Avatar billede jetobi Juniormester
25. januar 2012 - 19:32 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Mysql med Flash player games.

Hej eksperten! har tænkt over, nu hvor man kan tilføje flash games til en hjemmeside, om man så på en måde kunne skaffe "highscoren" og gemme i ens egen database?
Altså Få et spil et andet sted fra, som man kopier, og så sætte ind på ens hjemmeside, og så når de har tabt gemmer den highscoren?

Mvh jesper
Avatar billede ggxdg Nybegynder
25. januar 2012 - 19:54 #1
Flash -> javascript AJAX -> PHP/ASP -> MySQL

Jeg ved ikke noget som helt om flash, andet end at man kan sende variabler fra javascript til Flash og vise versa (hvis jeg husker ret). Jeg aner heller ikke om flash har mulighed for at varetage samme opgave som AJAX, hvis det er tilfældet kan man hive javascript AJAX delen ud, men ellers vil jeg skyde på at det er måden at gøre det på.
Avatar billede jetobi Juniormester
25. januar 2012 - 19:55 #2
Kan du finde ud af hvordan? er helt lost, har søgt meget om det, men kan ikk finde det jeg specefik leder efter?

/jesper
Avatar billede olebole Juniormester
25. januar 2012 - 22:48 #3
<ole>

Flash bruger ActionScript og kan derfor ikke selv anvende Ajax. Derimod kan Flash tale med serveren gennem XML. Søg på Google - der er bunker af eksempler 'derude'  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jetobi Juniormester
26. januar 2012 - 09:50 #4
Hej olebole. Kan du finde et link? Fordi kan simpelthen ikk finde det.

/jesper
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 16:04 #5
Jo, jeg kunne jo f.eks. henvise dig til de samme fortrinlige links, du selv kan finde i en Google søgning. Men det bringer dig jo nok ikke nærmere en løsning.

Tryk F1 i Flash, så har du en fantastisk dokumentation til din rådighed.

En løsning består jo mange forskellige ting. Hvad er det specifikt, du ikke kan finde ud af?
Avatar billede jetobi Juniormester
26. januar 2012 - 16:26 #6
Altså jeg vil have sådan min hjemmeside at jeg kan smide et "embed" op af et spil. Og så skal den kunne gemme highscoren i min database så jeg har dem. Tror ikk det er muligt, efter jeg har søgt en del på google.

Mvh
/jesper
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 16:41 #7
Ja, det har du forklaret tydeligt, men hvad er det specifikt, du har problemer med?

Kan du lave et Flash spil? Kan du arbejde med XML? Kan du arbejde med en MySQL database? Kan du kode PHP?

De ting, du må svare nej til, er du jo så nødt til at sætte dig ind i
Avatar billede jetobi Juniormester
26. januar 2012 - 16:45 #8
Jeg kan kode PHP, Arbejde med Mysql, lidt Xml, men flash kan jeg ikk, og nej kan ikk lave spil, gad godt kunne, men synes ikk rigtigt det gir mening, så jeg vil gerne kunne bruge andres spil :)
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 18:03 #9
Jamen, det kræver jo, at spillet eksponerer en score - og at du finder ud af, hvordan det sker.

Det må du kunne finde ud af der, hvor du downloader spillet. Der er næsten altid tilknyttet eksempler og/eller dokumentation for virkemåden, når man downloader et Flash spil
Avatar billede jetobi Juniormester
26. januar 2012 - 18:10 #10
Ellers må jeg bare tage mig sammen og få det lært, :)
/jesper
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 18:43 #11
Prøv at vise et af de spil, du tænker på, så er det nok lettere at hjælpe  =)
Avatar billede jetobi Juniormester
26. januar 2012 - 18:48 #12
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 19:07 #13
Der er vist ikke noget med en score. Så ville den vel blive vist på sitet
Avatar billede jetobi Juniormester
26. januar 2012 - 19:16 #14
Det er ligemeget ole :) tror ikk det kan lade sig gøre anyway :) må bare lærer at lave flash games, har du nogen gode links to torturials på dansk? eller engelsk? fordi har søgt men de allesammen er bare sådan noget copy past en kode, det gider jeg ikke :) vil gerne lærer det helt fra bunden :)

/jesper :)
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2012 - 20:16 #15
Jeg samler ikke point, så læg et svar og accepter det. Så lukkes tråden, og du kan bruge pointene til at oprette et spm. i Flash kategorien. Der har de bedre styr på tutorials om emnet  =)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
27. januar 2012 - 10:52 #16
Et hurtigt lille råd - undersøg evt om det ikke var bedre at rode i noget HTML 5. Det er overhovedet ikke bagudkompatibel med gamle browsere, men jeg vil vove at sige at med IE5 snart udfaset får de fleste jævnligt ny browser, Flash er en ret gammel teknologi som - nok ikke udfases i nærmeste fremtid, men HTML5 vil nok overtage en gang efter den er helt færdig - men det tager jo også lidt tid at sætte sig ind i.

Se f.eks. her, for at få en hurtig idé om hvad der er muligt
http://html5games.com/

Eller søg google
Avatar billede olebole Juniormester
27. januar 2012 - 14:19 #17
Lad os lige sikre os mod misforståelser: Du kan ikke skrive spil med HTML5! Du kan skrive spil med JavaScript - i kombination med CSS, DOM og HTML5. Der er en stor forskel  *o)

Derudover er der tale om to vidt forskellige teknologier, og der er masser af ting, du ikke kan med JS/CSS/DOM/HTML5, som du kan med Flash.

