Avatar billede Hogenhaug Nybegynder
25. januar 2012 - 22:16 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Glemt login pass til win xp - xp cd vil ikke boote korrekt

Hej alle

Har aldrig brugt denne side, men har fået den anbefalet, så vil selvfølgelig give den en chance.

Min forlovede har netop fundet sin lidt ældre pc frem fra skabet, og da vi starter den op i xp pro, beder den selvfølgelig om pass på hendes username, MEN, den kan hun SLET ikke huske.

Der er intet vi skal bruge på computeren, så jeg tænker vi lægger en xp pro cd, og så reinstaller vi xp pro helt forfra.
Har sat den til at boote fra cd-rom drevet osv osv.
Når den starter op, kan jeg godt se den søger efter noget at boote fra, men der sker intet.
Der kommer ikke den der "tryk på en vilkårlig tast" tekst, som gør man starter op fra cd´en.

Xp cd´en virker, har key og det hele.

Spørgsmålet er, hvad er det lige der går galt?
Hvorfor læser den ikke cd´en i drevet, og booter op derfra?

På forhånd mange tak for hjælp - Danny
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
25. januar 2012 - 22:19 #1
Usb-tastatur? Så prøv standardrådet og aktiver legacy usb i bios
Avatar billede Hogenhaug Nybegynder
25. januar 2012 - 22:24 #2
nej, det er med det gamle runde grønne stik, der går ind i bundkortet.
Kender ikke lige til standart rådet eller legacy usb?
Kan du uddybe det lidt?
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2012 - 22:25 #3
Computeren burde selvfølgelig boote på CD drevet, men prøv alligevel, under opstart, at trykke på F11 eller F12. Vær flittig med at trykke løs, så kommer der måske en menu, hvor CD drevet kan vælges.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2012 - 22:27 #4
Legacy er ligemeget, når du ikke bruger tastatur til USB.
Avatar billede Hogenhaug Nybegynder
25. januar 2012 - 22:27 #5
#1
Nu jeg med...
Nej, det er ikke problemet, da den tekst aldrig kommer frem.
Den finder slet ikke cd´en og skriver den tekst jeg vil se, nemlig "tryk på en vilkårlig tast" osv osv, den tekst kommer slet ikke. Den søger ligesom bare for at se om der er noget den skal boote, og få sekunder efter, fortsætter den ind i windows opstart, hvor man logger ind osv.
Avatar billede Hogenhaug Nybegynder
25. januar 2012 - 22:29 #6
#3
Har netop lige prøvet at hamre løs på F11 og F12, men intet sker, den starter op som intet er hændt :/
25. januar 2012 - 22:35 #7
... Check i BIOS mht. "Boot Device" (Eller hvad det nu kan hedde...)
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2012 - 22:40 #8
Ok XP-CDén virker, men virker drevet mon? Er der prøvet med en an boot-CD, ligemeget hvilken.
Avatar billede Hogenhaug Nybegynder
25. januar 2012 - 22:42 #9
#7
Det skulle meget gerne stå korrekt.

#8
Den kører rundt skiven kan jeg hører, og den lyser/blinker som de plejer når den kører cd´er... så det vil jeg mene ja.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
25. januar 2012 - 22:48 #10
Der er måske nullermænd i drevet :)
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2012 - 22:52 #11
Det er nu ikke nogen garanti. Hvilken slags computer er det, bærbar eller stationær? Det kan jo være et kabel, som ikke sidder helt rigtigt, eller hvis det er en bærbar, at CD drevet ikke er skubbet rigtigt på plads?
Avatar billede Broxigar Praktikant
25. januar 2012 - 22:53 #12
Hej Danny,

I kan bruge en boot-CD såsom Hiren's BootCD, som har programmer såsom NTPWD og NTPWEdit som kan ændre / fjerne kodeordet fra brugere på XP, så I kan komme ind på computeren uden at geninstallere.

http://www.hirensbootcd.org/download/
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
25. januar 2012 - 22:55 #13
Nej, ikke nødvendigvis, men der er strøm på, og hvis drevet går i aktion, når computeren genstartes, så tyder det på at datakablet også er på plads.
Avatar billede hcma Novice
25. januar 2012 - 22:57 #14
Glemt password:

Prøv først dette: (og vær opmærksom på man  ikke kan få det til at virke, hvis den indbyggede administratorkonto er disablet)

Altså; hvis du IKKE har ændret på administrator-kontoen (og den ikke er disablet) kan du logge ind med blankt password ved at trykke ctrl+alt+del 2 gange
ved logonskærm og logge på som administrator.
-----
Og her er også en case fra det virkelige liv:
Start maskinen i fejlsikret tilstand (tryk på F8 under opstart)
Der vil optræde forskellige kontoer, f.eks ens egen, gæste konto osv.
Men der vil også være en der bare hedder Administrator og den klikker man på.
Når man er i fejlsikret tilstand, så klik på start, klik på kør og skriv:
control userpasswords2 - klik på Enter / OK

Nu kommer der en ny boks op med div. brugerkonti.
Her markere man blot den linie med ens konto/brugernavn og klikker på knappen "nulstil adgangskode"
Her bliver man bedt om at indtaste ny adgangskode og bekræftigelse af ny adgangskode - OK
OG NEJ, den spørger IKKE efter tidligre adgangskode.
Genstart maskinen normalt og log ind med din nye kode.

Hvis man så går i kontrolpanel, brugerkonti, klikker på sin egen konto.
Her kan man så klikke på linien: Fjern adganskode (hvis man vil det)
Nu bliver man bedt om det tidligre kodeord/password, for at kunne slette.

Hvis man er ene bruger på maskinen eller ikke vil bruge login osv. så kan man istedet for at ændre password udføre dette i samme boks:
Hvis man fjerner afkrydsningen i "Brugere skal angive brugernavn og adgangskode for at bruge computeren, vil man blive bedt om at angive
standard brugernavn og adgangskode, og Windows logger efterfølgende automatisk på med det angivne brugernavn og kode.
(gem evt. dit indtastede brugernavn/adgangskode i papirform)
Avatar billede Hogenhaug Nybegynder
25. januar 2012 - 23:03 #15
Hej alle

Alle de nemme hurtige alm. løsninger var allerede prøvet, men lurede lige det hele igennem en gang til, om det drev nu også virker og sårn. OG :D

Det er jo en dvd skive xp ligger på, og drevet er et alm. cd rom drev, som ikke læser dvd :p

Så nu har lige puttet et i, og det virker 100 %

Tak for all rådene, det fik mig lige til at lure de ting igennem man ikke lige tænker på som nr 1 :)

Mange tak alle :-)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
25. januar 2012 - 23:05 #16
Javel, så det var altså laserlyset, der ikke var kompatibelt med skiven :)
Avatar billede Hogenhaug Nybegynder
25. januar 2012 - 23:08 #17
Ja, det tænkte jeg ikke lige over jo, men nu virker det..
I fuld gang med at installere nyt xp pro :)
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2012 - 00:47 #18
Hvis du havde skrevet det var en uoriginal XP, så var de råd du havde fået været helt anderledes. Tsk! Tsk! Nå husk at lukke :)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
26. januar 2012 - 05:43 #19
#18 Man må gerne lave kopier af sin egen originale xp
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2012 - 11:13 #20
#19 Ja det er rigtigt, men hvis man ved en spørger har bøvl med en selvbrændt XP kopi på DVD, vil man jo først og fremmest sætte spørgsmål ved den og ikke ved kabler og bios.