Avatar billede chino2990 Nybegynder
17. januar 2012 - 08:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lave til og fravalg af priser

Hej,
jeg sidder og skal lavev en økonomisk overslag hvor der skal være mulighed for at til- eller fravælge forskellige priser...har prøvet med "hvis formler" og det virker... men er der mulighed for at man kan benytte et fluben istedet??

på forhånd tak
Christian
Avatar billede Ialocin Novice
17. januar 2012 - 09:05 #1
Hej Christian

Hvordan har du listet din priser ?
Hvad sker der med de tilvalgte/fravalgte priser ... bliver de skjult eller tilskrevet til anden celle ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede chino2990 Nybegynder
17. januar 2012 - 09:32 #2
Hej Nicolai,

altså for at være lidt mere præcis, så drejer det sig om et budget for noget arbejde der skal udføres. i den forbindelse skal det være muligt at fravælge noget arbejde som dermed ikke kommer til at indgå i den samlet pris. dvs. at ved fravalg skal prisen udeholdes fra den samlet pris.

/Christian
Avatar billede panebb Novice
17. januar 2012 - 11:32 #3
En simpel måde kan være at lave en kolonne med 1 eller 0, derefter en simpel gangeformel, der ganger 1 eller 0 med prisen for delydelserne.

1 eller 0 kan evt. aktiveres med en HVIS-formel afhængig af andre celler (grunddele i projektet).
Avatar billede Ialocin Novice
17. januar 2012 - 11:37 #4
Hej Christian

Nu ved jeg ikke hvilken version af Excel du skriver I ?, men i Excel 2003 er der en checkbox kontrolelemenet, som kan indsættes ud for hver værdi .... men måske det bliver lidt langhåret ?

Ved heller ikke hvor fancy det skal være, men en simpel mulighed kunne være følgende:
Den engelske formel:  =SUMIF(B1:B4;"X";A1:A4)
Den danske formel:  =TÆLHVIS(B1:B4;"X";A1:A4)

Hvor området A1:A4 indeholder priserne.
Hvor området B1:B4 er et område til at X´se af i.

Formlen summere så kun de celler fra kolonne A som har et X ud for sig i kolonne B

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede chino2990 Nybegynder
17. januar 2012 - 11:52 #5
Hej Nicolai,

tak for det. Det fungere perfekt ;)

send et svar
Avatar billede Ialocin Novice
17. januar 2012 - 12:08 #6
Hej Christian

Det lyder godt :o)
Hermed mit svar

Med venlig hilsen, Nicolai