Der er ingen tvivl om, at swf'er (som vi kender dem) over tid vil blive udfaset på WWW, men det kommer til at vare mange flere år, før Flash bliver udfaset som program.

Jeg har hørt ret troværdige rygter om, at Adobe er meget langt med et interface, som på mange måder ligner det kendte Flash interface. Det bygger på de ovennævnte teknologier og vil gøre det langt lettere at kode f.eks. spil.

Under alle omstændigheder er det en god idé at sætte sig ind i HTML5, som efter planen skal holde konfirmation i år og træde ind i de voksnes rækker (= den skulle blive standard i år)  *o)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
27. januar 2012 - 15:34 #18
Aner ikke om det holder, men 10 år fra nu før det bliver WC3 Recommendation - whaaaat?

Ian Hickson, redaktør af HTML5 specifikationen, forventer at specifikationen når W3C Candidate Recommendation milepælen i 2012 - og W3C Recommendation i år 2022 eller senere.[8] Mange dele af specifikationen er dog stabile og kan blive implementeret i slutprodukter:
Some sections are already relatively stable and there are implementations that are already quite close to completion, and those features can be used today (e.g. <canvas>).

src:
http://da.wikipedia.org/wiki/HTML5

W3C Candidate Recommendation
er vel også fint nok, men der sker bare meget med teknologien på 10 år, og internettet er da stadig i sine 'unge' dage, så der sker vel en masse på den tid.

Jeg har hørt samme rygter om det med adobe, og det bliver da lige interessant at se hvad de kommer op med.
Personligt kan jeg bedre li' at man har færre 3. parts programmer/plugins, da jeg har en formodning om at det er lidt nemmere at gøre mere sikkert, plus der er færre programmeringssprog.
Avatar billede olebole Juniormester
27. januar 2012 - 16:44 #19
Ja, der er rigtig mange dokumenter og kilder at holde styr på  =)

2022 er - og har længe været - omtalt som en milepæl, men om HTML5 forbliver candidate til da, er jeg ikke helt sikker på LINK (kan ikke vises af IE).

"Personligt kan jeg bedre li' at man har færre 3. parts programmer/plugins, da jeg har en formodning om at det er lidt nemmere at gøre mere sikkert, plus der er færre programmeringssprog." >> Både ja og nej. Erfaringerne viser krystalklart, at udviklere generelt ikke gider lære at kode mod standarder.

For to-tre år siden så jeg en undersøgelse, som i øvrigt faldt helt i tråd med egne og kollegaers pilotundersøgelser. Den viste, at ret langt under 1% af WWW's XHTML-sider faktisk kunne parses af en XML-parser!

Hvis du samtidig lægger mærke til, hvor udbredt libraries som jQuery er - og hvor sindsygt mange JS-fejl herfra, du får, når du surfer - er der vist ikke grund til at forvente, noget bliver væsentligt bedre.

Webudviklere er desværre for langt de flestes vedkommende rigtig skidt uddannede, inkompetente og en flok luddovne hunde. Der er millioner af udviklere, men kun et fåtal af dem evner at hæve sig til et niveau, der indenfor andre håndværk bliver anset for professionelt  :o|
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. januar 2012 - 01:31 #20
Yeah... det er fantastisk at der er kommet ting som XHTML, og 'strict' for at gøre loadet for browseren, og forskellene mellem disse mindre, når folk ikke kan bruge dem ordenligt :P

Ang. javascript-fejl, ja, folk fejlfinder vel ikke nok på det. Det er næsten synd at det ikke bliver compilet, for så er man da aldrig i tvivl om noget fungerer eller ej.

Mine javascripts plejer dog altid at gå så voldsomt i stykker at der overhovedet ikke er nogen tvivl når det sker hvis jeg sidder og piller i koden, og så er jeg ret god til at forestille mig alle situationer når jeg koder, så jeg fanger selv en god del af problemerne inden de nogensinde opstår, men jeg skal være bedre til at bruge debug tools, og uden en programmerings/udviklings-baggrund, ved jeg med sikkerhed at mit kode er rodet og ustruktureret, men det plejer at fungere når jeg er færdig med det :P
Avatar billede olebole Juniormester
28. januar 2012 - 19:02 #21
Find linjen, hvor det går galt. Alert de variabler, der vil kunne skabe problemet. Returnerer en variabel uventet undefined eller null, flytter du alert'en tilbage, hvor variablen kan være sat sidst - og så fremdeles. Det kan være, den skal flyttes nogle gange, men det går hurtigt med øvelse.

Og så er der de fejl, der afslører sig ret hurtigt. Hvis en variabel, som forventes at være et tal, returnerer NaN (Not a Number), skyldes det meget sandsynligt, du f.eks. har ganget 500px med 3 eller noget i den stil. Det afsløres ofte i alert #2.

Udviklerværktøjer er fortrinlige og kan ikke undværes, men ofte kan det klares med meget simple midler - og man skærper sin kodeforståelse i processen. Jeg indretter ikke et helt værksted, hvis en skrue i brillerne skal strammes  *o)
Avatar billede jetobi Juniormester
12. februar 2012 - 10:31 #22
Der kom ikk rigtig noget hjælp ud af det :/
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2012 - 16:17 #23
Mon så ikke du burde vente med at oprette spørgsmål, til du har lært at læse?