Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 10:51 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Modtager ikke længere e-mails? :-(

Hej

Først og fremmest må jeg lige nævne at jeg langt fra er et teknisk vidunder i kategorien omhandlende dette indlæg.

Jeg købte for et års tid siden et domæne indeholdende mit www.fornavnefternavn.dk

Dette gjorde jeg igennem GratisDNS.dk

Jeg fik så herinde hjælp (benyttede anden bruger) til at rykke rundt på en del forskellige ting (som jeg ikke forstod, men fik heldigvis fantastisk hjælp - fremragende forum herinde :))

Dette resulterede i, at jeg kunne bruge min mail: efternavn@fornavnefternavn.dk igennem gmail.com - dette var jeg meget lykkelig for og har været det lige siden :-)

MEN...

Så fik jeg idéen at jeg ville have min egen hjemmeside/blog og købte derfor et webhotel hos unoeuro.dk og derigennem kunne jeg så oprette min hjemmeside: fornavnefternavn.dk. Dette skyldes at jeg lavede en redelegering (hedder det ikke det?), så domænet var købt hos GratisDNS, men webhotel er hos unoeuro.dk (Håber I forstår?)

Dette fungerer også upåklageligt nu, men nu har jeg så fundet ud af, at min e-mail ikke virker - efter at i en uge at have været så dum og frustreret over ikke at have modtaget vigtige mails!

Så mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal gøre for at få min e-mail tilbage?

- OG kan jeg ikke på en eller anden måde gendanne de manglende e-mails? JEG SAVNER DEM :(

Jeg håber I kan se problemet og forstår problematikken - jeg ønsker vitterlig hjælp. Har I nogle spørgsmål, må I meget gerne spørge ind?

På forhånd vil jeg gerne sige mange tusinde tak for hjælpen :-)
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 11:51 #1
Det er højst sandsynligt din MX-record der er blevet nulstillet fra GratisDNS til dit nye webhotel. Du skal derfor have stillet din MX-record tilbage til GMail istedet for dit webhotel.

Skriv hvis du har brug for hjælp.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 11:54 #2
Hej 'Broxigar'

Mange tak for det hurtige svar!

Jeg har i den grad brug for hjælp, jeg har aldrig hørt om udtrykket 'MX-record' før.

Kan/vil du guide mig? :-)
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 12:20 #3
Jeg har fundet denne guide, da jeg søgte på 'MX-record':

http://wiki.larsendata.dk/index.php/Hjemmehosting

Er det korrekt at følge denne?

I så fald, hvor finder man sin IP for henholdsvis web- og mailserveren?

/TAK :-)
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 12:45 #4
Ja, til dels.

Du skal logge ind på DK-Hostmaster og alå din hjemmeside op.

Her skal der så stå, under navneservere:

ns1.gratisdns.dk     GDNS1-DK
ns2.gratisdns.dk     GDNS1-DK
ns3.gratisdns.dk     GDNS1-DK
ns4.gratisdns.dk     GDNS1-DK
ns5.gratisdns.dk     GDNS1-DK

Hvis ikke, skal du have flyttet dit domæne tilbage til GratisDNS.

I GratisDNS's kontrolpanel, skal du så ændre MX-record til at passe med http://support.google.com/a/bin/answer.py?hl=en&answer=140034

Herefter bør det virke.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:00 #5
Hej

Jeg har nu slået mit domæne op og under navneservere, står der

ns1.unoeuro.com    "randomtal1"-DK
ns2.unoeuro.com    "randomtal2"-DK
ns3.unoeuro.com    "randomtal3"-DK

Mit ejerskab af domænet udløber om 2 måneder og jeg er naturligvis interesseret i at forlænge det (5 år) + have en hjemmeside.

Jeg tænker derfor jeg i stedet lige så godt kan flytte "det hele" over hos UnoEuro?

Dette er jeg dog IKKE interesseret i, hvis jeg så vil miste e-mails fra den sidste uge - men jeg ved ikke om dette vil være tilfældet?
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 13:03 #6
Altså, dine emails for den sidste uge, ligger formentlig hos UnoEuro.

Du kan vælge enten at lade det være således at dine mails går til unoeuro, men så bliver de ikke lagt sammen med dine gmail emails.

Hvis du derimod ændrer din MX så ryger alle fremtidige mails til gmail, og så kan du videresende de emails du har fået i den forrige uge til gmail og så har du dem samlet.

