Avatar billede ovec Juniormester
18. januar 2012 - 10:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ændring af partionsstørrelse

Win 7 - man kan i Computeradministration ændre størrelsen på de forskellige partioner - man anvender funktionen formindsk og forstør - et eksempel:
Jeg har en harddisk med 2 partioner -lige store - jeg kalder dem for nemheds skyld den højre og den venstre.

Nu tager jeg den venstre partion og forminsker denne - så får jeg et område på harddisken der hedder ikke allokeret enhed - denne ligger til højre for den venstre partion (altså i midten mellen de 2 partioner)- så markerer jeg den venstre partion og bruger funktionen forstør og så er den tilbage igen som en del af den venstre partion,ingen problemer

Nu vil jeg imidlertíd genre have noget plads fra den højre partion lagt til den venstre partion - jeg formindsker den højre partion og efterfølgende har jeg så et område på højre side af den højre partioin  - så prøver jeg at forstørre den venstre partion for at få fripladsen over på den venstre partion - men det kan jeg ikke der kommer en fejlmeddellelse der siger "Handlingen understøttes ikke af objectet".

Det vil sige jeg kan tillægge friplads (ikke allokeret enhed) til en partion der ligger til venstre for den ikke allokeret enhed - nogen gode fiduser  hvordan man flytter denne ikke allokeret enhed over så den kan tilknyttes til den partion som man ønsker?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
18. januar 2012 - 11:39 #1
prøv evt. dette program  det har jeg ganske gode erfaringer med.

http://easeus-partition-master.dk.malavida.com/d5632-download-gratis-windows
Avatar billede claes57 Ekspert
18. januar 2012 - 12:15 #2
gparted er god og gratis
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
den kan hentes som iso (til boot-cd), eller til boot via usbstick hvis du hellere vil det.
Avatar billede ovec Juniormester
18. januar 2012 - 22:33 #3
cyberspace og claes57 - tak skal i have begge to

Jeg har ikke brug for programmer til at lave denne funktion - jeg har og anvender Paragon Proffesioonel - der kan jeg lave funktionen med - men  da funktionen er lavet af Microsoft - indbygget i Win 7 - og kan anvendes med få museklip - som en meget simpel funktion men har tilsyneladende den ulempe at man skal bytte om og flytte lidt mere, hvis man vil have partionerne til at blive til en bestemt størrelse og orden - jeg havde den ide at jeg måske havde glemt et eller andet.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2012 - 10:19 #4
der er et par opsætningmuligheder
1) der kan være op til 4 primære partitioner på en disk - hvis du har 2 primære, så skal de kunne flyttes umiddelbart.
2) der er en primært partition og en udvidet partition (som kan indeholde flere partitioner). Her skal man først krympe partitioner i den udvidede, og derefter krympe selve den udvidede før man kan øge den primære. Det kan være den 'fælde' du er landet i. Det er til at se på gparted's grafik - jeg har ikke mulighed for at teste det på win7.
Avatar billede ovec Juniormester
19. januar 2012 - 11:54 #5
claes57 - tak skal du have - det jeg har gjort er at tage en HD (til at eksperimentere med) dvs intet styresystrem på denne HD.

Jeg har delt den op i 2 partioner - begge lige store - nu vil jeg gerne have den venstre partion forøget/lavet større - jeg formindsker den højre med 10 GB - den tomme plads bliver mærket med størrelsen og ikke allokeret den lægger sig på højre side af den højre partion.

Så skal jeg have den venstre partion forøget/lavet større - det kan jeg ikke - den kommer med en fejlmelding et vindue der er markeret som diskhåndtering siger:

Med den handling du har valgt konverteres de valgte grundlæggende diske til dynamiske diske. Hvis du konverterer diskene til dynamiske diske kan du ikke starte instalerede operativsystemer fra en diskenhed på diskene (undtagen den aktuelle startdiskenhed). Vil du fortsætte?

Jeg klikker på ja og et nyt vindue kommer - teksten er:
Handlingen understøttes ikke af objektet.

Jeg klikke på OK og er tilbage hvor jeg startede

Lige kort til sidst - jeg vil have den venstre partion større og den højre mindre
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2012 - 15:19 #6
ok - det er så en af forskellene i programmerne.
Gparted kan flytte den højre de 10gb til højre, så den fri plads ender mellem de to partitioner, og så kan venstre udvides uden problemer.

