Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 17:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hent oplysning til et nabofelt.

Har en af jer et forslag til følgende:

Jeg har 2 tabeller - tabel1 og tabel2.
Tabel1 indeholder navn og dato - tabel2 henter navn fra tabel1.

Nu ønsker jeg, at når jeg henter navnet fra tabel1 over i tabel2, så skal jeg automatisk også modtage dato fra tabel1 - over i et felt ved siden af navnet i tabel2.

Er der nogen, der har et forslag?

mvh Erik
Avatar billede terry Ekspert
30. januar 2012 - 19:14 #1
Tabel1 indeholder navn og dato - tabel2 henter navn fra tabel1.

why do you want navn in tabel2?

I think you should consider the design of your databse/tables before going much further.

http://office.microsoft.com/en-us/access-help/database-design-basics-HA001224247.aspx
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2012 - 19:21 #2
nej, hvor er jeg træt af folk på et dansk forum, som svarer på udenlandsk. Hvis du kan dansk, så svar - ellers skift til engelsk forum.

ej147 - hvilket kald bruger du til at hente fra tabel1?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2012 - 19:24 #3
i access kan du lave en forespørgelse, der indeholder data fra tabel1 og tabel2 - og den forespørgelse kan du bruge til at slå op i (i stedet for en tabel)
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2012 - 19:47 #4
Helt enig med terry. At have samme data i 2 tabeller giver jo redundante data, og det kan kun skyldes fejl i database designet.

claes57 > Hvis du ikke vil risikere at møde brugere der svarer på andet sprog end dansk, burde du overveje dit medlemskab af eksperten. Mig bekendt er det tilladt at svare på alle sprog som f.eks. engelsk, tysk og endog på serbokroatisk.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2012 - 19:56 #5
ja - men mange spørgere er ikke ligefrem på højniveau i it (og læser ikke manualer på udenlandsk) - så det er noget højtravende bare at svare på engelsk uden at høre, om det så kan forstås.
Og så at klikke i 'svar' uden at komme med noget fornuftigt til løsning - det er da at tage pis på andre... Men måske svareren ikke kunne dansk nok til at undlade at klikke i 'svar'
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 20:03 #6
Til jer alle 3

Hvorvidt det giver redundante data eller ej, så er svaret ja/nej og det skyldes ikke fejl i mit databasedesign.
Jeg har brug for at hente et navn fra tabel1 over i tabel2, fordi jeg skal arbejde videre i tabel2 med samme navn. Så i stedet for at skrive navnet en gang til, henter jeg det i tabel1 ved a lave et opslag.
Når jeg så har lavet opslaget - modtaget navnet i tabel2, vil jeg samtidig - helt automatisk - gerne modtage f.eks en dato på samme navn i et felt ved siden af.

Til claes57
Jeg kan få det til at virke i en forespørgsel, men lige så snart jeg bruger den forespørgsel i formen som tabel2 er baseret på, så kan jeg ikke slå op i tabel1 og få data.
Nogen løsning?

mvh Erik
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2012 - 20:05 #7
Det må simpelthen være en designfejl. Check dine relationer.
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 20:11 #8
mugs

Niks!
Hvis ikke jeg ønsker det ekstra felt, så alt perfekt.
Nu er der bare det ved det, at jeg har forbandet meget brug for at det ekstra felt skal give mig de data uden at jeg skal gøre yderligere.
F:eks:
Navnet er Viggo og han er født d.01.01.2002 - indtastet i tabel1
I tabel2 laver jeg et opslag og henter navnet Viggo - og så er det jeg ønsker at modtage født dato AUTOMATISK ved siden af hans navn.
Det må da kunne lade sig gøre i en form når det virker i en forespørgsel????
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2012 - 20:11 #9
en forespørgelse kan give mere en en post som svar - så din formular skal give mulighed for flere linjers svar. Der er typisk en guide når man opretter en formular - og den kan opdele formular i 2 dele (top med data fra tabel1, og bund med linjer med data fra tabel2)
Jeg har så ikke lavet formularer i access siden '95, så du må leve på hvad guiden kan give af hjælp.
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2012 - 20:24 #10
Du kan muligvis bruge funktionen Dlookup, men det fordrer, at Viggo har et felt der unikt identficerer posten, ellers finder DLookup blot den første post ud af flere.

Jeg vil stadig påstå, at der er fejl i dine relationer.
Avatar billede neoman Novice
30. januar 2012 - 21:23 #11
Lidt OT, men alligevel ikke.

Claes57  -det er ikke dig der har bedt om hjælp. At Terry foretrækker at svare på engelsk, fremfor måske blive udsat for endnu flere stupide bemærkninger om dansk retsstavning eller idiom er aldeles hans sag. Du kan bare ignorere det. Hvis OP ikke kan forstå havd der bliver skrevet , står det OP frit for at ignorere et sådant indlæg eller spørge igen.

Sproget er et kommunikationsmedium, og om det er dansk, engelsk eller kinesisk er totalt ligegyldigt, hvis OP får noget ud af det. Og meget få kan slet ikke noget engelsk. Og det står dem frit for at sige det, hvis de ikke har forstået noget.

Dette forum eksisterer for at hjælpe spørgerne på den måde som hjælperne nu engang tilbyder. Fremover - klap kaje, hvis du ikke bryder dig om andres indlæg, alene på grund af sproget.
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 21:38 #12
mugs!

Du har ret med hensyn til DLookup - den vender tilbage med et og samme resultat. Prøver dog at arbejde videre ad den vej :-)
Hvori mener du, der er fejl i mine relationer?
Alt andet i basen virker jo perfekt....

Endelig dette:
Hvorvidt Terry eller andre skriver på dansk,engelsk,tysk eller arabisk er for mig fuldstændig ligegyldigt, så længe jeg kan bruge svaret. Nu var der bare det ved det, at jeg ikke kunne bruge Terry's svar til noget som helst.
ps: Jeg kan forresten heller ikke arabisk :-)
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2012 - 21:46 #13
Heller ikke hverken arabisk eller serbokroatisk her. Men vi klarer os vel alligevel.

Hvis det fungerer i din forespærgsel, skal det også fungere i en formular. Formularen er jo kun en afpejling af forespørgslen. Prøv at lave en autoformular med baggrund i forespærgslen.

M.h.t DLookup, skal der jo være et unikt id i begge tabeller, der er ens ellers fungerer det ikke.
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 21:54 #14
mugs!
Prøver. Vender tilbage med svar :-)
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 21:59 #15
mugs!
Hvis jeg laver en autoformaler får jeg de korrekt data, bortset fra at jeg kun kan vælge en anden person ved at bladre nedad.
Men jeg ønsker jo selv at kunne vælge frit hvilken person jeg vil se fra tabel1 med tilhørende dato......?
Har du et hamrende godt forslag jeg kan arbejde videre med?
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2012 - 22:10 #16
"ved at bladre nedad"

Bruger du en ortløbende formular?
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:18 #17
Nej, enkelt formular
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2012 - 19:21 #18
claes57>
I've been active on eksperten around 11 years now and I'm quite sure that many users have been happy with the help they have received. I dont get paid for helping and some people are thankful for "free support" also in English :o)