, hvor der er 4 forskellige muligheder (varebil, personbil, lastbil eller bus), hvis jeg skal sætte et kriterie så den kun finder antallet af varebil på den enkelte bruger
=DCount("*";"alle biler";"[bruger]= '" & [bruger] & "' & [type]= 'varebil'")
Avatar billede swa2012 Nybegynder
31. januar 2012 - 18:39 #4
Hej Hugopedersen

Din løsning virkede i en forespørgsel, så det var også perfekt.

jeg tror jeg var lidt for hurtig til at give mugs point...skal jeg gøre noget i forhold til dig?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. januar 2012 - 19:00 #5
Nej - jeg ville bare gøre opmærksom på at problematikken lige havde været diskuteret.

I øvrigt bruger jeg kun meget nødigt DCount eller de andre afarter - de er alt for langsomme og resourcekrævende.