Hvis du sender mig dit login til unoeuro.com kontrolpanelet (i en mail til anders.d.olsen@gmail.com eller en PM), så vil jeg se om man kan ændre MX record der.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:13 #7
Hmm'..

Altså, jeg tror jeg deler det op i 2 dele.

1) Nu vil jeg gerne bare have min e-mail til at virke - så jeg kan få mine gamle e-mails.

2) Derefter vil jeg gerne når jeg har fået min e-mail til at virke, forlænge mit domæneejerskab og sætte det på hos UnoEuro og derfra læse mine e-mails hos GMail.

Men lad os bare holde denne tråd udelukkende til punkt 1, hvis dette sikrer mig mine gamle e-mails (jeg får dem godt nok til at lyde vigtige, men det er "bare" noget skolerelateret stof, som jeg meget nødig vil miste ;-))

- Det er ikke for at virke flabet, jeg sætter MEGET stor pris på din hjælp.

Jeg har bare ikke så stor lyst til at opgive mine log-in indstillinger.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:19 #8
Jeg har nu fundet ud af, hvor jeg kan ændre MX hos UnoEuro.

Record type:    MX

TTL:            1 time (anbefalet)

Prioritet:      10

Host:            @

Destination:    mail4.unoeuro.com

- Hvad skal jeg udfylde hos de forskellige?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2012 - 13:19 #9
har du ikke en webmail konto hos uno€ - så kan du da direkte se mails der, og evt vidresende til gmail ind til du får styr på dine mails.
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 13:22 #10
Som det er nu, har du din emailadresse: foo@domæne.dk

Før du flyttede til unoeuro, så pegede din DNS således:

Mails til @domæne.dk --> Google Email Server

Efter du flyttede til unoeuro, så peger din DNS således:

Mails til @domæne.dk --> UnoEuro Email Server

Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft dit domæne, men hvis du ikke har oprettet din mail-adresse i kontrolpanelet hos UnoEuro, så har du formentlig mistet mails fra da du skiftede frem til nu, da der ikke er en foo@domæne.dk hos unoeeuro.

Jeg vil derfor anbefale at du flytter din email DNS tilbage til google, istedet for at flytte.

Du skal gå ind på https://www.unoeuro.com/controlpanel/login.php

og så lede efter noget hvor der står DNS. link gerne screenshots hvis du er i tvivl, og så skal din MX-dns ændres til noget ala:
http://dl.dropbox.com/u/10751860/Gmail%20MX.png
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:22 #11
Webmail?

Altså jeg har jo bare lave en redelegering af mit domæne fra GratisDNS.

Således at jeg har fået et webhotel, så jeg kunne oprette en hjemmeside (hvilket også fungerer upåklageligt) - det er kun e-mail'en som ikke fungerer.

Men altså, jeg har ikke selvstændigt oprettet en webmail, hvis det er dette du tænker på?

/Ellers mange tak for ENDNU en hjælpende hånd, jeg sætter meget stor pris på det :-)
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 13:26 #12
Christian, Du sagde at du fandt MX DNS indstillinger.

Kig på billedet som jeg linkede tidligere, og indtast de værdier, så får du din mail tilbage til GMail
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:32 #13
Undskyld jeg beklager, havde åbenbart overset din seneste post.

Men jeg er nu med på, at jeg skal flytte mine e-mails tilbage - derfor skal jeg ind hos UnoEuro og ændre noget (kontrolpanel - DNS).

Så langt så godt.

Jeg er bare stadig ikke sikker på, hvad det er jeg skal ændre?

(Ved godt det er håbløst, men jeg er altså ikke den skarpeste til den slags) :S
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:34 #14
Inde hos UnoEuro er der 3 steder hvor man kan ændre noget med:
Record type A - 2 steder noget med CCNAME og et sted med MX.
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 13:37 #15
Det er MX (Mail eXchange). type A er selve dit webhotel, og CNAME er til noget af det samme.

Hvis du er i tvivl, så tag et screenshot (Klippeværktøj i Windows 7) og så upload det på http://peecee.dk, så kigger jeg på det.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:39 #16
Jeg skal nok tage et screenshot, men skal lige sikre mig noget - er det ikke godt nok inde fra UnoEuro, at jeg skal foretage ændringer?