Hvis du er på en disk med en del fri plads (60%) på det højre drev, så ville du kunne mindske den til 50%, oprette en ny partition i den ledige plads - via stifinder kopiere alt fra den formindskede til den nye partition, så slette den formindskede partition, og du har fået den ledige plads lige ved siden af venstre partition - de to partitioner skal så kunne udvides (venstre først).
Avatar billede ovec Juniormester
22. januar 2012 - 11:41 #7
claes57 tak skal du have - jeg var lige inde og kigge på Eksperten og her fandt jeg så ud af at  min kommentar til dit sidste indlæg ikke var lagt ind af en eller anden grund - så jeg rekonstruerer det lige mit svar for et par dage siden nedenstående
Jeg har prøvet dit forslag - det med stifinder - jeg kan ikke få det til at virke - så jeg tror at konklusionen er at jeg kopierer indholdet af de to partioner over på en extern harddisk - når de så er tomme sletter jeg begge partioner og opretter 2 nye i den størrelse jeg vil have - og så lægger dataene tilbage.
Og det andet alternativ er selvfølgelig at anvende programmet du nævner
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2012 - 12:10 #8
husk, at data skal kopieres som image - ellers vil du ikke kunne boote på disken.
Med freeware - macrium reflect kan du lave et image af hele disken over til en ekstern disk. Husk også at få marium til at lave en boot-cd, så du kan indlæse image. Så formaterer og retter du partitioner til, og indlæser image (og sætter hak i, at den ikke må ændre partitionsstørrelser) - så får du bootsektor og partitioner på plads. http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
Avatar billede ovec Juniormester
22. januar 2012 - 23:15 #9
claes57 tak for forslaget - jeg vil lige komme tilbage til mit udgangspunkt - nemlig det at anvende den indbyggede funktion i Win 7 - jeg har ingen problemer med at ændre størrelserne på partionerne med mit eget Paragon pro program - og det anvender jeg selv - spørgsmålet var egentlig fra en af mine venner der ville anvende den indbyggede og så spurgte mig - hvor jeg syntes det var mærkeligt at jeg ikke kunne anvende det som beskrevet i mit indledende spørgsmål.
Jeg vil give dit råd videre og sige dig rigtig mange tak for din deltagelse - og så slutte spørgsmålet - og du skal naturligvis også have de få point der ligger i spørgsmålet
Avatar billede claes57 Ekspert
23. januar 2012 - 10:16 #10
jeg vil tro, at hvis disken er oprettet med to primære partitioner, så vil win7 selv kunne finde ud af det, men hvis det er en primær og en udvidet partition, så fejler den. Og så gætter jeg også på, at hvis man laver en partition2 i win7, så laver den det som en udvidet partition automatisk.
Avatar billede ovec Juniormester
25. januar 2012 - 22:58 #11
Jeg har eksperimenteret lidt med størrelserne - den HD jeg leger med er en 500 GB -(465 GB) jeg prøvede at lave så mange partioner som jeg kunne - først  slettede jeg det hele så den var helt tom - så delte jeg den op i så mange partioner som jeg kunne - de første 3 partíoner blev primær partion - nummer 4 blev Logisk drev - det vil sige der er nu 4 partioner hvis jeg prøver at lave en partion til - det kan jeg ikke.

Det undrer mig en smule - jeg anvender en anden HD (1 TB)  den er delt op i 5 partioner - hvordan jeg har lavet dem kan jeg ikke huske men det kan måske være med Paragon - de 3 er prímære - som jeg anvender stil styresystemer -og de 2 er logiske drev
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2012 - 13:53 #12
du kan kun have maks 4 primære partitioner - den 4 bør laves som en udvidet partition, som så i sig selv kan indeholde flere partitioner.
Avatar billede ovec Juniormester
11. februar 2012 - 16:05 #13
Claes57 - tak for tilbagesvaret- undskyld mit sene tilbagekomst

Min hovedharddisk har 5 partioner.
3 af dem er mærket med primær partion - dísse 3 anvendes til styresystemer - 2 stk win 7 og en til Vista

De sidste 2 anvendes til lagerformål- og disse er mærket logisk drev  - er disse en udvidet partion?

Har aldrig tænkt over det men indretter de sig selv eller skal man vælge typen ved oprettelsen?

Det med udvidet partion - er det noget man skal spesifisere - eller kommer det af sig selv ved oprettelse at mere end 4 primære?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. februar 2012 - 16:16 #14
de to logiske partitioner er hver for sig en del af den udvidede partition.
Det man typisk gør ar at oprette de 3 primære partitioner, og så en udvidet partition, der fylder resten. I den udvidede kan du så oprette flere logiske partitioner - jeg har pt ikke lige en fri disk, så jeg kan lave opskriften i win7.
Avatar billede ovec Juniormester
11. februar 2012 - 16:43 #15
claes57 - tak skal du have - jeg prøver at eksperimentere lidt med disse partionsstørrelser - jeg slutter denne her sag og siger tak for en rar "snak"
mvh
Ove