Dit screenshot, http://dl.dropbox.com/u/10751860/Gmail%20MX.png, ligner noget fra GratisDNS?
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 13:49 #17
Jo, det er fint nok at gøre det inde fra UnoEuro, det er bare adresserne og prioriteterne du skal kopiere.

Mit domæne er bare hos GratisDNS
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:49 #18
http://peecee.dk/upload/view/346202 Er dette det rigtige?
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 13:53 #19
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 14:08 #20
Jeg skriver lige igen, ikke for at presse på - bare for at pointere, at jeg pt. ikke lige ved, hvordan jeg skal komme videre?
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 16:14 #21
Ja, det er det rigtige sted du er inde. Du skal rette MX til det som der står i mit billede tidligere, og så brug Tilføj DNS Record til at tilføje resten.

Så bør det hele virke.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 16:43 #22
Uha, jeg er meget taknemmelig for at du gider at hjælpe :-)

Men, jeg bliver altså stadig nødt til at have skåret det (endnu) mere ud i pap.

"Du skal rette MX til det som der står i mit billede  tidligere"  - http://dl.dropbox.com/u/10751860/Gmail%20MX.png - der må være tale om følgende billede.

Dette indeholder følgende:
Vært, Mail Udveksler, Præference, TTL, Ændring

Jeg har derimod hos UneEuro i stedet følgende muligheder:
Record type: MX
TTL:        1 time (anbefalet)
Prioritet:  10
Host:        @
Destination: mail4.unoeuro.com

På baggrund af oplysninger fra disse to forskellige sider, har jeg vanskeligt ved at vide, hvad jeg præcis skal gøre?

Må jeg bede dig om, konkret at skrive, hvad der skal stå i hver enkelt af felterne inde under MX, UnoEuro? (:

/TUSINDE MANGE TAK!
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 17:35 #23
Du skal sætte Prioritet lig med dem på mit billede (ja, det er det rigtige du har fundet)

Det eneste du skal ændre fra UnoEuro til mit billede, er Destinationen, der siger hvor mailen ryger hen.

Istedet for at mailen ryger til mail4.unoeuro.com, så skal de ryge til aspmx1.google.com

Når dette er gjort, kan du prøve og sende en mail og se om Gmail modtager den. Hvis den ikke dukker op hos Gmail, så prøv og vente en times tid og så send en ny.

Håber det er klart nok nu.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 17:55 #24
"Du skal sætte Prioritet lig med dem på mit billede - Det eneste du skal ændre fra UnoEuro til mit billede, er Destinationen, der siger hvor mailen ryger hen."

Jeg forstår ikke lige det du skriver med prioritet, min står stadig bare på 10. Jeg har ændret destinationen som det ENESTE, så der nu står aspmx1.google.com.

Jeg prøver at sende en e-mail, mange tak for hjælpen indtil videre - skal nok lige skrive tilbage om det virker.

Du har satme fortjent dine point :-)
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 17:57 #25
Så er e-mail sendt, jeg venter lige et par timer og HÅBER :)

PS. Skal jeg så også "bare" regne med, at mine "gamle" e-mails vil komme frem?
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. januar 2012 - 18:01 #26
Når du siger gamle mail, mener du så dem som du modtog før du skiftede til unoeuro ?

De mails der er blevet sendt efter at du skiftede til unoeuro, er formentlig gået tabt, idet der ikke har været nogen mail-konto til at modtage dem hos unoeuro.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
16. januar 2012 - 20:03 #27
Hej igen

Jeg har stadig ikke modtaget nogle e-mails, så så ser tilsyneladende ikke ud til at virke? :s

"Gamle e-mails" = e-mails som jeg har modtaget imens min e-mail har været "nede" - er disse gået tabt?
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
17. januar 2012 - 13:47 #28
- Ikke nogle der kan hjælpe? :-(
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
17. januar 2012 - 14:02 #29
Det virker nu - skriv et svar, Broxigar :)

MANGE TAK FOR HJÆLPEN!
Avatar billede Broxigar Praktikant
02. februar 2012 - 10:08 #30
Syntes nok der var et eller andet jeg havde glemt.

Den første kommentar til denne tråd var et svar fra mig som du kan acceptere så vi kan få afslutte denne tråd
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
02. februar 2012 - 20:55 #31
Hvordan skriver jeg et svar?